Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Uchwalona przez Sejm 26 maja 2023 r. nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, wprowadza m.in. rozwiązania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pasażerów korzystających z platform przewozowych przez aplikację. Są wśród nich: obowiązek fizycznej weryfikacji kierowców oraz wyrywkowej kontroli tożsamości poprzez aplikację, nie rzadziej niż raz na 50 przejazdów.
Wśród nowych przepisów, firmy pośredniczące przy przewozie osób otrzymały także nową możliwość - wymiany informacji o kierowcach, którzy mają na swoim koncie zdarzenia związane z naruszeniem bezpieczeństwa . Dzięki temu kierowca, który został zablokowany w jednej z aplikacji, nie będzie mógł już tak łatwo nawiązać lub utrzymać współprac z innymi.
W krajach Unii Europejskiej przepisy dotyczące prywatności bardzo restrykcyjnie podchodzą do wymiany tego typu informacji, dlatego tak ważne było, by lokalne prawo umożliwiło platformom takie działanie. Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego apeluje o stworzenie właściwego procesu oraz procedur.
„Dyskusja na temat wymiany informacji jest bardzo istotna i należy wykorzystać moment jakim jest zmiana przepisów. Dobrą praktyką, z której można czerpać jest rynkowe porozumienie w USA pomiędzy Uberem a innym dużym graczem - firmą Lyft. Wierzymy, że jest to dobra podstawa do wdrożenia właściwych procesów w Polsce. Zapraszamy całą branżę do dyskusji na ten temat” - mówi Dorota Olszewska, prezeska Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego PBD
Dobre praktyki rynkowe
Niezbędne do uszczegółowienia są takie obszary jak: zakres udostępnianych danych, szczegółowy proces wymiany oraz wnioskowania o informację, a także bezpieczeństwo danych oraz audyt.
Stworzenie transparentnego i uczciwego środowiska, w którym wszyscy pośrednicy mogą przekazywać sobie nawzajem niezbędne informacje o kierowcach, którzy zostali dezaktywowani z powodu poważnych przypadków związanych z bezpieczeństwem jest to wyzwaniem dla całej branży w Polsce. Dobrą praktyką, z której można czerpać, jest porozumienie zawarte w USA, gdzie Uber oraz inny duży gracz (Lyft), wymieniają informacje o kierowcach, którzy zostali pozbawieni dostępu do aplikacji, a dzieje się to przy udziale organizacji partnerskiej HireRight. W Polsce to Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego chce stać się taką organizacją dla platform pośredniczących przy przewozie osób.
„Jako Uber jesteśmy otwarci na dialog i dzielenie się rozwiązaniami, które realnie działają i mogą przysłużyć się całej branży. W szczególności w tak ważnej sprawie jaką jest bezpieczeństwo. Porozumienie jakie nasza firma ma z bezpośrednim konkurentem w USA pokazuje, że można efektywnie i szybko usuwać dostęp do kierowców nie tylko z jednej platformy, ale z całego rynku. Wierzymy, że proces ten da się wdrożyć w Polsce i deklarujemy chęć współpracy z innymi platformami w tym zakresie” - mówi Marcin Moczyróg, dyrektor generalny Uber CEE.
Źródło informacji: Uber
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.10.2023, 15:34 |
Źródło informacji | Uber |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |