Newsletter

PKO Bank Polski: I kwartał 2024 to okres dobrego, dynamicznego rozwoju biznesu

13.05.2024, 15:54aktualizacja: 13.05.2024, 15:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PKO BP
PKO BP
Pierwsze trzy miesiące br. kończą się dla PKO Banku Polskiego wzrostem dochodów z działalności podstawowej o blisko 22 proc. Wyniki finansowe za I kwartał 2024 roku wykazują też systematyczny wzrost skali działania. Widać w nich również dobre wskaźniki dynamiki przyrostu biznesu, zarówno po stronie kredytowej, jak i depozytowej. Systematycznie rośnie baza klientów, która obecnie przekracza już poziom 12 mln.

Na koniec marca aktywa Grupy PKO Banku Polskiego osiągnęły poziom 497 mld zł (wzrost o 11,9% r/r). Przyrosty widać zarówno w finansowaniu udzielonemu klientom (+8,5% do poziomu 276 mld zł), jak i w uzyskanych oszczędnościach (+16,2% do poziomu 547 mld zł). 

Pierwsze trzy miesiące tego roku kończą się dla PKO Banku Polskiego wzrostem dochodów z działalności podstawowej o 21,8%. Mimo obciążenia kosztami ryzyka prawnego frankowych kredytów hipotecznych w wysokości 1,3 mld zł, zysk netto w I kwartale wyniósł 2 mld zł (bez zawiązania rezerwy wyniósłby 3,3 mld zł). 

„To, co nas cieszy, to ciągły, systematyczny wzrost bazy klientów (o 64 tys. w kwartale i ponad 240 tys. rok do roku). Osiągnęliśmy w ten sposób liczbę 12 mln klientów” - powiedział Szymon Midera, wiceprezes kierujący pracami zarządu PKO Banku Polskiego.

Jak dodał, na szczególną uwagę zasługuje też postępująca transformacja cyfrowa banku i jego klientów.

„Dzienna liczba logowań do aplikacji IKO wynosi 7 mln, a dzienna liczba transakcji - ok. 3 mln. Wśród usług dodanych warto odnotować zakup ok. 2 mln biletów autobusowych w skali miesiąca. Półtora roku temu uruchomiliśmy PKO Płace Później, czyli nasz produkt typu Buy-Now-Pay-Later. Obecnie liczba aktywnych klientów w ramach tego produktu przekroczyła 220 tys.” – podkreślił Midera.

Wysoka dyscyplina kosztowa oraz wzrost skali biznesu przełożyły się na dobre wyniki PKO Banku Polskiego po I kwartale 2024 roku. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 31,8%. Jednocześnie zanotowano spadek dynamiki kosztów innych niż regulacyjne do 11,2% r/r wobec dynamiki 19,4% r/r w IV kwartale 2023 roku. W segmencie detalicznym bank odnotował wzrost wolumenu kredytów o 13% r/r i wzrost depozytów o 12,7% r/r.

Sztuczna inteligencja (AI - Artificial Intelligence) oraz mechanizmy uczenia maszynowego (ML - Machine Learning) są wykorzystywane przez PKO Bank Polski w coraz szerszym zakresie, m.in. do oceny ryzyka kredytowego, wsparcia windykacji i monitorowania portfeli kredytowych. Obecnie 30% decyzji dla kredytów hipotecznych oraz aż 83% decyzji kredytowych dla pożyczek gotówkowych jest podejmowanych w oparciu o systemy wykorzystujące AI/ML. 

Wiceprezes PKO Banku Polskiego Krzysztof Dresler zaznaczył, że wzrost dochodów następuje dzięki dynamice dochodów podstawowych, co widać z kwartału na kwartał. Przy tym instytucja nie osłabia swojej płynności, ponieważ dynamika kredytów i dynamika depozytów są zbliżone do siebie, a zatem rozwój segmentu detalicznego następuje w sposób zrównoważony.

W ramach strategii nowej bankowości chcemy dokonać głębokiej transformacji cyfrowej, stworzyć wokół banku sieć platform finansowych oraz e-commerce – mówił Midera.

Jak dodał, w ramach strategicznego partnerstwa z państwem PKO Bank Polski będzie również aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej polskich firm, wspierać polski przemysł obronny promować polskie firmy za granicą i wspierać odbudowę Ukrainy w oparciu o Kredo Bank, należący do Grupy Kapitałowej PKO BP.

„W ramach naszego projektu międzynarodowego chcemy postawić kolejne oddziały zagraniczne, które będą wspierały polskie firmy w ekspansji zagranicznej” - zapewniał Midera.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.05.2024, 15:54
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ