Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Importerzy drobiu z Japonii i Hongkongu gościli w Polsce w ramach kampanii promocyjnej „Drób z europejskim paszportem”. Pobyt miał na celu przybliżyć dalekowschodnim przedsiębiorcom polskie drobiarstwo, pokazać innowacyjność branży oraz dbałość o wysoką jakość i standardy produkcji.
Wizytę referencyjną importerów drobiu z Japonii i Hongkongu zwieńczyło seminarium pt. „Azja Południowo-Wschodnia — możliwości rozwoju i współpracy eksportowej” zorganizowane przez KRD-IG dla europejskich producentów drobiu. Spotkanie, które odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), miało na celu przekazanie producentom drobiu praktycznej wiedzy o rynkach japońskim i hongkońskim.
„Rozwój branży drobiarskiej od czasu wejścia Polski do UE sprawił, że weszliśmy do grona uznanych i nowoczesnych producentów. Polska żywność spełnia bardzo wysokie standardy jakości, a także jest atrakcyjna cenowo” – mówiła Magdalena Żelazna z Departamentu Współpracy Międzynarodowej MRiRW.
Przedstawicielka ministerstwa przypomniała, że produkcja i eksport mięsa to polska specjalność. W 2023 r. wartość eksportu mięsa drobiowego z polskich firm wyniosła 4,1 mld EUR.
Kampanię promocyjną „Drób z europejskim paszportem” prowadzi KRD-IG, która skupia ponad 100 największych polskich firm produkcyjnych, działających w łańcuchu „od pola do stołu”, reprezentując 90 proc. eksporterów. Projekt jest finansowany przy wsparciu Unii Europejskiej.
„Produkujemy roczne trzy mln ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE. Kolejni na podium Niemcy i Francja wytwarzają po około 1,7 mln ton” – informował Dariusz Goszczyński, prezes zarządu KRD-IG.
Kampania „Drób z europejskim paszportem” ma na celu zwiększenie znajomości europejskich produktów drobiowych.
„UE jest znana na świecie z wysokiej jakości produktów. Mamy i wykonujemy przepisy nie tylko dotyczące jakości żywności, ale i dobrostanu zwierząt” – przekonywał Dariusz Goszczyński.
Istotną korzyścią dla europejskich producentów drobiu uczestniczących w seminarium z japońskimi i hongkońskimi importerami były prezentacje przedstawicieli Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Głównego Lekarza Weterynarii. Eksperci pokazali na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy.
„Analizujemy potencjał eksportowy firmy i pomagamy w nakreśleniu kierunku ekspansji. Tworzymy pakiety informacyjne o rynku, jego wartości, organizujemy spotkania B2B i wyszukujemy partnerów biznesowych” – wyliczał Patryk Szczotka, przedstawiciel PAIH.
Lek. wet. Paweł Meyer, zastępca Głównego Lekarza Weterynarii do spraw Bezpieczeństwa Żywności Pochodzenia Zwierzęcego oraz Pasz, Farmacji i Utylizacji, przedstawił wymogi weterynaryjne i sanitarne w eksporcie polskiego mięsa do Japonii oraz Hongkongu. Zapowiedział, że niedługo zniesiony zostanie zakaz sprowadzania mięsa z Polski i krajów UE ze względu na grypę ptaków.
„Główny Lekarz Weterynarii złożył do Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) deklarację o odzyskaniu statusu kraju wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu z dniem 5 kwietnia 2024 roku” – informował lek. wet. Paweł Meyer.
Złożenie deklaracji wynika z zakończenia procedur likwidacji ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu stwierdzonych na terytorium RP w okresie od 7 grudnia 2023 r. do 2 marca 2024 r. Zgodnie z art. 10.4.6 Kodeksu Zdrowia Zwierząt Lądowych WOAH, odzyskanie statusu wolnego może nastąpić po upływie 28 dni od wdrożenia działań w ramach stamping-out policy, pod warunkiem zakończenia czynności i zapewnienia nadzoru. Polskie służby weterynaryjne wdrożyły wszystkie procedury zwalczania przewidziane w przypadku wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu, w tym uśmiercanie ptaków, unieszkodliwianie zwłok padłych i zabitych paków, oczyszczanie i dezynfekcję. Wokół ognisk choroby zostały ustanowione obszary objęte ograniczeniami, na których obowiązywały restrykcje. Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej realizuje program nadzoru grypy ptaków w gospodarstwach utrzymujących drób oraz u dzikich ptaków.
„Obecnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu drobiu, mięsa i produktów drobiowych wynikające z procedur zwalczania grypy ptaków u drobiu” – podkreślił lek. wet. Paweł Meyer.
Wśród prelegentów na seminarium byli także przedsiębiorcy mający doświadczenie i aktywnie działający na rynkach japońskim i hongkońskim, którzy przybliżyli specyfikę prowadzenia tam działalności oraz wskazali bariery i szanse rozwoju współpracy z azjatyckimi partnerami.
„Japoński kontrahent długo podejmuje decyzje, wymaga wysokiej jakości produktów i obsługi” – mówił Michał Taberski, właściciel polskiej masarni działający na japońskim rynku. „Dla Europejczyków ciekawe jest, że opakowania produktów są niewielkie, nie ma 500 gramowych, i że każda reklamacja musi być rozpatrzona na korzyść klientów” – dodał.
Maciej Łojek, który przybliżył specyfikę runku hongkońskiego, przypomniał, że z powodu uprzemysłowienia w regionie nie ma miejsca na uprawy i hodowlę, więc dominuje import towarów.
„Kuchnia chińska szeroko wykorzystuje kurczaki, kaczki i indyki, to potencjał do rozwoju. Hongkong to strategiczna lokalizacja do rozpoczęcia handlowej przygody ze Wschodem” – podsumował Maciej Łojek.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.04.2024, 11:48 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak z SGH: Polska jest leaderem w regionie w obszarze e-usług PAP
W obszarze e-usług Polska jest leaderem w regionie - wskazuje prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prorektorka ds. nauki Szkoły Głównej Handlowej i członkini Rady Programowej OEES, powołując się na trzecią edycję Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej, przygotowanego przez SGH. „Gorzej wypadamy w kwestii polityki fiskalnej i finansów publicznych. Tutaj przed nami bardzo dużo wyzwań” - uważa ekspertka.- 21.11.2024, 12:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Podsumowanie pierwszego dnia Open Eyes Economy Summit 2024
Pierwszy dzień OEES za nami. 19 listopada 2024 r. w Centrum Kongresowym ICE Kraków rozpoczęliśmy IX edycję Międzynarodowego Kongresu Ekonomii Wartości. Motyw przewodni tegorocznego wydarzenia to „Dusza Europy”.- 21.11.2024, 10:04
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
-
Image
ORLEN przeznacza 10 mln zł na upowszechnienie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży
Trwa ocena 2 375 wniosków o udział w programie Sportowy ORLEN, skierowanego do dziecięcych i młodzieżowych klubów sportowych z całej Polski. Spośród zgłoszeń, których liczba była dwukrotnie większa, niż oczekiwali organizatorzy, specjalna komisja ekspertów wyłoni 100 laureatów. Celem projektu jest zachęcenie młodych Polaków do uprawiania sportu. Wyniki naboru zostaną ogłoszone w grudniu br., a budżet projektu wyniesie min. 10 mln złotych.- 21.11.2024, 09:12
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: ORLEN