Newsletter

PKO BP: wyniki za pierwsze półrocze 2024 r. znacznie powyżej oczekiwań

27.08.2024, 12:40aktualizacja: 27.08.2024, 13:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

4,4 mld skonsolidowanego zysku netto, wysokie wzrosty wolumenów w segmencie detalicznym, 507 mld zł aktywów i ponad 12 mln klientów - to wyniki PKO Banku Polskiego po pierwszym półroczu 2024 r. „Jesteśmy bardzo efektywni kosztowo, a główne parametry trzymamy pod pełną kontrolą” - podkreśla Szymon Midera, prezes PKO BP.

Zysk netto Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego w pierwszym półroczu 2024 r. wyniósł 4,4 mld zł, a po wyłączeniu rezerw CHF i efektu wakacji kredytowych - 6,8 mld zł. Dochody z działalności podstawowej banku wzrosły o ponad 18 proc. r/r. Na koniec pierwszego półrocza aktywa banku wyniosły 507 mld zł, a liczba klientów wzrosła o 236 tys., przekraczając 12 milionów. 

PKO Bank Polski wykazał się wysoką efektywnością kosztową i dochodowością. Poprawił się wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) - 30,5 proc., a ROE wyniosło 19 proc. Wskaźnik kosztów ryzyka osiągnął poziom 39 pb, a NPL uplasował się na poziomie 3,54 proc. 

„Przyrosty wolumenów biznesowych wiążą się z zaufaniem naszych klientów i z dobrą sytuacją na rynku. To wszystko przekłada się na rekordowy zysk netto. Do tego ryzyko kredytowe jest pod kontrolą i mamy gigantyczną nadwyżkę kapitałową, co daje nam perspektywę zwiększania akcji kredytowej w przyszłości i dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami” - podkreśla Szymon Midera.

Bank odnotował wysokie wzrosty wolumenów w segmencie detalicznym, zakresie kredytów i funduszy inwestycyjnych oraz kredytów konsumpcyjnych. Kredyty detaliczne wzrosły o 14 proc. r/r, fundusze inwestycyjne o 39 proc. r/r, a depozyty detaliczne o 7 proc. r/r.

Finansowanie udzielone klientom wzrosło o 9,3 proc. do 279 mld zł, a pozyskane oszczędności o 14,4 proc., osiągając 562 mld zł.

„Bank wypracował ponad 10 mld zł wyniku odsetkowego w pierwszym półroczu. Do tego dochodzą dobre dynamiki na poziomie wyników z prowizji - to jest trzeci kwartał z rzędu, gdzie mamy dwucyfrową dynamikę wzrostów r/r w wyniku prowizyjnym” - zaznacza Krzysztof Dresler, wiceprezes zarządu PKO BP, odpowiedzialny za obszar finansów. 

W pierwszym półroczu 2024 r. dochody z działalności podstawowej wzrosły o 18,1 proc. Wynik odsetkowy kontynuował wzrost o 19,4 proc. r/r, m.in. dzięki dalszej poprawie marży odsetkowej. Wynik z tytułu opłat i prowizji zanotował wzrost o 15,5 proc. r/r.

„Wypracowanie tego wzrostu, tej dynamiki w kontekście klientów czy wolumenów biznesowych to ogromna zasługa pracowników banku - ponad 10 tys. osób z ok. tysiąca oddziałów, którzy pracują na co dzień z naszymi klientami. Bo bez klienta nie ma biznesu, dlatego traktujemy go bardzo poważnie i robimy wszystko, żeby zaspokajać jego potrzeby” - wskazuje Szymon Midera.

Bank rozwijał także wachlarz nowoczesnych produktów, rozszerzając pilotaż hipoteki cyfrowej i wprowadzając do oferty nowe ubezpieczenie PKO Życie. Średnia dzienna sprzedaż tego produktu w drugim kwartale wyniosła 350 sztuk dziennie.

Pierwsza umowa w ramach cyfrowej hipoteki, która daje możliwość wnioskowania o kredyt hipoteczny całkowicie online została zawarta na początku kwietnia 2024 r. W ocenie ekspertów projekt daje bankowi perspektywę zwiększenia udziału rynkowego w segmencie kredytów hipotecznych, który wynosi obecnie 20 proc. 

„Cyfrowa hipoteka to projekt, który ma zwiększyć i umocnić nasz udział rynkowy. Co więcej, do cyfrowej hipoteki dobudujemy ekosystem, bo dziś większość z nas, szukając nieruchomości, zaczyna od przeglądania ofert w internecie i chcemy ten proces poszukiwania zintegrować z procesem finansowania, żeby klient od początku wiedział na co go stać” - podkreśla Midera.

Prezentacja wyników Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego za I półrocze 2024 - plik PDF - kliknij tutaj

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 27.08.2024, 12:40
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ