Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Badanie, stanowiące aktualizację raportu z 2021 roku, oferuje szczegółową symulację trzech scenariuszy transformacji w dwunastu prototypowych miastach europejskich, odzwierciedlając różnorodność środowisk miejskich w ramach UE. Wykazuje, że podczas gdy sam rozwój technologiczny może do roku 2030 ograniczyć emisje CO2 o 21%, to osiągnięcie celów Green Deal wymaga środków znacznie bardziej ambitnych. Jedyna droga do redukcji emisji w mobilności miejskiej spełniającej cele Green Deal na rok 2030 wymaga ograniczenia emisji o 44%, ale wiążą się z nią znaczne wyzwania w dziedzinie akceptacji opinii publicznej i zmian zachowań.
Badanie podkreśla, że najbardziej skuteczne środki pozwalające ograniczyć używanie samochodów prywatnych, a zatem także emisji, wymagają połączenia atrakcyjnego transportu publicznego, możliwości dzielonej mobilności, a także ograniczenia dostępu w rodzaju stref niskoemisyjnych. Do roku 2030 środki te mogą doprowadzić do wzrostu wykorzystania transportu publicznego o 7% i ograniczenia jazdy samochodami prywatnymi o 16%.
Maria Tsavachidis, CEO EIT Urban Mobility, skomentowała ustalenia:
„Raport podkreśla, jak ważne jest priorytetyzowanie właściwych inwestycji w czystą mobilność i płynące z niej korzyści dla zdrowia i środowiska. Transport publiczny jawi się jako najlepsze kosztowo oraz inkluzywne rozwiązanie prowadzące do ograniczenia emisji CO2. Jednak transformacja ta wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Potrzebujemy skoordynowanych wysiłków na wszystkich poziomach — od poziomu miasta po europejski — aby zapewnić, że dokonane zostaną niezbędne inwestycje, a obywatele będą zaangażowani i otrzymają wsparcie podczas transformacji”.
Przewiduje się, że do roku 2050 wszystkie trzy scenariusze, analizowane w ramach studium. spełnią cele dekarbonizacyjne Green Deal dla sektora transportu, głównie przez postęp technologiczny oraz odnowę flot pojazdów. Studium szacuje, że osiągnięcie tych celów będzie wymagało inwestycji rzędu co najmniej 1,5 tryliona euro [1], w tym 500 miliardów euro na wdrożenie rozmaitych środków prowadzących do zrównoważonej ekologicznie mobilności i zarządzanie nimi. Chociaż koszty te są znaczne, badanie podkreśla, że korzyści — takie jak ograniczenie emisji CO2, poprawa zdrowia publicznego oraz niższe koszty zewnętrzne — przeważają nad nakładami finansowymi.
Oprócz ograniczenia emisji, badanie podkreśla istotne korzyści dla zdrowia publicznego. Przejście na bardziej aktywne sposoby transportu, jak chodzenie piechotą i jazda rowerem, może doprowadzić do roku 2050 do skumulowanych oszczędności zdrowotnych rzędu nawet 1 170 euro per capita, w ramach korzyści płynących z bardziej aktywnego stylu życia. Co więcej, przewiduje się poprawę bezpieczeństwa na drogach, z potencjalnym ograniczeniem śmiertelnych wypadków drogowych o nawet 70% do 2050 roku w wyniku bezpieczniejszej infrastruktury i przyjęciu inteligentnych systemów transportowych.
Studium podkreśla fakt, że niezależnie od cech europejskiego miasta, priorytetyzacja transportu publicznego jest kluczowa dla osiągnięcia sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji mobilności miejskiej. Transport publiczny stanowi idealny kompromis między ograniczaniem emisji CO2 a inwestycjami, ale także jest jedyną inkluzywną opcją mobilności dla wszystkich segmentów populacji. Nawet przy wzięciu pod uwagę kosztów infrastruktury i inwestycji, transport publiczny wyróżnia się jako dostępna finansowo opcja inkluzywnego, ograniczającego emisje CO2, a także jednego z najbardziej realistycznych i praktycznych podejść do realizacji celów Green Deal.
W miarę jak Europa śpieszy się, by zrealizować cele klimatyczne, badanie „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej" zapewnia kluczową mapę dla decydentów, planistów miejskich oraz interesariuszy, która pomoże im znaleźć drogę wśród leżących przed nimi skomplikowanych wyzwań i możliwości. Dalsze informacje i pełna wersja badania.
O EIT Urban Mobility
Celem organizacji EIT Urban Mobility, inicjatywy Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), będącego organem Unii Europejskiej, jest przyspieszenie rozwiązań i przejścia na zintegrowany oraz rzeczywiście multimodalny system transportowy skoncentrowany na użytkowniku. Jako przodująca europejska społeczność innowacyjna skoncentrowana na mobilności miejskiej EIT Urban Mobility ma na celu uniknięcie fragmentacji poprzez ułatwianie współpracy między miastami, przemysłem, środowiskiem akademickim, badaniami i innowacjami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom związanym z mobilnością miejską. Jej partnerzy przemysłowi, badawczy i uniwersyteccy wykorzystują miasta jako żywe laboratoria, aby zademonstrować, w jaki sposób nowe technologie mogą działać w celu rozwiązania rzeczywistych problemów w prawdziwych miastach poprzez inteligentniejszy transport ludzi, towarów i odpadów.
[1] Koszty skumulowane są w latach 2022–2050, dla wszystkich miast UE powyżej 50 tys. mieszkańców
Więcej informacji jest dostępnych na stronie: www.eiturbanmobility.eu.
Obserwuj EIT Urban Mobility:
https://www.linkedin.com/company/eit-urban-mobility
https://www.facebook.com/EIT-Urban-Mobility-1951333174955858/
https://www.youtube.com/channel/UCnsVPKuZBK_UiZo0MOYNxXQ
https://www.instagram.com/eiturbanmob/
KONTAKT:
Eliška Bajgarová– Communication & Engagement Officer
e-mail: eliska.bajgarova@eiturbanmobility.eu
tel. + 420 603 885 535
Źródło informacji: EIT Urban Mobility
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.10.2024, 11:21 |
Źródło informacji | EIT Urban Mobility |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu