Newsletter

Raport Mobility 2032: Czy jesteś gotowy? - nowy raport PITD i Webfleet Solutions

30.05.2022, 12:37aktualizacja: 30.05.2022, 13:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Webfleet Solutions - Raport Mobility 2032
Webfleet Solutions - Raport Mobility 2032
- Nowy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego we współpracy z Webfleet Solutions przedstawia nastawienie branży TSL do mobilnej przyszłości.

- Badanie przeprowadzone wśród przedstawicieli branży flotowej porusza zagadnienia dotyczące min. polityki klimatycznej, czynników hamujących wprowadzanie nowych technologii czy priorytetów branży TSL w następnej dekadzie.

- Przeprowadzone badania pozwoliły na wskazanie najistotniejszych trendów w transporcie, spedycji i logistyce: automatyzacja procesów, cyfryzacja dokumentacji, dekarbonizacja i wykorzystanie telematyki.

26 kwietnia 2022 r. odbyła się dyskusja ekspertów na temat wyzwań branży TSL w zakresie mobilności, w ramach wydarzenia Webfleet Mobility Conference. Konferencja odbywała się pod hasłem „Mobilność 2032: czy jesteś gotowy” i to zagadnienie Webfleet Solutions oraz Polski Instytut Transportu Drogowego kontynuują w raporcie „Raport Mobility 2032: Czy jesteś gotowy?”.

Badanie zrealizowano w grupie 110 respondentów, w której 52,8% osób stanowili przedstawiciele branży transportowej, 31,5% przedstawiciele sektora spedycyjno-transportowego oraz pozostałe 15,7% osoby z branży handlowej, produkcyjnej i podmiotów świadczących usługi kurierskie. Wśród nich największą grupę tworzyły firmy zatrudniające do 10 pracowników (37,1%) oraz firmy, w których dominowała flota o dmc powyżej 3,5t - 82%.

„Do 2050 roku kraje Unii Europejskiej zobowiązały się osiągnąć neutralność klimatyczną, która dotyczy również transportu, uważanego za jeden z głównych emiterów spalin. Polska już zadeklarowała, że od 2035 roku wprowadzi zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych. By sprawdzić, jak Polskie firmy są gotowe na tą zmianę, wspólnie z Webfleet Solutions przygotowaliśmy raport, w którym zostały sprawdzone główne kierunki firm transportowych i logistycznych na następne 10 lat. Dzięki badaniom udało nam się uzyskać informacje jakie są największe trendy w branży TSL, co jest priorytetem w najbliższych latach dla firm oraz jakie są bariery wdrażania nowych technologii” - mówi dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Nowoczesna flota, a walka z CO2

Zgodnie z deklaracją COP26, Polska zobowiązała się od 2035 roku wprowadzić zakaz sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi. Dzięki raportowi można ustalić, jak firmy wpisują się w trend walki ze śladem węglowym. Z badania wynika, że 3/5 badanych zdaje sobie sprawę z nadchodzących zmian prawnych. 32,4% badanych ma w planach zwiększenie efektywności paliwowej poprzez zużywanie mniejszej ilości węgla, ropy i gazu. Blisko 1/4 badanych stawia na odnawialne źródła energii.

Napęd elektryczny w transporcie dalekobieżnym to wciąż pieśń przyszłości. Tylko dla 15% jest to kwestia bardzo istotna, a tylko 10% zamierza wprowadzić do swojej floty pojazdy EV w perspektywie 1-3 lat.

Cyfrowe technologie w praktycznym zastosowaniu

Ponad 2/3 badanych wykorzystuje lub chciałaby korzystać z technologii dedykowanych do zarządzania transportem, w tym dokumentów elektronicznych i systemów do zarządzania flotą. Jedynie 1 na 10 respondentów stwierdził, że nie zamierza ich wdrażać w życie. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znalazły się systemy telematyczne (w tym monitoring GPS) wybrany przez 20,6% respondentów. Podobnym zainteresowaniem cieszą się: giełdy transportowe/platformy logistyczne (17,2%) oraz dokumenty elektroniczne (13,4%).

Jeśli chodzi o wdrożenie nowych narzędzi, to najbardziej pożądane są systemy umożliwiające automatyzację procesów i obsługę zleceń transportowych (26,6%). Podobnie nastawienie jest do korzystania z narzędzi analizy i doskonalenia stylu jazy kierowców (eco-driving), 25,4% zadeklarowało takie plany.

Szybkość i chęć wdrażania nowych technologii zależy od wielu czynników. Badanie i „Raport Mobility 2032: Czy jesteś gotowy?” zaprezentowały obszary, w których branża powinna zachęcać do cyfryzacji i edukacji w tym zakresie, jak również generowania oszczędności w firmach. Brak budżetu (25,5%) oraz wysoki koszt inwestycji (25%) są głównymi powodami hamującymi wprowadzenie narzędzi wśród ankietowanych. Na kolejnym miejscu znalazła się nieznajomość technologii (13%), niezadowalająca relacja korzyści do ceny (10,9%) i obawa pracowników przed korzystaniem z nowych technologii (9,8%).

Priorytety branży TSL

Raport wykazał, że priorytetami działalności firm są głównie zagadnienia związane bezpośrednio z działalnością operacyjną. Najważniejsze kwestie to automatyzacja procesów, cyberbezpieczeństwo, przeszkolony personel oraz integracja z giełdami i platformami cyfrowymi. Spośród wszystkich ocenianych priorytetów ponad połowa respondentów uznała je za bardzo ważne. Według uzyskanych danych cele odnoszące się do polityki klimatycznej oraz działania związane z dekarbonizacją okazały się mniej ważne. Najmniej istotne dla respondentów okazały się: otwarcie oddziału firmy w innym państwie (41,6%) oraz elektryfikacja floty (40,4%).

Sytuacja na rynku kierowców

Braki kadrowe to obecnie jeden z najbardziej palących problemów w branży transportowej w Polsce. Szczególnie ważny jest to aspekt dla badanych firm, ponieważ aż 84,3% zatrudnia kierowców. 37,3% firm zaobserwowało istotne ruchy kadrowe, a 46,7% uważa, że sytuacja w następnych 1-3 miesiącach się pogorszy. By przeciwdziałać zmianom, respondenci wdrażają najczęściej: szkolenia dla zatrudnianych kierowców (18,4%), inwestycje w nowoczesną flotę (17,9%) oraz zatrudnienie kierowców z innych rynków (17,3%).

Temu problemowi nie sprzyja wprowadzenie Pakietu Mobilności oraz trwający konflikt w Ukrainie. Oprócz tego same regulacje prawne i sankcję nałożone na Wschodzie spowodowały, że w ostatnich dwóch miesiącach 48% badanych wycofało się z realizacji tras, głównie do Rosji, Ukrainy i Białorusi.

Najważniejsze wnioski z badania:

  • 32,4% firm ogranicza emisję dwutlenku węgla poprzez zwiększenie efektywności paliwowej;
  • 20,6% korzysta lub chciałaby korzystać z systemów telematycznych;
  • 26,6% przedstawicieli branży TSL planuje wdrożyć systemy automatyzacji procesów i obsługi zleceń transportowych;
  • Najważniejszymi priorytetami firm z branży TSL jest automatyzacja procesów, cyberbezpieczeństwo, przeszkolony personel oraz integracja z giełdami i platformami cyfrowymi;
  • 40,4% firm uważa, że elektryfikacja floty nie jest istotnym priorytetem;
  • 46,7% firm spodziewa się pogorszenia sytuacji na rynku kierowców w następnych 1-3 miesiącach.

„Rewolucja technologiczna trwa i nie ma wątpliwości, że nadchodząca dekada zmieni oblicze transportu oraz sposób funkcjonowania firm flotowych nie do poznania. Obecnie wszyscy jesteśmy bardziej skoncentrowani na neutralizacji zmian i wyzwań, które przyniósł nam rok 2022, niż na konstruowaniu długofalowych strategii, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach tego raportu - mówi Dariusz Terlecki, dyrektor regionalny Polska & EE w Webfleet Solutions. - Cieszy fakt, że aż 58% chce stawiać na automatyzację procesów, blisko 43% zamierza eliminować >>papierkową<< robotę i chce digitalizować obieg dokumentów, a ponad 50% widzi istotne korzyści w integracji z giełdami i platformami transportowymi”.

„Mobilność biznesowa się zmienia, a postęp technologiczny i innowacje będą go transformować w sposób wykładniczy. Firmy transportowe, chcąc się dalej rozwijać i budować przewagę konkurencyjną, muszą nie tylko szybko adaptować się do tych zmian, ale i je antycypować. Mam nadzieję, że lektura tego raportu, który jest nawiązaniem do organizowanego przez Webfleet Solutions globalnego wydarzenia Webfleet Mobility Conference (https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/lp/mobility-conference-2022/), będzie dla wszystkich cennym źródłem inspiracji” - podsumowuje Terlecki.

Pełny raport można znaleźć na stronie: https://pitd.org.pl/mobility-raport/.

Webfleet Solutions - a Bridgestone Company

Webfleet Solutions jest jednym z wiodących dostawców rozwiązań telematycznych na świecie, zajmujących się zarządzaniem flotą, telematyką pojazdów i usług „connected car”. Platforma WEBFLEET jest wykorzystywana przez firmy każdej wielkości w celu zwiększenia efektywności użytkowania pojazdów, obniżenia kosztów eksploatacyjnych, bieżącego wsparcia kierowców oraz zwiększenia ogólnej wydajności floty. Webfleet Solutions świadczy usługi m.in. dla branży ubezpieczeniowej, wynajmu i leasingu, importerów samochodów oraz firm, obsługujących zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumentów. Z rozwiązań Webfleet Solutions korzysta ponad 50 tysięcy klientów na całym świecie. Webfleet Solutions oferuje im największą w branży sieć wsparcia oraz najszerszy zakres dedykowanych aplikacji i narzędzi integrujących. Webfleet Solutions zapewnia klientom najwyższy standard bezpieczeństwa, integralności i dostępności usług certyfikowanych zgodnie z normą ISO/IEC 27001:2013 (audyt w listopadzie 2020 r.), jak również zapewnia najwyższy standard zrównoważonego rozwoju zgodnie z normą ISO/IEC 14001:2015 (audyt w listopadzie 2020 r.).

Webfleet Solutions jest częścią Bridgestone Europe NV/SA („Bridgestone”), spółki zależnej Bridgestone Corporation, światowego lidera w produkcji opon i wyrobów z gumy, który bazując na swoim doświadczeniu, dostarcza rozwiązania dla bezpiecznej i zrównoważonej mobilności.

Więcej informacji na stronie: webfleet.com. Obserwuj firmę na Twitterze: @WebfleetNews. Aby uzyskać więcej informacji na temat Bridgestone w regionie EMIA, odwiedź stronę www.bridgestone-emia.com oraz Bridgestone Newsroom.

KONTAKT:

Lidia Cieślak

Webfleet Solutions | TBT i Wspólnicy

e-mail: lidia.cieslak@tbt.waw.pl

tel. +48 502 444 577

Źródło informacji: Webfleet Solutions

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.05.2022, 12:37
Źródło informacji Webfleet Solutions
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ