Newsletter

Biznes i finanse

Port Gdynia pomimo pandemii zajął drugie miejsce na Bałtyku

24.03.2021, 10:50aktualizacja: 24.03.2021, 15:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
2,9 proc. więcej przeładunków w 2020 r. w porównaniu do 2019, drugie miejsce w zestawieniu dynamiki wzrostów wśród 10 największych portów bałtyckich oraz dalekosiężne plany rozwoju – Morski Port Gdynia pomimo pandemii bije kolejne rekordy i nie zwalnia tempa inwestycji.

„Rok 2020 zamknęliśmy jeszcze lepszym wynikiem, niż 2019, który również był rokiem rekordowym i rokiem niezakłóconej pracy” – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w trakcie konferencji wynikowej Portu Gdynia, która miała miejsce 23 marca w Centrum Prasowym PAP.

Dwa pierwsze miesiące 2021 roku przyniosły Portowi Gdynia rekordowy wzrost o 9,9 proc. ilości przeładunków kontenerowych w porównaniu do stycznia i lutego 2020, co zapewniło mu drugą pozycję wśród bałtyckich gigantów - po Aarchus, a przed Goteborgiem. W 2020 roku w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym (GCT) przeładowano „jubileuszowy” 4-milionowy kontener.

Wzrost przeładunków ogółem w 2020 roku w porównaniu do 2019 zapewnił Portowi Gdynia, jako jedynemu w Polsce, również drugą pozycję wśród 10 największych portów na Bałtyku - po Kłajpedzie, a przed Sankt Petersburgiem.

„2020 okazał się dla nas bardzo dobrym rokiem. Obroniliśmy wynik przeładunków. Zwiększyliśmy te przeładunki o 2,9 proc. To nie udało się większości portów na świecie” - podkreślił Maciej Bąk, wiceprezes ds. finansów Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. nie zwalnia również tempa inwestycji w infrastrukturę. W 2020 roku wydatki na inwestycje, które przygotowują port pod nowe grupy towarowe i największe statki, wyniosły 214 mln zł. Kolejne trzy lata przyniosą wydatki rzędu 1 mld zł.

„Same koszty pogłębienia toru wodnego i budowy nadbrzeży to 856 mln zł, ale to projekt, który zwiększy wolumeny przeładunków” - wyjaśnił Jacek Sadaj, wiceprezes ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W 2022 roku, w stulecie powstania Portu w Gdyni, rozpocznie się budowa Portu Zewnętrznego. W lutym 2021 roku zostały otwarte zgłoszenia podmiotów zainteresowanych dialogiem konkurencyjnym. Projekt „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”, przewidziany do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmuje budowę nowego pirsu portowego o powierzchni 151 ha, na którym zostanie zlokalizowany m.in. terminal kontenerowy oraz terminal offshore’owy - port instalacyjny do budowy polskich, morskich farm wiatrowych.

Port zewnętrzny zajmie 9 ha lądu „wydartego” morzu, chronionego przez 2,5 km falochronów. Do obsługi portu powstanie 29 placów składowych o powierzchni ponad 70 ha i 174 budynki. Nadbrzeża i pirsy to ponad 10 tys. mb, a torowiska portowych urządzeń przeładunkowych zajmą prawie 6 tys. mb.

„Planujemy oddanie portu do użytku na przełomie lat 2027/28. Jesteśmy w tej chwili w trakcie wyboru partnera prywatnego. W międzyczasie wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiamy dostęp kolejowy do portu. To jest olbrzymi projekt warty 1,5 mld zł, który zmodernizuje, a właściwie wymieni układ torowy w porcie, zabezpieczając rezerwę pod Port Zewnętrzny” – wyjaśnił Adam Meller.

We wrześniu 2020 roku Sejm przegłosował uchwałę o emisji obligacji na 673 mln zł w celu dokapitalizowania spółki Morski Port Gdynia. Pieniądze ze sprzedaży obligacji zostaną spożytkowane na budowę części dostępowej do portu i falochronów oraz pogłębienie toru podejściowego do 16 m głębokości.

Natomiast na części obszaru Rumia-Kosakowo powstaje zaplecze lądowe portu zewnętrznego, tzw. dolina logistyczna, na terenie której znajdą się parkingi buforowe dla TIR-ów, zaplecze serwisowe i terminal intermodalny. Zdaniem prezesa Mellera przeniesienie zaplecza z nadbrzeży w głąb lądu wyeliminuje ruch TIR-ów z centrum Gdyni.

Sprawny dojazd do portu zapewni tzw. czerwona droga stanowiąca łącznik z najważniejszymi arteriami prowadzącymi do portu z różnych stron Polski.

Pod koniec 2021 roku zakończy się również budowa Publicznego Terminala Promowego o wartości 220 mln zł. „Chcemy rozbudowywać autostradę morską z Polski do Skandynawii i zamierzamy stać się hubem promowym we wschodniej części polskiego wybrzeża” – podkreślił Adam Meller.

W roku pandemii Morski Port Gdynia podjął również akcję społeczną #dzielmysiędobrem. W ramach akcji ponad 600 tys. zł zostało przeznaczone m.in. na zakup respiratorów i testów do wykrywania wirusa. Przekazano również 79 komputerów dla dzieci z ubogich rodzin, aby w pandemii mogły uczyć się zdalnie. Akcja wspiera również żołnierzy AK i uczestników Powstania Warszawskiego mieszkających w Gdyni - każdego dnia dostarczane są posiłki oraz niezbędne artykuły i zakupy kombatantom, którzy z powodu wieku i stanu zdrowia nie powinni wychodzić z domu.

Na zakończenie wtorkowej konferencji wynikowej Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał nagrodę „Latarnie Gospodarki Morskiej 2021” w kategorii „Porty morskie, Logistyka morska”, przyznaną przez portal GospodarkaMorska.pl. Uzasadnieniem były wyróżniające się wyniki Portu Gdynia w wielu sferach działalności jednocześnie. Port Gdynia mimo pandemii, jako nieliczny w regionie i jedyny w kraju odnotował w 2020 wzrost i jednocześnie rekord w przeładunkach oraz utrzymał tempo realizowanych inwestycji.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 24.03.2021, 10:50
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ