Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Porozumienie o współpracy zostało podpisane we czwartek, 22 października przez prof. Krzysztofa Jana Kurzydłowskiego, dyrektora NCBR oraz Andrzeja Filipa Wojciechowskiego, prezesa Zarządu PKP PLK i Marcina Mochockiego, członka Zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji.
"Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców" - mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nieustannie dążą do zapewnienia najlepszych warunków obsługi pasażerów oraz sprawnego przewozu towarów. Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace badawczo-rozwojowe pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli tego rodzaju transportu.
"Stawiamy na polską myśl techniczną. Na naszych uczelniach jest mnóstwo zdolnych i cenionych inżynierów - czas żeby ich dobre pomysły trafiły na kolej. Po raz pierwszy uruchamiamy w Polsce tak duży program badawczy o wartości 50 mln zł, dotyczący wyłącznie infrastruktury kolejowej. Rozwiązania, wypracowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia PLK i NCBR, zapewnią lepszą obsługę podróżnych oraz bezpieczniejszy i bardziej przyjazny środowisku naturalnemu transport. Program inicjujemy równocześnie z prowadzonym już największym w historii programem inwestycyjnym, w ramach którego, do 2023 zainwestujemy w polską kolej 67 mld zł" - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes Zarządu PKP PLK.
Opierająca się na modelu otwartej innowacji inicjatywa oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP PLK zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży kolejowej.
"Dzięki planowanym do realizacji projektom badawczo-rozwojowym infrastruktura kolejowa będzie jeszcze bardziej przyjazna dla jej użytkowników i jej sąsiadów. Nasze zaangażowanie w prace badawcze doprowadzi m.in. do implementacji najnowszych technologii w codzienną eksploatację sieci kolejowej, zmniejszenie jej ingerencji w środowisko naturalne i dalszą poprawę konkurencyjności tej gałęzi transportu w stosunku do innych środków transportu, w tym transportu drogowego. Podejmowane w tym zakresie kompleksowe działania zapewnią dalsze ograniczenie kosztów zewnętrznych transportu ponoszonych przez całe społeczeństwo" - mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji.
W planach jest dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych. Projekty obejmują także kwestie związane z lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.
Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań ruszy w 2017 roku.
To już piąte porozumienie z przedsiębiorstwem o ustanowienie wspólnego programu badawczego. Dotychczas Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zawarło podobną umowę z KGHM Miedź S.A., Synthos S.A., PGE oraz PKP Cargo S.A.
KONTAKT:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl
tel. kom +48 694 480 239
-
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Kamil Melcer
e-mail: media@ncbr.gov.pl
tel. kom. +48 724 583 536
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.10.2015, 11:54 |
Źródło informacji | NCBR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |