Newsletter

Biznes i finanse

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy „z polskimi korzeniami” zaprezentowany na torze w Żmigrodzie

24.06.2021, 11:03aktualizacja: 24.06.2021, 11:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Alstom - Coradia iLint (1)
Alstom - Coradia iLint (1)
Coradia iLint – to nazwa pierwszego na świecie pasażerskiego pociągu wodorowego, którego polska premiera odbyła się 22 czerwca na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia. Jak wskazuje producent – firma Alstom – pociąg jest w pełni bezemisyjny: w trakcie użytkowania wytwarza jedynie parę wodną i wodę.

Antonio Moreno, dyrektor zarządzający Alstom w Europie Środkowej i Wschodniej, podkreślił, że Coradia iLint to pociąg, który ma „polskie korzenie”, ponieważ niewyposażone wagony iLinta są produkowane w Polsce: w zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie”.

Coradia iLint to pasażerski skład wyposażony w ogniwa paliwowe, które przetwarzają wodór w energię elektryczną. „Technologia wodorowa – to nie jest przyszłość, to już się dzieje” – mówił Antonio Moreno.

Jak powiedział Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, zastąpienie jednego pociągu spalinowego pociągiem Coradia iLint przyczynia się w ciągu roku do redukcji takiej ilości CO2, jaką rocznie emituje 400 samochodów.

Fryczkowski podkreślił, że w pojeździe zastosowano inteligentny system zarządzania energią, dzięki czemu efektywność napędu zastosowanego w Coradia iLint jest porównywalna z klasycznym zespołem spalinowym, wykorzystywanym w transporcie kolejowym.

Pociąg może przejechać na jednym tankowaniu około tysiąca kilometrów. „W ruchu regionalnym to jest cały dzień bez tankowania” – mówił Artur Fryczkowski.

Skład może poruszać się z maksymalną prędkością do 140 km/h. Na pokład może zabrać w zależności od konfiguracji od 160 do 300 pasażerów.

Zdaniem Sławomira Nalewajki, dyrektora zarządzającego Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, pociągi Coradia iLint to ogromna szansa dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego.

„Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych” - mówił Nalewajka.

Jak podkreślił, jeśli w Polsce wybudowane zostaną stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru.

Obecny na prezentacji ambasador Francji w Polsce Frédéric Billet zauważył, że firma Alstom obecna jest w Polsce w sektorze transportu od 20 lat. „Alstom Polska w 12 zakładach zatrudnia niemal 4 tys. pracowników. Inwestycje spółki w rozwój polskich zakładów sięgnęły 300 mln euro w ciągu ostatnich 25 lat” - wyliczał Billet. Dodał, że Alstom jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce, a ponad 50 proc. podzespołów pozyskuje od polskich podwykonawców.

Billet wskazał też, że technologia wodorowa zastosowana w Coradia iLint jest jednym z narzędzi, które mogą pomóc sprostać wyzwaniom neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.

Pociągi wodorowe kursują już w Niemczech, a pierwsze seryjne pojazdy będą tam regularnie eksploatowane od 2022 r. Alstom będzie dostarczać te składy również do Włoch i Francji.

Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. W zeszłym roku pociąg wodorowy Coradia iLint przez trzy miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla kolei austriackich, zastępując tam pociągi spalinowe.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 24.06.2021, 11:03
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ