Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas kontroli IJHARS, które odbyły się w 2024 roku, Inspekcja sprawdziła oznakowanie 46 partii, w przypadku 26 (56,5 proc.) zakwestionowała informacje i sposób ich umieszczenia na etykietach.
Zdaniem dr Przemysława Rzodkiewicza, Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, znakowanie win w polskich winiarniach to obszar , który wymaga jeszcze poprawy.
„Celem publikacji jest zapoznanie środowiska winiarskiego z prawidłowym znakowaniem win produkowanych w Polsce. Nasz poradnik na konkretnych przykładach pokazuje, w jaki sposób przygotować etykietę wina, aby zawierała ona wszystkie elementy wymagane prawem. Jest to praktyczna publikacja, która podpowiada, jak zaprezentować swój produkt, zachowując wszystkie wymagane przepisami standardy w tym zakresie” - wskazuje dr Przemysław Rzodkiewicz.
Autorzy publikacji podkreślają, że czytelność etykiety to fundamentalna zasada dotycząca opisu każdego produktu żywnościowego. Dlatego „Przewodnik” w przystępny sposób, krok po kroku, informuje, co należy zrobić, żeby etykieta wina spełniała wymogi zawarte w skomplikowanych aktach prawnych - zarówno polskich, jak i unijnych.
Szymon Godyla, właściciel Pałacowej Winnicy Godyla w Pawłowicach, podkreśla, że przewodnik wyjaśnia przepisy, które bardzo często są niezrozumiałe dla producentów.
„Ta publikacja była bardzo wyczekiwana przez rynek, ponieważ przepisy mówiące o tym, jak etykietować wino, są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Przewodnik z pewnością ułatwi ten proces” - mówi Szymon Godyla.
Broszura zawiera wskazówki poparte dużymi, czytelnymi ilustracjami poprawnie wykonanych etykiet. Pozwala winiarzom zaoszczędzić czas, który zamiast na interpretację przepisów będą mogli wykorzystać na pracę przy winorośli i winie.
„Polskie winnice to bardzo często małe projekty, które ludzie robią poza swoją pracą. Czyli ktoś pracuje na co dzień osiem godzin w firmie, a następnie wraca do domu i prowadzi winnicę. I niejednokrotnie nie ma na tyle czasu, żeby te przepisy zgłębić” - mówi właściciel Pałacowej Winnicy Godyla.
Autorzy „Przewodnika” nie poprzestają na podawaniu samych przepisów typu „informacje na etykiecie muszą być umieszczone w widocznym miejscu, odróżniać się od tła i być nieusuwalne…” - ale w praktyczny, przystępny sposób pokazują, jak producent może to osiągnąć.
Prezes zarządu Winnicy Dom Charbielin Mateusz Grocholski przyznaje, że zapoznał się z materiałem zawartym w przewodniku i deklaruje, że będzie z niego korzystał. Winiarz wyraził opinię, że publikacja przyczyni się do budowania marki polskich win.
„Zebranie w formie przewodnika wszystkich informacji dotyczących znakowania win będzie bardzo pomocne w pracy winiarza. Myślę, że strona formalna oraz postawienie na transparentność wobec konsumenta są bardzo ważne” - podkreśla Mateusz Grocholski.
Dodaje, że w jego przypadku winiarstwo jest nie tylko drogą zawodową, ale również pasją.
„Właśnie takie połączenie pasji z zaangażowaniem zawodowym może przynieść korzyści i zapewnić fajną przyszłość” - wskazuje Mateusz Grocholski.
Autorzy „Przewodnika” podkreślają, że broszura nie stanowi źródła prawa. Została przygotowana wyłącznie w celu wyjaśnienia i ułatwienia interpretacji treści przepisów regulujących zasady znakowania win oraz kwestii związanych z certyfikacją wina.
Co istotne, prawidłowe oznakowanie butelek może okazać się również doskonałym narzędziem do promocji całych winiarskich regionów: budowania ich marki oraz rozpoznawalności wśród konsumentów tak w Polsce i Europie, jak i na całym świecie.
Według najnowszych danych z ewidencji prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Polsce zarejestrowanych jest ponad 700 podmiotów wyrabiających wino z winogron, pochodzących z upraw winorośli położonych na terenie Polski, przeznaczonych do obrotu handlowego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.03.2025, 12:41 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Premier na EFNI: czas na odbudowę narodowej gospodarki PAP
Kluczowe pytanie wiosennej edycji konferencji EFNI brzmi - jakie zmiany czekają europejski rynek pracy i jak się na nie przygotować? Odpowiedzą na nie liderzy biznesu, eksperci i decydenci, którzy spotykają się w dniach 15–16 kwietnia w Warszawie na wydarzeniu zorganizowanym przez Konfederację Lewiatan.- 15.04.2025, 17:22
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Ominimo Insurance nawiązuje współpracę z Zurich Insurance Group i rozpoczyna działalność w Polsce
Ominimo Insurance, start-up technologiczny, którego wartość już w pierwszym roku działalności osiągnęła 200 mln euro, rozszerza działalność o Polskę i nawiązuje strategiczną współpracę dystrybucyjną z Zurich Insurance Group - jedną z największych firm ubezpieczeniowych w Europie. Efektem tej kooperacji jest wprowadzenie na polski rynek innowacyjnej oferty cyfrowych ubezpieczeń komunikacyjnych Ominimo.- 15.04.2025, 16:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ominimo / All 4 Comms
-
Image
Kompaktowe przestrzenie do wynajęcia debiutują w Polsce. Rynek nieruchomości komercyjnych czeka rewolucja?
Smart Business Unit - to może być nowy standard na rynku nieruchomości komercyjnych. W krajach bałtyckich ten format rewolucjonizuje rynek lokali do wynajęcia dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Teraz będzie można przetestować go również w Polsce.- 15.04.2025, 15:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Nordspace/All 4 Comm
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ