Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Transport drogowy to kluczowy sektor gospodarki, stanowiący nawet 6-8% PKB. Chcąc lepiej zrozumieć potrzeby naszych klientów, przeprowadziliśmy badanie rynku flotowego. Jego wyniki pozwalają na ocenę sytuacji i sformułowanie rekomendacji na przyszłość” - mówi Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska.
Nowe pojazdy zamiast starszych modeli
Floty w Polsce są regularnie odmładzane. Ponad 46% firm nie zmieniło wieku floty w ciągu ostatnich pięciu lat, 18,8% ją odmłodziło, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się pojazdów.
Firmy flotowe preferują zakup nowych aut. W segmencie osobowym 66,55% przedsiębiorstw wybiera fabrycznie nowe modele, wśród lekkich dostawczych 52,83%, a wśród ciężarowych 50,72%. Kluczowe czynniki to optymalizacja podatkowa, normy środowiskowe i koszty eksploatacji.
„Floty osobowe odnawiają się najszybciej, co wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizacji kosztów serwisowania starszych pojazdów” - podkreśla Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.
Koszty operacyjne i kadrowe wyzwania transportu
Firmy mierzą się z rosnącymi kosztami paliwa, serwisu i finansowania floty. To główny problem dla 17,2% flot osobowych i 17,9% transportowych. Dodatkowo, trudności w rekrutacji kierowców ograniczają rozwój firm. Według Transport Logistyka Polska, krajowa gospodarka zmaga się z deficytem 200 tysięcy kierowców, co podnosi koszty działalności.
Elektromobilność - ostrożne podejście branży
Mimo wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, większość flot pozostaje przy tradycyjnych napędach. Wśród zarządców flot osobowych 34,2% deklaruje gotowość na EV, w dostawczych 25,5%. W transporcie ciężarowym 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a 16% rozważa wodór.
„Branża transportowa ostrożnie podchodzi do alternatywnych napędów. Inwestycje w infrastrukturę i dopłaty do EV będą kluczowe dla przyszłości” - wskazuje Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.
Infrastruktura drogowa w Polsce - postęp i wyzwania
Zarządcy flot dostrzegają poprawę jakości infrastruktury drogowej, choć 50% wskazuje na regionalne różnice, a 14% ocenia je jako istotne. Dla transportu ciężkiego Europa Zachodnia nadal oferuje lepsze warunki - uważa tak 43,76% respondentów.
Wśród flot osobowych 47,73% ocenia polską infrastrukturę jako porównywalną z europejską, 23,6% wskazuje na jej przewagę, a 30% uważa ją za gorszą.
„Polska infrastruktura drogowa się rozwija, ale kluczowe pozostają inwestycje w sieć ładowania i rozwiązania wspierające alternatywne napędy” - podsumowuje Anna Biekionis.
Badanie DKV Mobility
Raport DKV Mobility został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2025 roku na próbie 500 przedstawicieli firm flotowych działających w Polsce.
Źródło informacji: DKV Mobility
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.03.2025, 13:04 |
Źródło informacji | DKV Mobility |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PFPŻ ZP: rządowa propozycja ustawy o odpadach opakowaniowych nie wprowadza prawdziwego ROP, a podatek opakowaniowy PAP
Według 37 organizacji sektora rolno-spożywczego proponowana przez rząd ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów (ROP) nie przyczyni się do poprawy jakości gospodarowania odpadami opakowaniowymi w produkcji rolno-spożywczej, a spowoduje wzrost kosztów, które najbardziej uderzą w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz konsumentów. Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ) zauważa, że jedynymi beneficjentami takiego systemu będą państwowe instytucje, a dla firm będzie to dodatkowy podatek.- 20.10.2025, 10:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Do 2035 roku ORLEN przeznaczy 180 mld złotych na transformację i dekarbonizację PAP
Na transformację i dekarbonizację mamy do 2035 roku zarezerwowane 180 miliardów złotych, z czego 40 miliardów na same sieci dystrybucyjne - powiedział Sławomir Staszak, członek zarządu ds. energetyki i transformacji energetycznej ORLEN podczas panelu „Polski hard case transformacji energetycznej: przemysł, konkurencyjność i bezpieczeństwo w Europie jutra”, który miał miejsce na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie.- 20.10.2025, 09:45
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
EFNI 2025: trzy dni rozmów o gospodarce, bezpieczeństwie, konkurencyjności i przyszłości
Jesteśmy na najlepszej drodze do tego, żeby mówiono o Polsce, że to najlepsze miejsce do życia. Nasz kraj staje się perłą w koronie całej wspólnoty Zachodu. Bez repolonizacji i reeuropeizacji przegramy wyścig z brutalnymi siłami, które są wokół nas i które nie mają żadnych skrupułów - powiedział premier Donald Tusk na zakończenie Europejskiego Forum Nowych Idei.- 20.10.2025, 09:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Konfederacja Lewiatan
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ