Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według danych OC&C w ostatnich pięciu latach rynek produktów dla zwierząt w Polsce rósł w tempie około 14 proc. rocznie i prawdopodobnie w tym roku osiągnie wartość 9,6 mld złotych. Rozwój rynku szczególnie przyspieszył w okresie pandemii, kiedy to znacznie wzrosła liczba zwierząt domowych w Polsce, a inflacja dodatkowo napędziła wzrost cen.
W polskich domach żyje dziś ponad 8,4 mln psów, co oznacza wzrost o prawie 700 tys. wobec 2019 roku, a także 7,5 mln kotów - wzrost o ponad 1,1 mln, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF).
„Od czasu pandemii coraz więcej Polaków decyduje się na posiadanie zwierząt, które stały się istotną częścią codziennego życia milionów osób. To z kolei bezpośrednio napędza rozwój rynku - mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants. - Rynek rośnie nie tylko pod względem ilości sprzedanych produktów, ale także ich wartości. Pokolenie 30- i 40- latków jest coraz bardziej świadome wpływu wysokiej jakościowo karmy na zdrowie pupili. Na rynku pojawia się też wiele nowych produktów, jak na przykład suplementy dla zwierząt”.
Badanie OC&C dotyczące zachowań zakupowych Polaków pokazuje, że kategoria karmy i akcesoriów dla zwierząt cechuje się wyjątkową odpornością na dekoniunkturę. Jedynie 7 proc. badanych konsumentów deklaruje plany ograniczenia wydatków na tego typu produkty. Dla porównania 22 proc. planuje ograniczyć wydatki na ubrania, 21 proc. na sprzęt elektroniczny, a 28 proc. na wychodzenie do restauracji i barów. Co więcej, aż 39 proc. konsumentów planuje dalsze zwiększenie wydatków na produkty dla zwierząt.
„Zwierzęta są traktowane priorytetowo. Nawet jeśli konsumenci muszą zrezygnować z części wydatków, to oszczędności szukają gdzieś indziej. Wiele osób jest bardzo mocno przywiązanych do swoich pupili i inwestuje w ich zdrowie oraz samopoczucie” - mówi Adam Gajewicz, manager w OC&C Strategy Consultants.
Według analiz OC&C, polski rynek wyróżnia się na tle innych krajów europejskich wysokim odsetkiem zakupów online. Prawie 30 proc. wszystkich produktów dla zwierząt kupowane jest właśnie przez internet, co wynika z dużej popularności takich platform jak Allegro czy Zooplus. Wyprzedza nas jedynie Wielka Brytania z 35 proc. udziału zakupów online. W Niemczech i Czechach jest to niespełna 20 proc., a na końcu europejskiego rankingu plasują się Włosi z 13 proc. i Węgrzy z jedynie 6 proc. zakupów online.
Polski rynek jest też jednym z największych w Europie Środkowej i wciąż ma duży potencjał wzrostu. Roczne wydatki na karmę, produkty i akcesoria związane z opieką nad zwierzętami domowymi wyniosły w 2024 roku średnio 57 euro na osobę - to około połowa kwoty przypadającej na mieszkańca Francji czy Wielkiej Brytanii. Więcej od Polaków na zwierzęta wydają także Rumuni - 59 euro, oraz Czesi - 69 euro.
„Polacy coraz częściej sięgają po karmy oraz produkty z wyższej półki - mówi Bartek Krawczyk. - Wzrost segmentu premium jest dziś najważniejszym trendem kształtującym rynek. Wartość sprzedaży rośnie znacznie szybciej niż wolumen, a konsumenci szukają produktów naturalnych, zdrowotnych i lepiej dopasowanych do indywidualnych potrzeb swoich podopiecznych”.
Eksperci OC&C podkreślają, że choć segment premium i przekąsek dla zwierząt rośnie wyjątkowo szybko, nie oznacza to spadku sprzedaży w segmencie ekonomicznym. W ostatnich latach jednocześnie rosła sprzedaż produktów premium i tańszych marek własnych. To wyzwanie dla producentów, którzy muszą precyzyjnie pozycjonować swoje portfolio, aby nie utracić ani klientów, ani marż.
„Walka na rynku staje się coraz bardziej zacięta, w szczególności największe marki należące do dużych międzynarodowych graczy znajdują się pod presją nowych brandów działających w atrakcyjnych segmentach, na przykład związanych z naturalnym składem. Pojawiają się też nowe modele sprzedaży, takie jak subskrypcje na karmę, które producenci oferują bezpośrednio klientom. Pozwala im to nie tylko stabilizować przychody, ale również pogłębiać lojalność właścicieli zwierząt wobec marki” - dodaje Adam Gajewicz.
Źródło informacji: OC&C
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 30.10.2025, 12:00 |
| Źródło informacji | OC&C |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Solstice Advanced Materials zakończyło proces wyodrębnienia się z Honeywell i rozpoczyna notowania na giełdzie Nasdaq
- Wyodrębnienie umożliwia firmie Solstice przyspieszenie wzrostu i zwiększenie wartości dla akcjonariuszy – jako wiodącej, wyspecjalizowanej firmy specjalizującej się w materiałach. - Firma jest dobrze przygotowana, by czerpać korzyści z silnych i trwałych trendów rynkowych w obszarach chłodzenia, rozwiązań budowlanych, zaawansowanego przetwarzania danych, energii, bezpieczeństwa i opieki zdrowotnej. - Notowania na Nasdaq rozpoczynają się dziś pod symbolem giełdowym „SOLS".- 30.10.2025, 12:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Eksperci Forum Krynica 2025: rynek gier hazardowych wymaga demonopolizacji PAP
W Polsce potrzebna jest skuteczna walka z czarnym rynkiem gier hazardowych online - wskazali uczestnicy debaty „Hazard online: skuteczny czy fikcyjny monopol państwa?”, która odbyła się podczas Forum Krynica 2025. Eksperci podkreślili, że klienci kasyn online chcą urozmaicenia oferty, a do tego potrzeba demonopolizacji polskiego rynku internetowych gier hazardowych.- 30.10.2025, 11:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Synergia działań instytucji kultury, państwa oraz partnerów – kluczowa w promocji muzyki poważnej w Polsce PAP
Nie istnieje jedna uniwersalna recepta na popularyzację muzyki klasycznej w Polsce, ale wspólne skoordynowane aktywności na styku sektora kultury, sponsorów, mediów oraz przedstawicieli państw mogą ten proces zdecydowanie ułatwić - oto główne wnioski z panelu dyskusyjnego "Chopin dla wszystkich! Jak spopularyzować muzykę poważną w Polsce", który odbył się w ramach Igrzysk Wolności 2025 w dniach 26-28 października 2025 w Łodzi.- 30.10.2025, 11:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ