Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do podróży pociągami. W zeszłym roku z tego środka lokomocji skorzystało ponad 335 milionów pasażerów, z czego z usług PKP Intercity blisko 50 milionów klientów. W tym roku epidemia koronawirusa ograniczyła podróże Polaków. Mimo to pociągi PKP Intercity od początku stycznia do końca sierpnia przewiozły 19 milionów pasażerów.
Wybór pociągu jako środka lokomocji miał duże znaczenie dla środowiska w każdym z tych 19 milionów przypadków. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy.[1]
Gdyby pasażerowie udali się w swoje podróże transportem drogowym zamiast pociągami PKP Intercity, przy utrzymaniu dotychczasowej pracy przewozowej PKP Intercity w 2020 roku, która do końca sierpnia wyniosła blisko 4,5 mld pasażerokilometrów (paskm – iloczyn długości pokonanej trasy i liczby przewiezionych pasażerów), to tylko w 2020 roku emisja dwutlenku węgla do atmosfery byłaby o 333 tysiące ton większa.
„PKP Intercity sukcesywnie realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Inwestujemy w nowoczesne zaplecza techniczne, które planujemy częściowo zasilać odnawialnymi źródłami energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej. Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach PKP Intercity. By ograniczyć zużycie energii trakcyjnej, zamontowaliśmy liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. W uzupełnieniu tego na początku roku ruszył projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT. To wszystko sprawia, że kolej jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu. Działania proekologiczne są tymi, na które PKP Intercity będzie kłaść bardzo duży nacisk w najbliższych latach” – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
[1] Do przedstawienia przykładowych wartości śladu węglowego w ramach przewozów pasażerskich realizowanych przez PKP Intercity dla porównania emisji CO2 w transporcie kolejowym do innych źródeł transportu posłużono się oficjalnymi danymi podanymi w materiałach opracowanych przez Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER). Link do publikacji CER znajduje się pod adresem: www.cer.be/publications/latest-publications/put-europe-track-achieve-climate-neutral-transport
Przyjęto do porównania wskaźniki emisji CO2 w transporcie pasażerskim na podstawie CER Fact Sheet dla transportu:
- kolejowego, 28 gCO2/paskm,
- drogowego, 102 gCO2/paskm,
- lotniczego, 244 gCO2/paskm.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.09.2020, 17:57 |
Źródło informacji | PKP Intercity |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Najnowszy raport NDC Partnership ukazuje kierunki działań państw na rzecz potrojenia udziału energii odnawialnej w jej ogólnej konsumpcji
Organizacja NDC Partnership opublikowała dzisiaj nowy dokument strategiczny, którego celem jest wsparcie decydentów politycznych w podejmowaniu działań na rzecz włączenia energii odnawialnej do krajowych zobowiązań klimatycznych.- 06.06.2025, 11:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Andreas Treichl na EKF: albo naprawdę zreformujemy UE, albo trzeba będzie zamknąć ten wspaniały rozdział w historii Europy PAP
Przez pięć powojennych dekad wolna część kontynentu europejskiego przeżywała niesamowity rozkwit, a jeszcze na początku lat 90. ubiegłego stulecia była najwięcej eksportującym i konsumującym rynkiem świata. Dziś prześcigają nas kolejne potęgi, a projekt zjednoczonej Europy stanął pod wielkim znakiem zapytania - mówił Andreas Treichl, znany ekonomista i przewodniczący Fundacji ERSTE podczas spotkania z uczestnikami 15. Europejskiego Kongresu Finansowego, zorganizowanego przez PKO Bank Polski.- 06.06.2025, 11:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PKO Bank Polski na EKF 2025: banki jako ważne ogniwo budowy wspólnoty społecznej PAP
Sektor finansowy powinien odgrywać znaczącą rolę w tworzeniu wspólnoty. „Udział bankowości we wspólnocie polega na tym, że staramy się wspierać budowę wspólnej infrastruktury, czyli takiej płaszczyzny, która pozwala ludzi do siebie zbliżać” – wskazała Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów, PKO Bank Polski podczas debaty o roli rola sektora finansowego w transformacji polskiej gospodarki, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie (2-4 czerwca br.).- 06.06.2025, 10:44
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ