Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- NCBR informuje:
Realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Funduszy Europejskich przedsięwzięcie „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” ma doprowadzić do rozwoju technologii związanych z obszarem elektromobilności oraz opracowania elektrycznego i wodorowego pojazdu dostawczego, o innowacyjnych funkcjonalnościach i uniwersalnym zastosowaniu.
Branża elektromobilności na przestrzeni ostatnich lat stała się jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi europejskiej, jak i światowej gospodarki - podjęto wiele inicjatyw mających za zadanie zmniejszyć wpływ człowieka na drastycznie zmieniający się klimat. Jedną z nich było opracowanie rygorystycznych norm emisji spalin i zwiększenie wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Producenci pojazdów chcąc spełnić postawione przed nimi oczekiwania prawne jak i społeczne od ponad dekady rozwijają technologię alternatywnych źródeł energii oraz wprowadzają do swojej oferty pojazdy elektryczne oraz pojazdy z ogniwami paliwowymi. Pomimo ograniczonych zasięgów, pojazdy elektryczne zyskują uznanie zarówno użytkowników indywidualnych, jak i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wzrost ich liczby na polskich drogach jest zjawiskiem pożądanym.
BEV i FCEV w samochodach dostawczych
Pojazdy dostawcze o napędzie elektrycznym kat. N1 dostępne obecnie na rynku wykorzystują zasilanie bateryjne (BEV – Battery Electric Vehicle). Rozwiązanie to jednak ma swoje ograniczenia pod kątem zasięgu i ładowności, problemem jest także konieczność czasochłonnego ładowania baterii. Drugim typem ekologicznych pojazdów dostawczych, na których skupił się NCBR, są te, zasilane wodorem (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle). Wyzwania konstrukcyjne w przypadku tego typu pojazdów dotyczą m.in. opracowania napędu, systemu sterowania ogniwem wodorowym w związku z koniecznością realizacji procesu uruchamiania i wygaszania ogniwa oraz sposobu magazynowania wodoru.
NCBR, w odpowiedzi na zidentyfikowaną potrzebę rynkową, podjęło decyzję o przygotowaniu przedsięwzięcia „e-Van”. Będzie ono stymulowało wzrost polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1 (zarówno BEV jak FCEV). Powstały pojazd ma cechować się przede wszystkim wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane.
Przy pomocy trybu finansowania w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych, opracowane zostaną elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze kat. N1, o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się zasięgiem co najmniej 250 km w przypadku pojazdu BEV oraz 400 km w przypadku pojazdu FCEV przy ładowności w obydwu przypadkach co najmniej 1000 kg.
Warunki przeprowadzenia postępowania
Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy, w ramach których wykonawcy opracują kolejno wybraną koncepcję platformy pojazdu, dokumentację techniczną platformy pojazdu oraz koncepcję zabudowy testowej, następnie prototyp pojazdu oraz dokumentację techniczną pojazdu i zabudowy testowej, by wreszcie skonstruować przygotowany do testów, zhomologowany pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1. Do poszczególnych etapów zostanie dopuszczonych kolejno, 10, 4 oraz po 2 wykonawców w 3 i 4 etapie. Każdy z Wykonawców zaproponuje rozwiązania, które pozwolą mu podejść do problemu od różnych stron.
Łączny budżet całego przedsięwzięcia to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln zł. Natomiast dla wykonawcy, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym FCEV – 22,4 mln zł.
Zakończenie realizacji przedsięwzięcia planowane jest na wrzesień 2023 roku.
Więcej informacji nt. przedsięwzięcia „e-Van” dostępnych jest na stronie: ncbr.gov.pl/evan
Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3 Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych. Projekt o numerze: POIR.04.01.03-00-0001/16.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.05.2020, 11:27 |
Źródło informacji | NCBR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |