Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Początki platform typu low code i no code (LCNC) sięgają końca minionego wieku, kiedy to po raz pierwszy zaczęto tworzyć mechanizmy umożliwiające programowanie nie tylko fachowcom z branży IT. Rozwój tej technologii w ostatnich latach wyraźnie przyspieszył, przede wszystkim z powodu pandemii oraz rosnącego deficytu programistów na rynku pracy. Trend ten nie pozostał bez wpływu na działalność największego banku uniwersalnego w Polsce.
„Strategia PKO Banku Polskiego skoncentrowana jest na nowoczesnych technologiach, które pozwalają nam szybciej rozwijać się i lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Aby ten rozwój był możliwy, zmieniamy się także wewnętrznie na organizację bardziej zwinną i cyfrową, która potrafi lepiej i szybciej reagować na bieżące wyzwania biznesowe. Wspiera nas w tym technologia low code/no code, pozwalająca sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie hiperautomatyzacji procesów oraz szybkiego dostarczania aplikacji” - mówi Artur Kurcweil, wiceprezes zarządu w PKO Banku Polskim, nadzorujący obszar technologii.
Systemy LCNC zostały stworzone z myślą o „demokratyzacji” nowoczesnych technologii i umożliwieniu samodzielnej konfiguracji systemów informatycznych przez osoby nieposiadające kompetencji w zakresie programowania czy kodowania. Dzięki nim pracownicy biznesowi mogą samodzielnie projektować narzędzia przeznaczone do własnego użytku, bez konieczności angażowania deweloperów. Technologia ta również ułatwia i przyspiesza samodzielne budowanie procesów wewnętrznych.
„Zmieniamy sposób pracy oraz realizacji zadań na poszczególnych stanowiskach w stronę rozwiązań cyfrowych, które ułatwiają codzienne wykonywanie obowiązków. Takie podejście jest możliwe dzięki naszym pracownikom, którzy znają procesy, wykorzystują technologię i chcą się rozwijać. To zwiększa naszą efektywność operacyjną, obniża koszty i pozwala budować organizację zdolną do dalszego wzrostu” - tłumaczy Agnieszka Wrońska, dyrektor Pionu Transformacji Usług w PKO Banku Polskim.
Pomysłowość i operatywność pracowników PKO BP przynosi efekty: dotychczas opracowali oni już 218 nowych rozwiązań cyfrowych, wspomagających ich w codziennych obowiązkach. Bezcenna okazała się do tego platforma iWorkflow: udostępnia ona narzędzia do projektowania procesów w trybie no code oraz pozwala tworzyć zarówno proste procesy, jak i te bardziej rozbudowane (z możliwością integrowania z innymi aplikacjami banku, OCR, RPA czy też z obsługą skrzynek mailowych).
„W PKO Banku Polskim trwają prace nad możliwością tworzenia również prostych aplikacji oraz bardziej zaawansowanych rozwiązań w trybie low code. Obecnie rozwiązania na platformie tworzy już 120 użytkowników. To w większości pracownicy odpowiedzialni za operacje, którzy budują procesy zgodnie ze swoimi bieżącymi potrzebami” - dodaje Wrońska.
Eksperci PKO BP przekonują, że platformy LCNC będą znajdować coraz szersze zastosowanie w bankowości, wspierając transformację cyfrową i pozwalając istotnie przyśpieszyć automatyzację oraz ograniczyć jej koszty. Stanowią także odpowiedź na rynkową konieczność skracania czasu wdrażania produktów i usług cyfrowych oraz sposób na niwelowanie deficytu kompetencji IT. Analitycy czołowego polskiego banku szacują, że w ciągu najbliższych czterech lat wartość rynku tego typu oprogramowania osiągnie poziom 65 mld dolarów, a kolejne trzy lata doprowadzą niemal do jej potrojenia - i to z kilku istotnych powodów.
„Przede wszystkim banki będą musiały znacznie skrócić czas wdrażania produktów i usług cyfrowych. Innym powodem jest ogromny wzrost liczby zewnętrznych firm fintech oferujących gotowe rozwiązania cyfrowe, które można łatwo zintegrować z podstawowymi systemami bankowymi. Poza tym brakuje wykwalifikowanych pracowników. Platformy low code/no code są wystarczająco dojrzałe, aby wspierać rozwój cyfrowych usług i produktów w bankach, bez konieczności wydawania znacznych kwot na kosztownych inżynierów” - wyjaśnia dyrektor Pionu Transformacji Usług w PKO Banku Polskim.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.11.2023, 08:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT