Newsletter

Port Gdańsk na EKG 2025: budujemy odporność poprzez inwestycje

28.04.2025, 16:20aktualizacja: 28.04.2025, 16:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Port Gdańsk to najważniejszy port dla gospodarki narodowej i jedyny na Bałtyku hub kontenerowy, który obsługuje największe kontenerowce świata. O priorytetach i projektach, w kontekście geopolityki i bezpieczeństwa, mówiła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Dorota Pyć, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, przewodnicząca rady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej.

Port Gdańsk generuje z przeładunków ogromne zyski dla budżetu państwa, do którego w 2024 r. trafiło z CIT-u, VAT-u i akcyzy ponad 55 mld zł. W ubiegłym roku do portu zawinęło ponad 3,5 tys. statków, zostało przeładowanych ponad 77 mln ładunków, a zysk netto wyniósł 264 mln złotych, ponad 50 mln więcej niż rok wcześniej.

Dorota Pyć, podczas panelu „Inwestycje infrastrukturalne: zmiana i kontynuacja”, wyraziła opinię, że Port Gdańsk powinien być cały czas wzmacniany infrastrukturalnie, tak żeby możliwa była realizacja inwestycji w przebudowę nabrzeży, w budowę nowych terminali.

„Niezależnie od wszystkiego musimy budować konkurencyjność, która jest zapewniona właśnie dzięki temu, że dalej się rozwijamy. Ambicją Portu Gdańsk jest bycie portem zrównoważonym w niebieskiej i zielonej gospodarce. Dlatego dbamy o to, żeby wychodzić naprzeciw nowym wymogom legislacyjnym Unii Europejskiej. Stąd też realizujemy w tej chwili inwestycje pod kątem spełniania obowiązków wynikających z prawa UE” - podkreśliła prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Wskazała, że w wypadku dużych portów morskich inwestycje są planowane w bardzo dużym horyzoncie czasowym. Wiążą wiele kolejnych faz inwestycji, które muszą płynnie przechodzić jedna w drugą.

„Budujemy odporność ścieżką ciągłości inwestycyjnej. To jest zmiana postrzegania infrastruktury jako nie tylko służącej rozwojowi gospodarczemu państwa, ale również tej, która służy do celów strategicznych, do celów zapewnienia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego Polski” - stwierdziła prezes zarządu Portu Gdańsk.

Dodała, że bardzo potrzebne są inwestycje w infrastrukturę, szczególnie kolejową. Port niecały rok temu rozpoczął dialog z PKP PLK.

„Każda złotówka wydana na inwestycje multistrukturalne to jest duży zysk dla budżetu państwa, i to w krótkim czasie. Dlatego liczę na to, że za trzynaście lat to my będziemy mieli tę infrastrukturę kolejową. Po pierwsze, inwestycje kolejowe wyprowadzające i wprowadzające ładunki z i do naszej wyspy portowej, na której znajduje się między innymi największy na Bałtyku terminal kontenerowy Baltic Hub. To wiąże się też z budową drugiego mostu. Bo to jest dla nas, dla Portu Gdańsk, być albo nie być” - podkreśliła Dorota Pyć.

Dodała, że z Baltic Hub, hubu kontenerowego, obsługującego ponad 600 statków rocznie, w tym 100 największych kontenerowców świata - 400-metrowych statków, przewożących ponad 23 tys. jednostek kontenerowych (TEU), korzysta nie tylko Polska, ale i kraje sąsiednie.

Docelowo Baltic Hub będzie złożony z pięciu terminali, w tym terminalu T3, którego otwarcie przewidziane jest w tym roku, a który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Nowe nabrzeże będzie miało długość 717 m, głębokość 18 m, plac składowy o powierzchni 36 ha. Dzięki tej inwestycji, której wartość wynosi ok. 2 mld zł, zwiększą się możliwości przeładunkowe terminalu o 1,5 mln TEU (z 3 do 4,5 mln TEU rocznie).

Prezes Portu Gdańsk wskazała, że obecnie mamy do czynienia ze zmianą postrzegania infrastruktury portowej: służy ona nie tylko do rozwoju gospodarczego państwa, ale również do celów strategicznych, jak zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego.

„Sytuacja geopolityczna jest trudna, Port Gdańsk też dotykają turbulencje, dlatego niezależnie od wszystkiego musimy budować jego konkurencyjność, która jest zapewniona właśnie dzięki temu, że się rozwijamy. W trudnych czasach musimy być przygotowani infrastrukturalnie. Porty powinny mieć pewne możliwości nadwyżek, jeżeli chodzi o zdolności przeładunkowe różnych grup towarowych” - podkreśliła Dorota Pyć.

Europejski Kongres Gospodarczy odbył się w dniach 23-25 kwietnia 2025 r. w Katowicach. 1200 wyjątkowych prelegentów, 180 inspirujących sesji tematycznych i około 17 tys. gości: organizowany tradycyjnie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach EKG na stałe zaistniał wśród najważniejszych wydarzeń nie tylko w polskim, ale również europejskim kalendarzu biznesowym.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.04.2025, 16:20
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ