Newsletter

Segment przesyłek kurierskich będzie rósł w tempie 20 proc. rocznie - przewiduje Instytut Pocztowy

03.04.2015, 13:28aktualizacja: 03.04.2015, 13:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Decyzje, które zapadną w tym roku na rynku usług pocztowych, będą miały kluczowe znaczenie dla jego rozwoju. Musimy pilnować, aby z dynamiką zmian związaną ze zwiększeniem przychodów nie została zaniedbana jakość tych usług, również w kontekście bezpieczeństwa dla obywatela" - powiedział Przemysław Sypniewski, prezes Instytutu Pocztowego, podczas prezentacji raportu "Polski rynek pocztowy - moment przełomu. Perspektywy wzrostu i kluczowi gracze". Prezentacja odbyła się 2 kwietnia w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej.

Autorzy raportu przewidują, że segment przesyłek kurierskich będzie rósł w tempie 10 - 20 proc. rocznie. Z kolei rynek listów będzie się kurczyć - i to nawet o 10 proc. każdego roku.

"Zeszły rok w naszej ocenie był pierwszym, w którym największe były przychody z segmentu innego niż listowy. Pokazuje to, że tak zwane tradycyjne usługi pocztowe mają stałą tendencję do zmniejszania swojej wartości przychodowej, a bardzo dynamicznie przyrastają usługi KEP, czyli przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe" - mówił prezes Instytutu Pocztowego, Przemysław Sypniewski.

Mecenas Bartosz Wachowiak z Instytutu Pocztowego zwrócił uwagę, że kierowane pod adresem Poczty Polskiej zarzuty o monopolizację nie mają już podstaw. Od 2013 roku nastąpiło zliberalizowanie i otwarcie rynku. Obecnie w prowadzonym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej rejestrze operatorów pocztowych figuruje 301 firm.

"Konkurencja jest realna, i to nie tylko w najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmencie KEP. Wskazujemy również na istnienie bardzo ważnego segmentu regulowanego. Przykładem jest tu konkurs ogłoszony przez prezesa UKE na wybór operatora wiodącego" - tłumaczył Bartosz Wachowiak.

Operator wiodący ma obowiązek świadczenia usługi powszechnej, tzn. dostępnej na terenie całego kraju. Do jego obowiązków należy m.in. doręczanie i odbiór przesyłek minimum pięć dni w tygodniu, a także posiadanie odpowiednio rozbudowanej sieci placówek. Do końca 2015 roku polskim operatorem wiodącym będzie Poczta Polska. Konkurs ma wyłonić operatora na lata 2016 - 2025.

"Jako jedyni w Europie organizujemy taki konkurs, jesteśmy pionierami" - podkreślał Bartosz Wachowiak. Dodał też, że w ocenie Instytutu Pocztowego konkurs jest przygotowany w sposób zbilansowany, zrównoważony i promujący konkurencję. "Sprawia to, że również na rynku regulowanym konkurencja jest po pierwsze realna, a po drugie efektywna".

W raporcie podkreślono, że w przyszłości ta konkurencja będzie się zaostrzać. Siedmiu z dziewięciu głównych graczy na polskim rynku pocztowym to obecnie firmy z kapitałem zagranicznym, a cztery to spółki zależne od obecnych i byłych pocztowych operatorów wyznaczonych z Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec.

"Ci operatorzy przyjęli strategię początkowego umocnienia się na własnym rynku. Po uzyskaniu tam silnej pozycji miał nastąpić moment ekspansji, polegającej na przejmowaniu poszczególnych firm w innych krajach. Obecnie pod nazwami działających na naszym rynku graczy, takich jak DHL czy DPD kryją się wielkie zagraniczne poczty. A w ostatnich tygodniach niemiecka firma złożyła propozycję zakupu ostatniej polskiej firmy kurierskiej" - mówił prezes Przemysław Sypniewski.

W obliczu tych zmian autorzy raportu pozytywnie oceniają działania Poczty Polskiej, która od 2012 roku konsekwentnie realizuje strategię wzmocnienia swojego udziału w rynku KEP. W 2014 roku osiągnęła 16-proc. wzrost liczby przesyłek przy 9-proc. wzroście całego rynku i obsługuje dziś prawie jedną piątą segmentu KEP. Jednocześnie raport podkreśla, że Poczta Polska jest jedynym operatorem wyznaczonym z dużego europejskiego kraju, który nie prowadzi ekspansji międzynarodowej.

"Decyzje, które zapadną w tym roku na rynku usług pocztowych będą miały kluczowe znaczenie dla jego rozwoju - mówił prezes Przemysław Sypniewski. - Musimy pilnować, aby z dynamiką zmian związaną ze zwiększeniem przychodów nie została zaniedbana jakość tych usług, również w kontekście bezpieczeństwa. Obrót rosnącą ilością korespondencji czy paczek jest dziś związany z dostępem do coraz większej ilości informacji o obywatelach".

Termin składania do UKE zgłoszeń w konkursie na operatora wyznaczonego mija 14 kwietnia. Zwycięzcę poznamy prawdopodobnie w połowie roku.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.04.2015, 13:28
Źródło informacji Centrum Prasowe
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ