Newsletter

Polski rynek e-commerce święci triumfy: znaczący wzrost wydatków w marketplace'ach

18.01.2024, 10:00aktualizacja: 18.01.2024, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Shutterstock
Shutterstock
Nowe badanie przeprowadzone przez sieć partnerską Admitad ujawnia imponujący wzrost wydatków polskich konsumentów kupujących w marketplace'ach, przekraczający w zeszłym roku 20 proc. Trend ten podkreśla rosnącą siłę e-commerce w Polsce, nawet w obliczu wyzwań gospodarczych. Globalnie sprzedaż na platformach marketplace w ubiegłym roku wzrosła o 7%. Wiodące kategorie nabywanych produktów to gadżety sportowe, akcesoria domowe, zabawki i motoryzacja.

Polski rynek e-commerce święci triumfy: znaczący wzrost wydatków w marketplace'ach

Sieć marketingu partnerskiego Admitad (http://admitad.com/pl/) przenalizowała ponad 120 milionów zamówień wygenerowanych dzięki afiliacji, złożonych w 2023 r. w marketplace’ach na całym świecie, a także ponad 32 miliony takich zamówień w Polsce. Celem badania było wykazanie najważniejszych zmian, jakie zaszły w tym sektorze e-commerce na przestrzeni 12 miesięcy oraz porównanie nawyków zakupowych polskich konsumentów ze światowymi trendami. Wyniki badania, obejmujące statystyki z ponad 150 marketplace'ów, w tym globalnych gigantów jak Alibaba i Amazon oraz wiodących polskich platform, wskazują obecne preferencje konsumentów oraz pokazują, jakie trendy będą kształtować świat e-commerce w 2024 roku.

Polacy gonią wydatkami świat

Mimo niższej siły nabywczej, polscy konsumenci zwiększają swoje wydatki w marketplace'ach w tempie znacznie przewyższającym globalną średnią. Wzrost ten osiągnął ponad 20%, podczas gdy średnia światowa wynosiła 7%. Średnia wartość zamówienia w Polsce wyniosła około 18 dolarów (około 70 zł), co stanowi tylko nieznacznie niższą wartość niż średnia światowa wynosząca 21 dolarów.

Dominacja mody jako najlepiej sprzedającej się kategorii zakupowej

Moda pozostaje najpopularniejszą kategorią zakupów w Polsce, stanowiąc 36% wszystkich transakcji w marketplace'ach. Innymi popularnymi kategoriami są artykuły do domu i ogrodu, elektronika i produkty z branży kosmetycznej.

Udział w sprzedaży kategorii produktów:

  • Moda 36%
  • Dom i ogród 14,9%
  • Elektronika 12,2%
  • Kosmetyki i uroda 6%
  • Sport 5,8%
  • Zabawki i hobby 5,5%
  • Motoryzacja 3,7%
  • Artykuły dziecięce 3,5%
  • Narzędzia 2,8%
  • Oświetlenie 2,4%
  • Inne 7,2%

Zmieniające się preferencje zakupowe

Na rynku lokalnym widzimy jednak drobne różnice: polscy konsumenci kupowali o kilka procent więcej zakupów rzeczy z kategorii moda i artykuły sportowe, natomiast nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się artykuły gospodarstwa domowego i elektronika. Kolejnymi liderami były takie kategorie jak obuwie (+29%), akcesoria i materiały elektroniczne (+28%), oświetlenie (+25%), AGD (+15%) oraz produkty dla dzieci (+12%). Z kolei najszybszy przyrost sprzedaży w ubiegłym roku zanotowały zabawki, artykuły sportowe oraz motoryzacyjne.

Wzrost sprzedaży kategorii produktów:

  • Zabawki i hobby 32%
  • Sport 29%
  • Motoryzacja 22%
  • Moda damska 20%
  • Dom i ogród 17%

Wzrost sprzedaży przy użyciu urządzeń mobilnych

Polski rynek e-commerce szybko zaadaptował strategię omnichannel i oferuje swoim klientom nie tylko możliwość zakupów w przeglądarce internetowej, ale także przez aplikacje mobilne. Z badań Admitad wynika, że kanał mobilny rozwija się intensywniej niż światowa średnia. Udział zakupów mobilnych na świecie wzrósł z 22 do 34%, w Polsce - z 29% do 44%

Nowe kanały marketingowe: kupony i kody rabatowe skutecznie zachęcają do sprzedaży

Polacy lubią korzystać z okazji, szukając w Internecie kodów rabatowych do wykorzystania na popularnych platformach. Ma to szczególne znaczenie w czasach wysokiej inflacji i wzrostu liczby świadomych konsumentów. Sprzedaż przy użyciu kodów rabatowych i kuponów odnotowuje szybki wzrost w Polsce - liczba zamówień z wykorzystaniem tej metody zwiększyła się o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim, co stanowi dwa razy większy wzrost niż światowa średnia.

Wzrost znaczenia marketingu afiliacyjnego

Prawie wszystkie platformy marketplace obecne w Polsce mają własny program afiliacyjny, który prowadzą samodzielnie, bądź jako reklamodawcy w sieciach partnerskich. Według danych Admitad programy partnerskie platform e-commerce przyciągnęły 10% więcej wydawców niż rok wcześniej, a ich zarobki zwiększyły się aż o 49%. Większe zarobki partnerów afiliacyjnych są wynikiem wyższej sprzedaży przez kanał afiliacyjny, co pozwala przewidywać, że jego znaczenie w strategii biznesowej marketplace’ów będzie tylko rosło.

„Polacy wciąż wydają na zakupy mniej niż bogate kraje, lecz ta luka szybko się zmniejsza. Rozwijamy się szybciej niż średnia światowa, szczególnie w zakresie zakupów mobilnych i korzystania z okazji zakupowych, takich jak kupony rabatowe. Polska, z dynamicznie rozwijającym się sektorem e-commerce, staje się kluczowym graczem na europejskim rynku zakupów online, co otwiera nowe możliwości dla sprzedawców i marketplace'ów działających w tym regionie. Sieci partnerskie, jak Admitad, widzą te możliwości i dlatego wspierają platformy sprzedażowe” - komentuje wyniki badań Anna Datsiuk, Head of Admitad Polska.

Admitad

Admitad (https://www.admitad.com/pl/) to założona w 2009 r. i działająca na ponad 20 rynkach sieć marketingu partnerskiego, zrzeszająca ponad 3 tysiące reklamodawców i 100 tysięcy wydawców z całego świata. Łączymy wiodące światowe marki i produkty z wydawcami działającymi w różnych modelach biznesowych, oferując narzędzia do budowy trwałych i obustronnie korzystnych partnerstw. Admitad jest częścią portfolio Mitgo - globalnej firmy technologicznej dostarczającej innowacyjne rozwiązania w sektorach martech, fintech i smart shopping.

Więcej na: https://www.admitad.com/pl

Źródło informacji: admitad.com/pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.01.2024, 10:00
Źródło informacji admitad.com/pl
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ