Newsletter

Raport OTOMOTO Insights: rynek motoryzacyjny stabilny mimo osłabienia nastrojów konsumenckich. Zainteresowanie autami nowymi rośnie

10.04.2025, 09:00aktualizacja: 10.04.2025, 09:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

OTOMOTO (1)
OTOMOTO (1)

Makroekonomia: osłabienie konsumpcji, sektor motoryzacyjny rośnie o 5,1% r/r zgodnie z oczekiwaniami.

Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła 365 638 szt.

Stabilizacja rynku aut używanych: liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 4% m/m, przy nieznacznym wydłużeniu wskaźnika MDS - popyt pozostaje stabilny.

Wzrost zainteresowania autami nowymi: liczba kupujących o 32 p.p. wyższa niż rok wcześniej; liczba ogłoszeń +15% r/r.

Sezonowy boom na motocykle: wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m i 10% r/r, wskaźnik liczby kupujących wzrósł aż do 225%.

Aktywność użytkowników rośnie: OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln osób, średni czas wizyty wydłużył się o 6%.

W marcu 2025 roku sektor motoryzacyjny w Polsce stabilnie wzrósł o 5,1% r/r, co potwierdza powrót rynku do równowagi po okresie dynamicznych zmian wywołanych pandemią i kryzysem komponentowym. Marzec w porównaniu do lutego zakończył się 10-procentowym wzrostem rejestracji samochodów, a największy wzrost (o 18%) odnotowany został w przypadku samochodów nowych. Również na OTOMOTO widać było wyraźny wzrost zainteresowania nowymi samochodami - liczba kupujących była aż o 32 p.p. wyższa niż przed rokiem. W ujęciu rocznym w segmencie aut nowych widać przesunięcie preferencji kupujących w kierunku aut hybrydowych (+8,3 p.p.) i plug-in (+1,9 p.p.), przy jednoczesnym spadku udziału aut benzynowych (-7,5 p.p.) i elektrycznych (-3,5 p.p). Sezonowe ożywienie widoczne jest również w kategorii motocykli (wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m) i maszyn ciężkich, gdzie liczba użytkowników wzrosła o 12 p.p. m/m.

Polski konsument nadal oszczędza

W lutym 2025 roku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,5% w ujęciu rocznym. Pomimo rosnących wynagrodzeń i odbudowanych w ubiegłym roku oszczędności, konsumenci wykazali ostrożność w wydatkach, koncentrując się na gromadzeniu środków - wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła o 28 mld zł, czyli o 1,45% m/m.

Wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu 2025 wyniósł -15,2, notując spadek o 0,4 p.p. w porównaniu do lutego. Z kolei wyprzedzający wskaźnik koniunktury konsumenckiej wzrósł o 1 p.p. do poziomu -9,8.

Samochody używane: więcej ofert, popyt stabilny

W marcu br. średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych wzrosła o 4% w porównaniu z lutym, a wskaźnik MDS nieznacznie wydłużył się do 66 dni (z 63 dni na dzień 28 lutego). Pomimo większej podaży, stabilność średniego czasu aktywności ogłoszeń potwierdza utrzymujący się popyt, zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych.

Samochody nowe: kupujący wybierają hybrydy

Choć liczba ogłoszeń aut nowych spadła nieznacznie w porównaniu do lutego 2025 (-0,5%), to w ujęciu rocznym wzrosła o 15%. Jeszcze wyraźniej widać poprawę w liczbie kupujących - zanotowano wzrost o 32 p.p. r/r. Kupujący coraz częściej wybierają auta hybrydowe i plug-in, co przekłada się na znaczące zmiany w strukturze ofert. Spada natomiast udział samochodów benzynowych i elektrycznych.

Motocykle: wiosna rozpoczęty z impetem

Sezonowy wzrost zainteresowania motocyklami rozpoczął się dynamicznie - liczba ogłoszeń wzrosła o 26% m/m. Wskaźnik liczby kupujących osiągnął poziom 225% względem stycznia 2025, przewyższając wynik sprzed roku o 35 p.p. Dane te potwierdzają silną korelację sezonową i duży potencjał kategorii w najbliższych miesiącach. Wysoki sezon motocyklowy trwa aż do końca września.

Maszyny ciężkie: sezonowe odbicie

W marcu odnotowano 2,2% wzrost liczby ogłoszeń maszyn ciężkich m/m, przy jednoczesnym spadku r/r. Ruch w tej kategorii wzrósł o 12 p.p., potwierdzając rozpoczęcie sezonu. Wyraźny wzrost średniej ceny ogłoszeń dotyczy przede wszystkim maszyn rolniczych.

Rosnąca aktywność na OTOMOTO

Platforma OTOMOTO odnotowała w marcu 14,7 mln unikalnych użytkowników - wzrost o 9% m/m. Wskaźnik liczby wizyt był o 13 p.p. wyższy niż w marcu 2024, a średni czas wizyty wzrósł o 6%. Ponad 74% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co podkreśla rosnące znaczenie wygodnego dostępu do ogłoszeń. Największą grupę użytkowników pod względem płci stanowili mężczyźni (66%). Z kolei najistotniejsza grupa wiekowa  to 35-44 lata - użytkownicy ci stanowili 26% całego ruchu na Otomoto.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Źródło informacji: OTOMOTO

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.04.2025, 09:00
Źródło informacji OTOMOTO
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ