Newsletter

Raport DKV Mobility: wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce

25.03.2025, 13:04aktualizacja: 25.03.2025, 13:14

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

DKV Mobility (1)
DKV Mobility (1)
Polskie firmy flotowe systematycznie inwestują w nowe pojazdy, utrzymując ich średni wiek poniżej 5 lat. W przypadku flot osobowych 74,7% firm deklaruje posiadanie aut młodszych niż pięcioletnie, dla lekkich dostawczych to 68,9%, a dla ciężarowych 73,2%. Takie dane przedstawia najnowszy raport DKV Mobility dotyczący wyzwań biznesowych flot transportowych w Polsce.

„Transport drogowy to kluczowy sektor gospodarki, stanowiący nawet 6-8% PKB. Chcąc lepiej zrozumieć potrzeby naszych klientów, przeprowadziliśmy badanie rynku flotowego. Jego wyniki pozwalają na ocenę sytuacji i sformułowanie rekomendacji na przyszłość” - mówi Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska.

Nowe pojazdy zamiast starszych modeli

Floty w Polsce są regularnie odmładzane. Ponad 46% firm nie zmieniło wieku floty w ciągu ostatnich pięciu lat, 18,8% ją odmłodziło, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się pojazdów.

Firmy flotowe preferują zakup nowych aut. W segmencie osobowym 66,55% przedsiębiorstw wybiera fabrycznie nowe modele, wśród lekkich dostawczych 52,83%, a wśród ciężarowych 50,72%. Kluczowe czynniki to optymalizacja podatkowa, normy środowiskowe i koszty eksploatacji.

„Floty osobowe odnawiają się najszybciej, co wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizacji kosztów serwisowania starszych pojazdów” - podkreśla Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.

Koszty operacyjne i kadrowe wyzwania transportu

Firmy mierzą się z rosnącymi kosztami paliwa, serwisu i finansowania floty. To główny problem dla 17,2% flot osobowych i 17,9% transportowych. Dodatkowo, trudności w rekrutacji kierowców ograniczają rozwój firm. Według Transport Logistyka Polska, krajowa gospodarka zmaga się z deficytem 200 tysięcy kierowców, co podnosi koszty działalności.

Elektromobilność - ostrożne podejście branży

Mimo wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, większość flot pozostaje przy tradycyjnych napędach. Wśród zarządców flot osobowych 34,2% deklaruje gotowość na EV, w dostawczych 25,5%. W transporcie ciężarowym 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a 16% rozważa wodór.

„Branża transportowa ostrożnie podchodzi do alternatywnych napędów. Inwestycje w infrastrukturę i dopłaty do EV będą kluczowe dla przyszłości” - wskazuje Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.

Infrastruktura drogowa w Polsce - postęp i wyzwania

Zarządcy flot dostrzegają poprawę jakości infrastruktury drogowej, choć 50% wskazuje na regionalne różnice, a 14% ocenia je jako istotne. Dla transportu ciężkiego Europa Zachodnia nadal oferuje lepsze warunki - uważa tak 43,76% respondentów.

Wśród flot osobowych 47,73% ocenia polską infrastrukturę jako porównywalną z europejską, 23,6% wskazuje na jej przewagę, a 30% uważa ją za gorszą.

„Polska infrastruktura drogowa się rozwija, ale kluczowe pozostają inwestycje w sieć ładowania i rozwiązania wspierające alternatywne napędy” - podsumowuje Anna Biekionis.

Badanie DKV Mobility

Raport DKV Mobility został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2025 roku na próbie 500 przedstawicieli firm flotowych działających w Polsce.

Źródło informacji: DKV Mobility

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.03.2025, 13:04
Źródło informacji DKV Mobility
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ