Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- NCBR informuje:
Krótsze kolejki w sklepach, szybsze i przede wszystkim wygodniejsze zakupy. To już niedługo będzie możliwe dzięki realizacji innowacyjnego projektu systemu dla kas samoobsługowych, opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie. Na ten cel spółka Plastream otrzymała ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach realizowanego z Funduszy Europejskich konkursu Szybka Ścieżka. To ostatni dzwonek dla firm, które chciałyby także uzyskać dofinansowanie na prace B+R w konkursie – nabór trwa tylko do 14 września.
Kasy samoobsługowe są dostępne w sklepach detalicznych od około dziesięciu lat. Światowy debiut tych urządzeń miał miejsce 14 lat wcześniej w jednym z supermarketów w Nowym Jorku. Wprowadzenie kas samoobsługowych miało na celu przyspieszenie całego procesu zakupowego. Jest to też obecnie jeden z głównych czynników determinujących zmiany w sprzedaży detalicznej. Już w 2017 roku badania wykazały, że wśród polskich konsumentów kolejki do kas to jeden z najbardziej frustrujących elementów procesu zakupowego.
Wprowadzanie kas samoobsługowych m.in. w wielu popularnych sieciach handlowych przyspiesza cały proces zakupów. Badania potwierdzają, że Polacy lubią „zakupowe” innowacje technologiczne i aktywnie z nich korzystają. - W ostatnich kilku latach nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby kas samoobsługowych w sieciach handlowych. Popyt na ich zastosowanie wynika głównie z systematycznego wzrostu akceptacji mobilnych form płatności (wzrost poczucia bezpieczeństwa klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych), chęci zrobienia szybszych zakupów i irytacji wynikającej z konieczności stania w kolejce, czy w ostatnich miesiącach większej akceptacji dla kas samoobsługowych wynikającej z pandemii Covid – tłumaczy Piotr Wardaszko, prezes zarządu spółki Plastream.
Nowa jakość na rynkuObecnie zdecydowaną przewagę na rynku mają kasy, w których proces rozpoznawania produktów odbywa się poprzez fizyczne przyłożenie kodu kreskowego produktu do skanera. Ale coraz częściej pojawiają się na rynku kasy, w których taka czynność nie jest konieczna, ponieważ prawidłowe odczytanie produktu odbywa się poprzez czytniki RFID lub kamery.
- Powszechny wzrost akceptacji klientów dla kas samoobsługowych, nacisk klientów na szybkość transakcji oraz jej wygodę stał się genezą zbudowania takiej kasy przy wykorzystaniu środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nasza firma w ubiegłym roku przy współpracy z jedną z największych sieci handlu detalicznych wykorzystywała już podobne technologie. Wyniki współpracy okazały się na tyle obiecujące, że zdecydowaliśmy się zbudować własną technologię opartą na model rozpoznawania produktów dostępnych w sklepie za pomocą wizji komputerowej – dodaje Rafał Wyderka, wiceprezes zarządu spółki Plastream.
Głównym celem projektu realizowanego przez Plastream jest opracowanie innowacyjnego systemu dla kas samoobsługowych opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie (Computer Vision), umożliwiającego sieciom handlowym skrócenie kolejek poprzez szybszy proces płacenia za produkty oraz zaoferowanie klientom wygodniejszych zakupów, dzięki eliminacji konieczności szukania kodu kreskowego na produkcie.
- Prościej, szybciej, bezpieczniej – tak będziemy robić zakupy w stacjonarnych sklepach przyszłości. Dlatego już dziś szukamy projektów, które mają potencjał, by przybliżać nas do takiego scenariusza zakupów. Projekt Plastream wyróżnia się sposobem identyfikacji produktów w sklepie. Inaczej niż w tradycyjnych kasach samoobsługowych produkty będą rozpoznawane poprzez technologię wizyjną a nie poprzez kody kreskowe, dzięki czemu do minimum ograniczony zostanie fizyczny kontakt z produktem, zakupy staną się szybsze oraz wygodniejsze – mówi Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Innowacja oparta jest na technologii prawidłowego i szybkiego rozpoznawania produktów widocznych na ekranie. Zestaw kamer będzie widział produkty położone na kasie, a dzięki kamerom będzie możliwe przesłanie obrazu do aplikacji, która zamieni obraz w dane alfanumeryczne. Te po przepuszczeniu przez sieci neuronowe (sieci konwolucyjne) oraz przy wykorzystaniu techniki deep learningowe (nauczanie głębokie) dadzą odpowiedź jaki obraz widzi kamera / kamery (co się na nim znajduje), wskazując produkt posiadający w systemie kasowym swoją charakterystykę (SKU).
Z pomysłem na rynekFirma Plastream już od 3 lat realizuje projekty oparte o prace nad budowaniem wartości biznesowej o technologie rozpoznawania obiektów na obrazie video. Od tego czasu firma zbudowała algorytmy oraz modele, które wspierają klasyfikację i detekcję obiektów na obrazie w branży mediowej oraz e-commerce. Wszystkie realizowane projekty rozpoczynały prace badawczo-rozwojowe, w których uczestniczyli klienci firmy. Od 2018 firma Plastream zaangażowała się w rozwój technologii rozpoznawania produktów na obrazie z kamer dla sektora handlu detalicznego. W 2020 pozyskała inwestora, zaangażowanego w rozwój technologii dla branży retail.
- Odbiorcą wizyjnych kas samoobsługowych będą sieci handlu detalicznego, sieci gastronomiczne, punkty usługowe, którym będzie zależało na szybkiej i wygodnej obsłudze klienta ograniczając do minimum proces fizycznego kontaktu ze sprzedawcą lub z samymi produktami – wyjaśnia wiceprezes zarządu spółki Plastream.
Firma podpisała umowę o dofinansowanie z Narodowego Centrum badań i Rozwoju w efekcie pozytywnej oceny wniosku złożonego w konkursie Szybka Ścieżka, realizowanym w ramach Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
- Projekt nie mógłby zostać zrealizowany bez wsparcia NCBR. Innowacyjność produktu, specyfika procesu badawczego oraz kapitałochłonność projektu wymaga wsparcia finansowego jakie zapewniają środki uruchomione w ramach „Szybkiej Ścieżki” NCBR – ocenia Rafał Wyderka. - W ramach własnego budżetu nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić tak szerokich badań i prac rozwojowych nad produktem, której innowacyjność rozpatrywana może być w skali światowej, poprzez wpływ wyników projektu na rynek wyboru technologii (RFID, kody kreskowe), które usprawniają proces obsługi klienta w sieciach handlu detalicznego.
Ostatni dzwonek na wsparcie w trwającej perspektywie unijnej
Przedsiębiorcy z sektora MŚP mają jeszcze szansę na uzyskanie dofinansowania innowacyjnych projektów. Muszą się jednak spieszyć – nabór w konkursie Szybka Ścieżka trwa do 14 września. Dofinansowanie w konkursie Szybka Ścieżka przyznawane jest na badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe (obowiązkowy element), ewentualnie uzupełnione o prace przedwdrożeniowe, których efektem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej. Konkurs cechuje brak ograniczeń tematycznych – projekty muszą się jedynie wpisywać w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. Konkurs przeznaczony jest dla regionów słabiej rozwiniętych, co oznacza, że miejsce prowadzenia prac badawczo-rozwojowych musi znajdować się poza województwem mazowieckim. Łączny budżet, o jaki mogą starać się przedsiębiorstwa to 200 milionów złotych.
Konkurs „Szybka Ścieżka” finansowany jest z Funduszy Europejskich w ramach Działania 1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”.
Więcej informacji oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie NCBR: https://www.ncbr.gov.pl/o-centrum/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/szybka-sciezka-ogloszenie-konkursu-nr-61112020-63963/
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 10.09.2020, 16:11 |
Źródło informacji | NCBR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |