Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Między innymi regularnie oszczędzający częściej rozmawiają o finansach z najbliższymi (75% versus 63%), odkładają na emeryturę (24% versus 8%), czy też inwestują (19% versus 9%).Jeśli już decydujemy się tworzyć finansową rezerwę, najchętniej trzymamy w domu gotówkę, pieniądze leżą na rachunku bankowym albo zakładamy krótkoterminowy depozyt. Większość oszczędzających robi to po to, by mieć "zaskórniaki" na czarną godzinę. To oznacza, że pieniądze muszą być pod ręką, ulokowane tak, by w razie potrzeby szybko i bez strat po nie sięgnąć. Stąd gotówka, ewentualnie ROR lub rachunek oszczędnościowy - według danych OECD te formy wiodą prym jako sposób lokowania kapitału, wskaźnik dla Polski oscyluje w granicach 50%. Taki dobór narzędzi finansowych jest ewidentną konsekwencją braku konkretnych celów w strategii oszczędzania - od lat systematycznie rośnie odsetek tych, którzy deklarują oszczędzanie jako sposób na zabezpieczenie się na tzw. czarną godzinę.W 2013 roku było to 26%, w obecnym już 35%.
Niepokoi, że Polacy konsekwentnie nieoszczędzają na emeryturę - w latach 2010-2017 robiło tak jedynie średnio 13% respondentów. Podejście do oszczędzania na emeryturę jest silnie skorelowane z nośnymi medialnie wydarzeniami makroekonomicznymi. W 2015 roku, gdy miała miejsca reforma systemu emerytalnego ten odsetek gwałtownie wzrósł do 21%, by w 2017 roku - już po obniżeniu wieku emerytalnego równie silnie obniżyć się do 8%.
Dobra konkiunktura gospodarcza i wzrost zasobności społeczeństwa odbija się w planowaniu wydatków. Polacy mogą pozwolić sobie na większy komfort - częściej skupiają się w planach na głównych, największych wydatkach (wzrost z 11% do 20%), a nie tak jak kiedyś na wszystkich (spadek z 38% do 28%). Pozytywna tendencję dostrzegamy w wydłużonym horyzoncie czasowym wydatków - ponad dwukrotnie wzrósł odsetek tych (z 14% do 33%), którzy planują większe wydatki minimum sześć miesięcy na przód. Jednocześnie zmniejszyło się grono osób, które nie planuje w ogóle swoich większych wydatków (z 35% do 25%).
Całość raportu z 10. Edycji badań "Postawy Polaków wobec finansów" realizowanych przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy we współpracy z Fundacją THINK dostępna jest na stronie Fundacji w zakładce Badania.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.10.2017, 11:59 |
Źródło informacji | Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT