Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zarząd Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji (dalej jako: "Emitent" lub "Spółka"), informuje, że w dniu 24 kwietnia 2025 roku Zarząd Emitenta podjął uchwałę w sprawie przyjęcia strategii przeprowadzenia procesu restrukturyzacji działalności Emitenta oraz jego Grupy Kapitałowej (dalej jako: "Strategia"). Zarząd poniżej przedstawia założenia przyjętej Strategii.
1. Perspektywy rynkowe działalności prowadzonej przez Grupę Kapitałową Emitenta;
Spółka dostrzega potencjał rozwoju w następujących segmentach rynku obrabiarek:
- rynek kolei lekkich i ciężkich - wykorzystujący specjalistyczne urządzenia do obróbki zestawów kołowych i innych elementów pojazdów szynowych;
- rynek energetyczny - obejmujący rozwiązania technologiczne dedykowane do obróbki komponentów turbin, wałów, korpusów czy elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w elektrowniach konwencjonalnych i odnawialnych.
- rynek zbrojeniowy - wymagający zastosowania ciężkich tokarek poziomych służących do obróbki wielkogabarytowych elementów, takich jak części uzbrojenia, pojazdów opancerzonych, systemów artyleryjskich oraz konstrukcji nośnych.
Spółka będzie podejmowała działania zmierzające do wykorzystania potencjału we wszystkich wskazanych powyżej segmentach rynku obrabiarek i sprzedaży oferowanych przez siebie produktów w tych segmentach.
Podstawowym rynkiem, na którym może działać Spółka, jest rynek kolejowy, zarówno krajowy, jak i zagraniczny. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nowoczesne i efektywne systemy transportu szynowego, a także koniecznością utrzymania i modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej, zwiększa się zapotrzebowanie na specjalistyczne obrabiarki do elementów taboru, w szczególności zestawów kołowych. Spółka planuje skoncentrować swoje działania sprzedażowe oraz marketingowe na rynkach wschodzących, gdzie perspektywy rozwoju są bardziej obiecujące, a konkurencja mniej intensywna. W odniesieniu do rynku krajowego, planowane inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym rozbudowa i modernizacja linii kolejowych, budowa nowych punktów przesiadkowych oraz unowocześnienie warsztatów utrzymania ruchu pojazdów szynowych, stwarzają realne możliwości rozwoju dla Spółki. Rosnące znaczenie transportu kolejowego w polityce transportowej państwa, wsparte funduszami krajowymi i unijnymi, w ocenie Spółki będzie sprzyjać zwiększeniu popytu na specjalistyczne maszyny do obróbki i diagnostyki elementów taboru kolejowego.
Zidentyfikowane trendy rynkowe w ocenie Spółki potwierdzają przyszłościowy charakter segmentu wielkogabarytowych obrabiarek jednostkowych, zwłaszcza w kontekście rosnącego zapotrzebowania ze strony sektora energetyki wiatrowej i gazowej, w którym dążenie do zwiększenia efektywności energetycznej oraz rozwój infrastruktury wytwórczej wymagają stosowania zaawansowanych technologicznie obrabiarek przeznaczonych do obróbki dużych komponentów turbin i innych kluczowych elementów instalacji. W ocenie Spółki, Spółka może oferować swoje produkty w następujących projektach i inicjatywach w sektorze energetycznym:
- programy modernizacji bloków energetycznych w Polsce: modernizacja i wydłużenie żywotności istniejących bloków węglowych (np. Elektrownia Bełchatów, Kozienice, Opole) obejmująca wymianę i regenerację turbin, modernizację układów parowych - zapotrzebowanie na obróbkę elementów wirujących, wałów, obudów, wirników;
- program rozwoju energetyki jądrowej w Polsce: budowa pierwszej elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, z udziałem partnerów Westinghouse oraz Bechtel, wymagająca produkcji i montażu komponentów do turbin parowych, generatorów, zbiorników i układów chłodzenia;
- rozwój morskiej energetyki wiatrowej: budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku - m.in. projekt Baltic Power (Orlen/Northland Power), Equinor_Polenergia oraz RWE, wymagająca obróbki elementów konstrukcyjnych turbin, łożysk, wież oraz przekładni;
- kogeneracja i modernizacja ciepłowni miejskich: przejście z instalacji opalanych węglem na systemy gazowe oraz modernizacja systemów ciepłowniczych (m.in. programy PGE, Veolia, Fortum), generujące zapotrzebowanie na produkcję turbin gazowych i parowych, wymienników ciepła oraz sprężarek.
Wzrost inwestycji w krajowy przemysł zbrojeniowy oraz rosnące wydatki na modernizację sprzętu wojskowego generują potrzebę wdrażania precyzyjnych rozwiązań obróbczych dostosowanych do specyficznych wymagań sektora. Spółka zamierza uczestniczyć w roli podwykonawcy w szeregu projektów sektora zbrojeniowego, wymagających wykorzystania obrabiarek wielkogabarytowych.
2. Działania restrukturyzacyjne, które zamierza podjąć Zarząd Emitenta w ramach prowadzonej restrukturyzacji;
Zarząd Spółki zdefiniował inicjatywy mające na celu zaadresowanie problemów, które przyczyniły się do obecnej sytuacji finansowej Spółki i jej Grupy Kapitałowej. Inicjatywy zostały podzielone na działania o charakterze strategicznym oraz operacyjnym. Odzyskanie przez Spółkę i jej Grupę Kapitałową stabilności finansowej oraz trwałej rentowności jest uzależnione od wdrożenia zdefiniowanych działań w zakładanym harmonogramie oraz osiągnięcia wskazanych ich efektów. Za wdrożenie działań odpowiedzialny będzie Zarząd Spółki.
Inicjatywy strategiczne mają na celu wskazanie długoterminowych kierunków działań związanych z usprawnieniem funkcjonowania Spółki. Inicjatywy operacyjne mają natomiast na celu wskazanie konkretnych działań w kierunku przywrócenia rentowności Spółki przy jednoczesnej minimalizacji zapotrzebowania na dodatkowe finansowanie zewnętrzne. Kluczowe inicjatywy strategiczne Spółki obejmują:
- audyt techniczny procesu produkcji, mający na celu optymalizację logistyki produkcji oraz dostosowanie struktury zatrudnienia do produkcyjnego charakteru Spółki;
- przegląd majątku Spółki, w celu zwiększenia efektywności wykorzystania posiadanego majątku oraz obniżenia kosztów operacyjnych;
- stabilizację sytuacji finansowej Spółki, poprzez zapewnienie środków na bieżącą działalność oraz realizację inwestycji i inicjatyw. Zakładane jest podjęcie działań po stronie głównego akcjonariusza Spółki, tj. Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: "ARP") w formie (i) dokapitalizowania w kwocie 80,0 mln PLN (w czterech transzach - 30 mln PLN w II kwartale 2025 r., 20 mln PLN w IV kwartale 2025 r., 20 mln PLN w II kwartale 2026 r. i 10 mln PLN w III kwartale 2026 r. oraz (ii) finansowania w formie pożyczki w kwocie do 16 mln PLN. Dodatkowo zakłada się zawarcie przez Spółkę umów standstill z głównymi wierzycielami finansowymi (tj. Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., ARP, BNP Paribas Bank Polska S.A., mBank S.A). W ramach umów standstill zakłada się obowiązywanie zawartych umów z instytucjami finansowymi na okres restrukturyzacji (brak wypowiedzeń zawartych umów) przy jednoczesnym systematycznym spłacaniem zobowiązań Spółki wobec instytucji finansowych w okresie restrukturyzacji, przy czym w przypadku BNP Paribas Bank Polska S.A. oraz mBank S.A. następować będzie redukcja wierzytelności kredytowych, w miarę wpływu środków z cesji z kontraktów (bez odnowienia dostępu do limitów kredytowych). Dodatkowo zakładane jest uruchomienie pożyczki pomostowej w kwocie 7,8 mln PLN udzielonej przez ARP na rzecz Spółki w II kwartale 2025 r., do czasu uruchomienia pierwszej transzy dokapitalizowania z podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Po otrzymaniu przez Spółkę pierwszej transzy dokapitalizowania (w zakładanej przez Spółkę kwocie 30 mln PLN), Spółka dokona spłaty pożyczki pomostowej do ARP, a także udzieli pożyczki w wysokości 5 mln PLN do spółki zależnej Odlewnia Rafamet Sp. z o.o.;
- dywersyfikację sprzedaży, w ramach planów pozyskania kontraktów na dostawę obrabiarek specjalistycznych dla celów produkcji komponentów militarnych, takich jak tokarki karuzelowe, centra CNC oraz systemy diagnostyczne;
- stabilizację sytuacji finansowej spółki zależnej Odlewni Rafamet Sp. z o.o., poprzez udzielenie finansowania Odlewni Rafamet Sp. z o.o. na poziomie 5,0 mln PLN (finansowanie ma pochodzić z kwoty dokapitalizowania Spółki przez ARP), w celu zabezpieczenia funkcjonowania tego podmiotu jako strategicznego dostawcy Spółki;
- kwestie pracownicze, w ramach których zakłada się wprowadzenie mechanizmów wiążących system premiowania z efektywnością pracy, np. w drodze premiowania pracownika za ograniczenie ilości roboczogodzin na projekcie. Ponadto, planowane jest wprowadzenie programów stypendialnych w celu uzupełnienia niedoboru pracowników na wydziale montażu oraz wydziale obróbki skrawaniem.
3. Wstępne propozycje Emitenta dotyczące spłaty wierzycieli
Wartość wierzytelności Spółki objętych postępowaniem sanacyjnym wynosi 87,9 mln PLN, z czego 60,7 mln PLN to zobowiązania układowe, a 27,2 mln PLN to wierzytelności ARP, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. oraz mLeasing Sp. z o.o., które nie zostały objęte układem.
Spółka w trwającym postępowaniu sanacyjnym zamierza podzielić wierzycieli na 9 następujących grup:
- grupa 1 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zarząd Spółki zakłada, iż propozycje układowe będą obejmowały w tej grupie spłatę wszystkich należności głównych oraz ubocznych w 60 równych miesięcznych ratach, płatnych począwszy nie później niż do 3 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu w przedmiocie zatwierdzenia układu;
- grupa 2 - wierzyciele publicznoprawni, w tym Urząd Miasta Kuźnia Raciborska oraz Urząd Skarbowy w Raciborzu. Zarząd Spółki zakłada, że zaspokojenie wierzycieli publicznoprawnych będzie polegać na spłacie 100% należności głównej w 60 równych ratach miesięcznych, płatnych począwszy nie później niż do 3 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu w przedmiocie zatwierdzenia układu, oraz całościowym umorzeniu należności ubocznych;
- grupa 3 - podmioty świadczące usługi leasingowe. Zarząd Spółki zakłada spłatę w tej grupie całości należności głównych oraz ubocznych w równych ratach miesięcznych wraz z bieżącymi ratami leasingowymi w terminach przewidzianych w zawartych umowach leasingu;
- grupa 4 - wierzyciele prywatnoprawni, niezabezpieczeni, w tym mBank S.A. oraz BNP Paribas Bank Polska S.A. Wskazane zobowiązania obejmują kredyty obrotowe oraz kredyty w rachunku bieżącym. Zarząd Spółki zakłada spłatę 100% należności głównej w 60 równych ratach miesięcznych oraz umorzenie w całości należności ubocznych;
- grupa 5 - grupa obejmuje przedsiębiorstwa, które uiściły zaliczki na poczet przyszłych dostaw towarów. Zarząd Spółki zakłada całościową spłatę należności głównej oraz rozliczenie wierzytelności zgodnie z zawartymi kontraktami;
- grupy 6,7,8 - obejmujące spółki, wobec których Spółka posiada zobowiązania handlowe o wartości odpowiednio: nieprzekraczającej 10 tys. PLN, wynoszącej między 10 a 25 tys. PLN oraz przekraczającej 25 tys. PLN. Zarząd Spółki zakłada umorzenie w całości wierzytelności ubocznych dla wszystkich wskazanych grup oraz spłatę:
100 % należności głównej w 12 równych ratach miesięcznych dla Grupy 6;
100% należności głównej w 24 równych ratach miesięcznych dla Grupy 7;
60% należności głównej w 60 równych ratach miesięcznych, począwszy od miesiąca przypadającego po upływie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu w przedmiocie zatwierdzenia układu dla grupy 8;
- grupa 9 - wierzyciele strategiczni z perspektywy działalności Spółki, w tym kluczowi kontrahenci oraz pozostałe podmioty, których wierzytelności przekraczają wartości 25 tys. PLN. W odniesieniu do tych podmiotów zakładane jest stworzenie układu częściowego lub uprzywilejowanie ich pozycji istotnymi dla Spółki warunkami.
W odniesieniu do wierzyciela nieobjętych układem Zarząd Spółki zakłada podjęcie indywidualnych uzgodnień z tymi podmiotami.
Zastrzeżenia:
Emitent wskazuje, iż przyjęta przez Zarząd Emitenta Strategia zawiera opracowany przez Zarząd Emitenta plan działań, który to plan Zarząd Emitenta zamierza wdrożyć w ramach prowadzonego procesu restrukturyzacji Grupy Kapitałowej Emitenta. Na etapie przyjęcia Strategii Zarząd Emitenta nie uzgodnił przyjętych założeń w Strategii z wierzycielami Spółki i ARP. Ponadto, na moment przyjęcia Strategii nie zostały przeprowadzone konsultacje z poszczególnymi wierzycielami Spółki w zakresie wstępnych propozycji układowych ujętych w Strategii. Tym samym założenia w tym zakresie mają jedynie charakter wstępny, a finalne harmonogramy spłaty zadłużenia mogą istotnie odbiegać od przyjętych założeń w Strategii. Kwestia ta może mieć istotny wpływ na całość procesu restrukturyzacji Spółki oraz jej Grupy Kapitałowej.
Równocześnie Emitent wskazuje, iż na dzień przyjęcia Strategii plan restrukturyzacyjny w rozumieniu art. 313 ustawy prawo restrukturyzacyjne nie został sporządzony. Istnieje więc ryzyko, że założenia finalnego planu restrukturyzacji przygotowanego na podstawie art. 313 ustawy prawo restrukturyzacyjne będą się różniły od założeń Strategii, a różnice mogą być istotne.
Jednocześnie Zarząd Emitenta wskazuje, iż Spółka będzie podejmowała działania mające na celu realizację założeń przyjętych w Strategii, w tym będzie prowadziła rozmowy z wierzycielami Spółki oraz ARP mające na celu wdrożenie Strategii, jednak Spółka może nie być w stanie zrealizować założeń przyjętych w Strategii i osiągnąć rezultatów w nim zakładanych.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
[English version below]
More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.04.2025, 22:09 |
Źródło informacji | ESPI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |