Newsletter

Nigdy więcej błędów przy znakowaniu wina – IJHARS przygotował przewodnik dla producentów

21.03.2025, 12:41aktualizacja: 21.03.2025, 12:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. W. Szczupak (1)
Fot. W. Szczupak (1)
Kontrole Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) wykazały, że ponad połowa polskich winiarzy ma problemy z właściwym znakowaniem win. W związku z tym Inspekcja opracowała adresowany do producentów „Przewodnik po znakowaniu win innych niż musujące”, który ma im pomóc uniknąć błędów w przyszłości. Publikację zaprezentowano 18 marca br. w Łosiowie podczas konferencji „Wino bez tajemnic”. Winiarze przyznali, że przewodnik to strzał w dziesiątkę.

Podczas kontroli IJHARS, które odbyły się w 2024 roku, Inspekcja sprawdziła oznakowanie 46 partii, w przypadku 26 (56,5 proc.) zakwestionowała informacje i sposób ich umieszczenia na etykietach. 

Zdaniem dr Przemysława Rzodkiewicza, Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, znakowanie win w polskich winiarniach to obszar , który wymaga jeszcze poprawy.

„Celem publikacji jest zapoznanie środowiska winiarskiego z prawidłowym znakowaniem win produkowanych w Polsce. Nasz poradnik na konkretnych przykładach pokazuje, w jaki sposób przygotować etykietę wina, aby zawierała ona wszystkie elementy wymagane prawem. Jest to praktyczna publikacja, która podpowiada, jak zaprezentować swój produkt, zachowując wszystkie wymagane przepisami standardy w tym zakresie” - wskazuje dr Przemysław Rzodkiewicz.

Autorzy publikacji podkreślają, że czytelność etykiety to fundamentalna zasada dotycząca opisu każdego produktu żywnościowego. Dlatego „Przewodnik” w przystępny sposób, krok po kroku, informuje, co należy zrobić, żeby etykieta wina spełniała wymogi zawarte w skomplikowanych aktach prawnych - zarówno polskich, jak i unijnych. 

Szymon Godyla, właściciel Pałacowej Winnicy Godyla w Pawłowicach, podkreśla, że przewodnik wyjaśnia przepisy, które bardzo często są niezrozumiałe dla producentów.

„Ta publikacja była bardzo wyczekiwana przez rynek, ponieważ przepisy mówiące o tym, jak etykietować wino, są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Przewodnik z pewnością ułatwi ten proces” - mówi Szymon Godyla.

Broszura zawiera wskazówki poparte dużymi, czytelnymi ilustracjami poprawnie wykonanych etykiet. Pozwala winiarzom zaoszczędzić czas, który zamiast na interpretację przepisów będą mogli wykorzystać na pracę przy winorośli i winie.

„Polskie winnice to bardzo często małe projekty, które ludzie robią poza swoją pracą. Czyli ktoś pracuje na co dzień osiem godzin w firmie, a następnie wraca do domu i prowadzi winnicę. I niejednokrotnie nie ma na tyle czasu, żeby te przepisy zgłębić” - mówi właściciel Pałacowej Winnicy Godyla.

Autorzy „Przewodnika” nie poprzestają na podawaniu samych przepisów typu „informacje na etykiecie muszą być umieszczone w widocznym miejscu, odróżniać się od tła i być nieusuwalne…” - ale w praktyczny, przystępny sposób pokazują, jak producent może to osiągnąć.

Prezes zarządu Winnicy Dom Charbielin Mateusz Grocholski przyznaje, że zapoznał się z materiałem zawartym w przewodniku i deklaruje, że będzie z niego korzystał. Winiarz wyraził opinię, że publikacja przyczyni się do budowania marki polskich win.

„Zebranie w formie przewodnika wszystkich informacji dotyczących znakowania win będzie bardzo pomocne w pracy winiarza. Myślę, że strona formalna oraz postawienie na transparentność wobec konsumenta są bardzo ważne” - podkreśla Mateusz Grocholski.

Dodaje, że w jego przypadku winiarstwo jest nie tylko drogą zawodową, ale również pasją. 

„Właśnie takie połączenie pasji z zaangażowaniem zawodowym może przynieść korzyści i zapewnić fajną przyszłość” - wskazuje Mateusz Grocholski.

Autorzy „Przewodnika” podkreślają, że broszura nie stanowi źródła prawa. Została przygotowana wyłącznie w celu wyjaśnienia i ułatwienia interpretacji treści przepisów regulujących zasady znakowania win oraz kwestii związanych z certyfikacją wina.

Co istotne, prawidłowe oznakowanie butelek może okazać się również doskonałym narzędziem do promocji całych winiarskich regionów: budowania ich marki oraz rozpoznawalności wśród konsumentów tak w Polsce i Europie, jak i na całym świecie. 

Według najnowszych danych z ewidencji prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Polsce zarejestrowanych jest ponad 700 podmiotów wyrabiających wino z winogron, pochodzących z upraw winorośli położonych na terenie Polski, przeznaczonych do obrotu handlowego.

IJHARS

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.03.2025, 12:41
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ