Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Dążenie do modelu gospodarki less waste wymusza na firmach bardziej strategiczne podejście do zarządzania odpadami. Szczególnie widoczne jest to w handlu, gdzie wyzwania te dotyczą zarówno małych punktów, jak i dużych obiektów czy parków handlowych. Nowe regulacje - w tym związane z systemem kaucyjnym i gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ) - przekładają się na rosnącą liczbę obowiązków oraz konieczność dostosowania procesów do zrównoważonych standardów. A to z kolei oznacza istotne koszty. Jak pokazuje najnowszy raport ZEME i Keralla Research, aż co czwarta sieć handlowa zauważa znaczący wzrost wydatków związanych z gospodarką odpadową, a 28% wskazuje na niewystarczające środki finansowe na realizację tych zadań. Dodatkowo 22% respondentów zmaga się z limitami budżetowymi narzucanymi przez centrale, co dodatkowo utrudnia wdrażanie zmian. Na szczęście, tam gdzie wielu widzi barierę, inni dostrzegają potencjał.
„Zarządzanie odpadami to nie tylko obowiązek, ale także przestrzeń do generowania oszczędności, budowania przewagi konkurencyjnej i wzmacniania wizerunku. Właśnie temu m.in. służy cyfryzacja i digitalizacja tego obszaru” - mówi Kacper Adamowicz, CEO ZEME.
Digitalizacja kluczowym trendem
Raport pokazuje, że aż 37% sieci handlowych uznaje digitalizację za kluczowy trend. W dobie rosnących kosztów nie powinno to nikogo dziwić, bo właśnie automatyzacja pozwala realnie zaoszczędzić.
„Obecnie wiele firm wciąż opiera się na ręcznym raportowaniu i arkuszach kalkulacyjnych, co często prowadzi do błędów, a także wymaga dużego nakładu pracy. Tymczasem wdrożenie nowoczesnych systemów IT pozwala nie tylko na efektywniejsze monitorowanie kosztów czy lepsze dostosowanie się do zmieniających się regulacji prawnych, ale przede wszystkim na optymalizację procesów i uproszczenie raportowania” - komentuje Kacper Adamowicz.
Dzięki automatyzacji kluczowych procesów, takich jak obsługa Dokumentów Potwierdzających Recykling (DPR), Kart Przekazania Odpadów (KPO) oraz Kart Ewidencji Odpadów (KEO), firmy redukują koszty administracyjne i unikają błędów, które mogą skutkować karami finansowymi. Cyfrowe systemy pozwalają także na bieżące monitorowanie limitów tonażowych oraz uzyskanie najlepszych stawek za odbiór odpadów, co przekłada się na dodatkowe oszczędności.
Koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) zyskuje na znaczeniu, również w sektorze handlu detalicznego. Choć 96% firm deklaruje uwzględnianie zasad GOZ w swoich strategiach, jedynie 14% traktuje je jako realny priorytet. Główne bariery to wysokie koszty inwestycyjne oraz konieczność reorganizacji logistyki i współpracy z dostawcami. Rozwiązaniem okazują się nowoczesne platformy cyfrowe, takie jak ZEME 360, które umożliwiają korzystną sprzedaż surowców wtórnych poprzez dostęp do szerokiej bazy odbiorców. Dzięki funkcjom takim jak automatyczne wyceny czy dostęp do aktualnych indeksów cenowych, firmy mogą lepiej negocjować warunki handlowe i efektywnie organizować odbiór surowców.
Przyszłość zarządzania odpadami w retailu
Sieci handlowe działają dziś pod podwójną presją: z jednej strony rosnących regulacji (a więc i kosztów), z drugiej - niewystarczających budżetów na realizację tych działań. W drodze ku GOZ digitalizują więc gospodarkę odpadową, by generować mądre, procesowe oszczędności.
Cały raport „Jak sieci handlowe zarządzają odpadami?” jest dostępny bezpłatnie na stronie ZEME.
Źródło informacji: ZEME
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 04.04.2025, 10:46 |
| Źródło informacji | ZEME |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Tidewater rozszerza współpracę z Rimini Street w następstwie skutecznej optymalizacji regionalnych rozwiązań z zakresu ERP i oprogramowania do rozliczeń podatkowych
Zapoczątkowane w Brazylii partnerstwo nawiązane w celu wsparcia posiadanego przez Tidewater systemu ERP od Oracle utorowało drogę do kolejnych przedsięwzięć ukierunkowanych na poprawę efektywności, innowacje i rozwój.- 12.12.2025, 15:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Piękne, ale czy bezpieczne? Eksperci radzą, jak wybierać naczynia, które nie szkodzą zdrowiu
W obliczu pojawiających się w przestrzeni publicznej informacji o wycofywaniu ze sprzedaży partii naczyń ceramicznych pochodzących spoza Europy i niespełniających norm bezpieczeństwa, Polska Grupa Porcelanowa, łącząca w sobie marki Ćmielów, Chodzież, Lubianę oraz Ćmielów Design Studio uspokaja i edukuje. Klucz do bezpieczeństwa porcelanowych produktów i zdrowia tkwi w technologii produkcji i temperaturze wypału. Dlaczego warto sprawdzać, skąd pochodzi nasz kubek czy talerz?- 12.12.2025, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Grupa Porcelanowa
-
Andersen Consulting pogłębia ofertę wraz z nawiązaniem współpracy z firmą LBC
- 12.12.2025, 09:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ