Newsletter

Raport POPiHN: w 2021 r. o 7 proc. zwiększyło się zużycie paliw w Polsce

22.04.2022, 14:46aktualizacja: 22.04.2022, 15:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Rozwój gospodarczy oraz zwiększona mobilność społeczeństwa spowodowały, że w zeszłym roku mimo wyższych cen, zużycie paliw w naszym kraju zwiększyło się o 7 proc. w stosunku do 2020 r. - wynika z zaprezentowanego w czwartek raportu POPiHN. Ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły w ubiegłym roku o ponad 20 proc., a ceny autogazu - o ponad 30 proc.

Raport Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego „Przemysł i handel naftowy 2021” przedstawia najważniejsze wydarzenia gospodarcze ubiegłego roku oraz strategiczne wyzwania dla sektora paliwowego.

„Ten rok był pełen ważnych wydarzeń - ze względu na związane ze zniesieniem ograniczeń pandemicznych odbicie gospodarcze w Polsce nastąpił wzrost zużycia paliw. W zeszłym roku, mimo wyższych cen, zużycie paliw w naszym kraju zwiększyło się o 7 proc. w stosunku do 2020 r.” - powiedział Leszek Wiwała, prezes - dyrektor generalny POPiHN. Dodał, że notowania ropy przez cały czas rosły, bo wzrost popytu na paliwa nie był równoważony z odpowiednim wzrostem wydobycia - głównie przez państwa skupione w OPEC. Wpływ na ceny paliw miały także wzrosty cen gazu oraz energii elektrycznej.

Według raportu POPiHN cały polski sektor paliw płynnych zanotował wzrost sprzedaży, a największe przyrosty odnotowano w sprzedaży oleju napędowego i benzyn silnikowych.

„Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego przewidywała wzrosty cen detalicznych paliw silnikowych na 2021 r., jednak ich dynamika była wyższa niż prognozowana. W 2021 r. ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły o ponad 20 procent, natomiast w przypadku autogazu wzrost był jeszcze wyższy, bo o ponad 30 proc. Pewnie ten trend będzie utrzymany również w roku 2022” - poinformował Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN. Jego zdaniem „taniej na stacjach już było”, gdyż rosyjska agresja na Ukrainę znacząco wpłynęła na krajowy rynek paliw.

„Wstępne informacje dotyczące I kwartału 2022 r. pokazują, że będziemy mieli wzrost w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim o ok. 20 proc. To dużo, tym bardziej że cały czas stoimy w obliczu możliwych sankcji na eksport rosyjskiej ropy i oleju napędowego” - stwierdził Romaniuk.

Dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN wskazał, że polski rynek został zaspokojony w 65 proc. z produkcji krajowej, a 35 proc. paliw pochodziło z importu. „Maleje nam eksport, bo praktycznie cała produkcja krajowa jest kierowana na rynek wewnętrzny” - zauważył.

POPiHN wyliczyła, że w ubiegłym roku do Polski sprowadzono 12,3 mln m3 paliw, czyli o prawie 2,5 mln m3 więcej niż w 2020 r. Krajowa produkcja paliw płynnych w 2021 r. wyniosła 27,2 mln m3, co oznacza wzrost na poziomie 3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Polskie rafinerie przerobiły 24,8 mln ton ropy naftowej - o 4 proc. mniej niż przed rokiem.

W raporcie znalazła się także analiza polskiego rynku olejów smarowych. W opinii POPiHN 2021 r. to był dobry okres dla tej branży. Było to widać szczególnie w segmencie olejów dla pojazdów osobowych.

„Ludzie jeździli chętniej, wrócili do mobilności i częściej decydowali się na wyjazdy wakacyjne w kraju. Rynek olejów smarowych zwykle podąża za rynkiem paliw. Na ten rok spodziewamy się, że nie będzie jakichś znacznych odbić czy spadków na rynku. Widzimy, że konsumpcja paliw jest utrzymana, a nawet rośnie, w związku z tym nie spodziewamy się tu spadków, jakie miały miejsce w okresie pandemii” - powiedział Jan Strubiński, ekspert POPiHN.

Najnowsze szacunki organizacji pokazują, że sieć stacji paliw obejmująca punkty ogólnodostępne, sprzedające co najmniej benzyny silnikowe i olej napędowy, liczyła na koniec ubiegłego roku 7852 stacji, co oznacza wzrost liczby obiektów o 113 w porównaniu do 2020 r.

Jak przypomniał prezes POPiHN, zazielenienie transportu pozostaje jednym z głównych celów unijnej polityki klimatycznej - co będzie miało wpływ na rynek paliw w Polsce. Dodał, że określone przez Brukselę narzędzia do realizacji redukcji emisji CO2, takie jak zakaz produkcji aut osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi, wysokie opodatkowanie paliw kopalnych oraz objęcie sektora transportu europejskim systemem handlu emisjami zostały zaprezentowane w pakiecie propozycji legislacyjnych „Fit for 55”.

„Budowa gospodarki niskoemisyjnej wymaga zdefiniowania na nowo sektora transportowego - pogodzenia celów klimatycznych z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego i poszanowaniem interesu konsumentów. To jest wyzwanie, z którym musi się zmierzyć również branża paliwowa. Trzeba także pamiętać, że kolejne etapy wdrażania niskoemisyjnego transportu wymagają ogromnych nakładów finansowych” - zaznaczył Leszek Wiwała.

Jak przewiduje POPiHN, w najbliższych latach oferta dostępnych paliw transportowych będzie poszerzona o paliwa alternatywne, ale produkty ropopochodne pozostaną ważnym źródłem energii w transporcie, w szczególności na potrzeby przewozu towarów oraz lotnictwa.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 22.04.2022, 14:46
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ