Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Gertruda Uścińska wyjaśniła też, że powstanie tych nadwyżek wyniknęło przede wszystkim z tego, że podczas pandemii prawo różnie regulowało, jak zwalniać płatników z obowiązku uiszczania składek.
ZUS był jedną z głównych publicznych instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie założeń do tzw. Tarczy Antykryzysowej, a potem jej realizację. „Łącznie zrealizowaliśmy ponad 6,5 mln wniosków i udzieliliśmy wsparcia w różnych formach na ponad 25 mld zł” - podkreśliła Uścińska. Jej zdaniem kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa gospodarki było właśnie trzymiesięczne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Objęło ono prawie 2 mln płatników i pochłonęło 12,5 mld zł.
Prezes ZUS podkreśliła jednak, że wypłata świadczeń w ramach tarczy nie wpłynęła negatywnie na kondycje finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Według niej jest ona obecnie bezpieczna i stabilna. „Za okres zwolnień z obowiązku wypłacania składek otrzymujemy pieniądze z funduszu przeciwdziałania skutkom COVID-19, którym zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego. To dokładnie rekompensuje nam te składki, których nie pobraliśmy z tytułu zwolnienia. Podobnie dzieje się w związku z wypłatą innych świadczeń w ramach tarczy” - zapewniła Gertruda Uścińska.
Uzupełniła również, że działania związane z Tarczą Antykryzysową nadal trwają. Obecnie procedowane są założenia Tarczy 5.0, która objęłaby przede wszystkim branżę turystyczną i kulturalno-rozrywkową. W projekcie przewidziana jest m.in. wypłata dwóch rodzajów świadczenia postojowego, w tym dla przewodników turystycznych i górskich oraz zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne dla pracodawców z obu branż. „Czekamy na uchwalenie tej ustawy, a kiedy to nastąpi, wtedy ZUS będzie ją bezzwłocznie realizował. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 550 mln zł, w tym 400 mln z tytułu zwolnienia ze składek” - mówiła prezes ZUS.
Podczas Forum Ekonomicznego prezes Uścińska wzięła też udział w panelu „Nowe technologie na podstawie doświadczeń tarczy antykryzysowej”. Rozpoczynający dyskusję Marek Zagórski, minister cyfryzacji stwierdził, że podczas pandemii „mieliśmy przyspieszony kurs podnoszenia kompetencji cyfrowych”. Uznał, że sprostanie tak wielkim wyzwaniom było możliwe dzięki wcześniej rozpoczętym reformom technologicznym w administracji.
„Wszystkie działania podejmowane przez ostatnie lata dały możliwość przejścia przez tę rwącą rzekę w miarę sucha stopą” - powiedział minister Zagórski. Dodał, że rozwój technologiczny w publicznych instytucjach bardzo przyspieszył. „Kierunek, który będziemy podejmowali, to jest takie pełne postawienie na domyślność cyfrową rozumianą, jako pierwszeństwo procesu cyfrowego nad procesem analogowym” - podkreślił minister Zagórski.
Wszyscy uczestnicy panelu zgodzili się, że konieczne jest stworzenie przyjaznego otoczenia legislacyjnego dla dalszego wdrażania w urzędach państwowych innowacji technologicznych. „Wzorując się na innych krajach, gdzie ten proces cyfryzacji zaszedł głębiej, musimy myśleć o tym, że rolą państwa było też edukowanie i wspieranie - zachęty fiskalne, ale też mentalne” - stwierdził Robert Nowicki, wiceminister rozwoju.
Paneliści uznali też, że postępującej automatyzacji powinno towarzyszyć uproszczenie procedur i formularzy, by ułatwić obywatelom załatwianie różnego rodzaju spraw.
Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP
UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe)
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.09.2020, 16:38 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Dadelo S.A. otwiera salon CentrumRowerowe.pl w Poznaniu - to kolejny krok w strategii rozwoju spółki
Notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółka Dadelo S.A., która jest liderem sprzedaży rowerów online, otworzyła właśnie swój czwarty salon stacjonarny. Tym razem na lokalizację sklepu został wybrany Poznań. Otwarcie salonu w stolicy Wielkopolski to kolejny etap realizacji długoterminowej strategii rozwoju sieci fizycznych punktów sprzedaży.- 03.06.2025, 12:24
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oponeo
-
Image
XII Kongres PIU ma szansę otworzyć nowy rozdział dla sektora ubezpieczeń
Konkurencyjność nie rodzi się dziś z rywalizacji, lecz z umiejętności łączenia sił i współpracy. To podejście powinien przyjąć nie tylko sektor ubezpieczeniowy, ale cała gospodarka. Tym bardziej, że wyzwań nie brakuje. Przemiany na rynku ubezpieczeń nabierają tempa – a centrum dyskusji o tych zmianach stał się XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń. To nie tylko doroczne spotkanie ekspertów, regulatora, nadzorcy i liderów rynku – to przestrzeń realnego dialogu o przyszłości, która dzieje się tu i teraz. „Dziś konkurencyjność to nie rywalizacja, lecz sztuka współpracy” – podkreślił Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU. Uczestnicy Kongresu wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie, jak lepiej służyć klientom i sprostać rosnącym wyzwaniom społeczno-gospodarczym.- 03.06.2025, 11:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów PAP
Sukces nowoczesnego banku nie zależy obecnie jedynie od tego, jak szybko rośnie na rynku finansowym, ale również od tego, w jakim stopniu spełnia coraz większe oczekiwania swoich klientów – wskazywali uczestnicy rozmowy z cyklu „Nowy ulubiony bank”, która odbyła się w podczas XV Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Inicjatorem i patronem cyklu debat jest PKO Bank Polski.- 03.06.2025, 10:43
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ