Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Wyłudzenia zwrotów podatku VAT oraz rozwój szarej strefy to główne czynniki, które doprowadziły do gwałtownego wzrostu strat ponoszonych przez budżet państwa” – mówi Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Ich apogeum mogliśmy zaobserwować w 2012 roku, kiedy luka w VAT wyniosła aż 43,1 mld zł. Ministerstwo Finansów przedstawiło w połowie 2016 roku plan, który miał na celu ograniczenie luki z 23,9% w 2015 roku do ok. 15% w 2017 r.
„Cel ten miał być osiągnięty w ciągu trzech lat - opowiada Jan Sarnowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów i współautor raportu. - Udało się go jednak zrealizować znacznie szybciej. Już w 2017 roku zmniejszyliśmy lukę do ok. 14%” - dodał Sarnowski. Ściągalność VAT uległa tak znacznej poprawie m.in. dzięki stale rozszerzanemu pakietowi paliwowemu i systemowi podzielonej płatności.
Jak tłumaczy Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego, sukces Polski w walce z luką w VAT oparty jest na trzech filarach: nowoczesnej legislacji, efektywnej administracji i intensywnej współpracy z biznesem. „To przede wszystkim zasługa sprawnej, otwartej na nowe pomysły administracji podatkowej, która współpracuje z biznesem i została wyposażona przez prawo w określone uprawnienia. Dzięki nim byliśmy w stanie m.in. zmniejszyć liczbę kontroli o niemal 1/5, jednocześnie znacznie zwiększając ich efektywność" – powiedział Arak.
Raport dostępny jest do pobrania na stronie: pie.net.pl.
KONTAKT:
Jakub Gańko
e-mail: jakub.ganko@pie.net.pl
tel. kom. +48 572 443 003
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 17.10.2018, 13:34 |
| Źródło informacji | Polski Instytut Ekonomiczny |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rusza XXVII edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - innowacje, które zmieniają rzeczywistość
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza start XXVII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - jednego z najważniejszych przedsięwzięć promujących polskie innowacje. PARP wyróżnia projekty, które dzięki swojej nowatorskości, potencjałowi rynkowemu i użyteczności przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.- 06.11.2025, 16:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ