Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Testy, przeprowadzone przez włoską organizację konsumencką Altrokonsumo, wykazały, że emisja szkodliwych tlenków azotu po „naprawie” wzrosła aż o 25%. Tymczasem zdaniem Komisji Europejskiej to właśnie tlenki azotu są odpowiedzialne za 70 tysięcy przedwczesnych zgonów na terenie Unii rocznie.
Monique Goyens, dyrektor generalny Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC) skomentowała to następująco: "Mamy do czynienia z nowym wymiarem afery Volkswagena […] Poprawka Volkswagena, która miała rozwiązać problem, nie działa […] Władze we wszystkich krajach Unii Europejskiej muszą wywrzeć zdecydowany nacisk na Volkswagena".
Goyens dodała, że oczekuje rekompensat dla europejskich klientów: "Volkswagen uzasadnia wypłatę odszkodowań w USA tym, że te samochody nie mogą być naprawie tak łatwo jak w Europie. Ta wymówka wydaje się dzisiaj być pustosłowiem. Moim zdaniem Volkswagen powinien wypłacić rekompensatę europejskim klientom".
W Polsce sprawą odszkodowań dla polskich klientów zajmuje się stowarzyszenie StopVW.pl. Jacek Świeca, prezes Stowarzyszenia, zapowiada przeprowadzenie własnych testów: "Potwierdza się negatywna ocena sposobu 'naprawy', przygotowana przez naszych ekspertów. Na podstawie informacji z Włoch można już dzisiaj powiedzieć, że tzw. naprawa przynosi dalszy wzrost emisji szkodliwych substancji. Dlatego w najbliższym czasie przeprowadzimy w Polsce niezależne badania emisji tlenków azotu wybranych samochodów grupy Volkswagen. Wadliwe pojazdy muszą albo zostać skutecznie naprawione albo zniknąć z polskich ulic. Czas na zdecydowanie działania w tej sprawie".
Stowarzyszenie StopVW.pl jest również w przededniu złożenia do polskiego sądu pozwu zbiorowego przeciwko Volkswagenowi. Na stronie StopVW.pl można bezpłatnie sprawdzić, czy samochód wyposażony jest w wadliwy silnik i przyłączyć się do pozwu. Do tej pory do Stowarzyszenia zgłosiło się blisko tysiąc osób.
Afera Volkswagena wybuchła jesienią 2015 roku a silniki niespełniające norm emisji spalin oraz wyposażone w nielegalne oprogramowanie, fałszujące pomiary, zamontowano w 11 milionach samochodów sprzedanych na całym świecie. W wyniku afery producent zaoferował blisko 15 miliardów rekompensaty amerykańskim klientom. W Europie producent zapowiedział akcję naprawczą. W Polsce sprawę bada m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Generalna Inspekcja Ochrony Środowiska.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.07.2016, 16:52 |
Źródło informacji | StopVW.pl, BEUC.eu |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |