Newsletter

Pracownicy PKO BP tworzą własne, cyfrowe narzędzia dzięki technologii low code/no code

20.11.2023, 08:00aktualizacja: 20.11.2023, 09:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PKO BP
PKO BP
Pracownicy PKO Banku Polskiego samodzielnie opracowali już 218 narzędzi z wykorzystaniem technologii low code/no code. Tego typu rozwiązania wykorzystywane są m.in. w szybkiej obsłudze faktur, archiwizacji dokumentów, monitorowaniu i administrowaniu produktów czy wsparciu pracy doradców.

Początki platform typu low code i no code (LCNC) sięgają końca minionego wieku, kiedy to po raz pierwszy zaczęto tworzyć mechanizmy umożliwiające programowanie nie tylko fachowcom z branży IT. Rozwój tej technologii w ostatnich latach wyraźnie przyspieszył, przede wszystkim z powodu pandemii oraz rosnącego deficytu programistów na rynku pracy. Trend ten nie pozostał bez wpływu na działalność największego banku uniwersalnego w Polsce.

„Strategia PKO Banku Polskiego skoncentrowana jest na nowoczesnych technologiach, które pozwalają nam szybciej rozwijać się i lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Aby ten rozwój był możliwy, zmieniamy się także wewnętrznie na organizację bardziej zwinną i cyfrową, która potrafi lepiej i szybciej reagować na bieżące wyzwania biznesowe. Wspiera nas w tym technologia low code/no code, pozwalająca sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie hiperautomatyzacji procesów oraz szybkiego dostarczania aplikacji” - mówi Artur Kurcweil, wiceprezes zarządu w PKO Banku Polskim, nadzorujący obszar technologii.

Systemy LCNC zostały stworzone z myślą o „demokratyzacji” nowoczesnych technologii i umożliwieniu samodzielnej konfiguracji systemów informatycznych przez osoby nieposiadające kompetencji w zakresie programowania czy kodowania. Dzięki nim pracownicy biznesowi mogą samodzielnie projektować narzędzia przeznaczone do własnego użytku, bez konieczności angażowania deweloperów. Technologia ta również ułatwia i przyspiesza samodzielne budowanie procesów wewnętrznych.

„Zmieniamy sposób pracy oraz realizacji zadań na poszczególnych stanowiskach w stronę rozwiązań cyfrowych, które ułatwiają codzienne wykonywanie obowiązków. Takie podejście jest możliwe dzięki naszym pracownikom, którzy znają procesy, wykorzystują technologię i chcą się rozwijać. To zwiększa naszą efektywność operacyjną, obniża koszty i pozwala budować organizację zdolną do dalszego wzrostu” - tłumaczy Agnieszka Wrońska, dyrektor Pionu Transformacji Usług w PKO Banku Polskim.

Pomysłowość i operatywność pracowników PKO BP przynosi efekty: dotychczas opracowali oni już 218 nowych rozwiązań cyfrowych, wspomagających ich w codziennych obowiązkach. Bezcenna okazała się do tego platforma iWorkflow: udostępnia ona narzędzia do projektowania procesów w trybie no code oraz pozwala tworzyć zarówno proste procesy, jak i te bardziej rozbudowane (z możliwością integrowania z innymi aplikacjami banku, OCR, RPA czy też z obsługą skrzynek mailowych).

„W PKO Banku Polskim trwają prace nad możliwością tworzenia również prostych aplikacji oraz bardziej zaawansowanych rozwiązań w trybie low code. Obecnie rozwiązania na platformie tworzy już 120 użytkowników. To w większości pracownicy odpowiedzialni za operacje, którzy budują procesy zgodnie ze swoimi bieżącymi potrzebami” - dodaje Wrońska. 

Eksperci PKO BP przekonują, że platformy LCNC będą znajdować coraz szersze zastosowanie w bankowości, wspierając transformację cyfrową i pozwalając istotnie przyśpieszyć automatyzację oraz ograniczyć jej koszty. Stanowią także odpowiedź na rynkową konieczność skracania czasu wdrażania produktów i usług cyfrowych oraz sposób na niwelowanie deficytu kompetencji IT. Analitycy czołowego polskiego banku szacują, że w ciągu najbliższych czterech lat wartość rynku tego typu oprogramowania osiągnie poziom 65 mld dolarów, a kolejne trzy lata doprowadzą niemal do jej potrojenia - i to z kilku istotnych powodów.

„Przede wszystkim banki będą musiały znacznie skrócić czas wdrażania produktów i usług cyfrowych. Innym powodem jest ogromny wzrost liczby zewnętrznych firm fintech oferujących gotowe rozwiązania cyfrowe, które można łatwo zintegrować z podstawowymi systemami bankowymi. Poza tym brakuje wykwalifikowanych pracowników. Platformy low code/no code są wystarczająco dojrzałe, aby wspierać rozwój cyfrowych usług i produktów w bankach, bez konieczności wydawania znacznych kwot na kosztownych inżynierów” - wyjaśnia dyrektor Pionu Transformacji Usług w PKO Banku Polskim.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.11.2023, 08:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ