Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Raport przedstawia wnioski z badań jakościowych, ilościowych oraz analizy źródeł wtórnych, na postawie których wiemy jak wygląda sytuacja w branży nowoczesnych usług biznesowych, ze szczególnym naciskiem na zapotrzebowanie na kompetencje oraz perspektywy rozwoju. Zgodnie z wynikami, aż 96 proc. badanych pracodawców oceniło, że kompetencje ich pracowników są zadowalające. Wśród kadry 87 proc. respondentów zadeklarowało, że czują się dobrze przygotowani przez szkoły i uczelnie do wykonywania zadań zawodowych, przy czym warto zaznaczyć, że 86 proc. osób pracujących w sektorze nowoczesnych usług biznesowych posiada wyższe wykształcenie, a 13 proc. średnie.
„Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od lat monitoruje rynek pracy śledząc zachodzące na nim zmiany. Kwestia niezbędnych na rynku kompetencji jest dla nas szczególnie istotna. Jednym z kluczowych obszarów działania PARP jest wsparcie usług rozwojowych dla przedsiębiorców i ich pracowników. Ściśle przyglądamy się także specyficznym potrzebom poszczególnych branż i wspólnie z Radami Sektorowymi ds. Kompetencji dostarczamy narzędzia niezbędne do ich rozwoju – mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP i dodaje: na podstawie badania branżowego sektora nowoczesnych usług biznesowych wiemy, że aż 70% pracodawców w ciągu ostatnich 12 miesięcy wspierało rozwój kompetencji swoich pracowników, a w najbliższych 3 latach w tym sektorze największy wzrost zatrudnienia będzie dotyczył stanowisk pracy związanych z obsługą klienta, kontrolingiem oraz księgowością. Ta wiedza pozwala nam odpowiednio przygotować ofertę szkoleń i doradztwa”.
Czy branża potrzebuje nowych pracowników
Zgodnie z wynikami badań – realizowanymi od stycznia do czerwca 2021 r. – zdecydowana większość pracodawców zadeklarowała, że nie poszukiwała nowych pracowników. Pracodawcy nie planowali również większych zmian w zatrudnieniu na kluczowych stanowiskach w ciągu najbliższych 3 lat od czasu przeprowadzenia badania. W perspektywie długookresowej, 2 proc. pracodawców prognozuje, że w ich firmach wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników z zagranicy. Przedsiębiorcy tłumaczą tę potrzebę tym, że cudzoziemcy posiadają wysokie umiejętności językowe, wysokie kwalifikacje oraz charakteryzują się dużym zaangażowaniem.
Doszkalanie kadry
W prawie połowie badanych firm z branży (45 proc.) oceniało się, jakich umiejętności potrzebują pracownicy. Około 1/5 pracodawców deklarowała, że w ich firmach przeprowadza się takie oceny co najmniej raz w roku, 23 proc. oceniło, że rzadziej. Badani pracownicy deklarowali, że głównymi metodami oceny ich kompetencji jest rozmowa z przełożonymi (71 proc.), weryfikacja realizacji postawionych celów oraz ocena opisowa (po 26 proc.).
Rozwijanie kompetencji zatrudnionych pracowników deklarowało 70 proc. pracodawców z branży NUB. Najbardziej popularną formą szkoleniową były instruktaże (35 proc.), kursy e-learningowe (33 proc.) oraz kursy i szkolenia wewnętrzne (29 proc.). Jednocześnie niecała połowa badanych (48 proc.) pracowników uczestniczyła, w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, w jakiejś formie rozwoju zawodowego, a 71 proc. ankietowanych w tym samym czasie podnosiło kompetencje poprzez samokształcenie.
Niewiele ponad 40 proc. z ankietowanych pracodawców zadeklarowało, że rozważa w perspektywie do 2024 roku zainwestowanie lub zwiększenie inwestycji w rozwój umiejętności pracowników. W szczególności wskazywali na to przedstawiciele dużych firm (58 proc.) oraz przedsiębiorstw, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy wprowadziły jakiekolwiek innowacje (51 proc.).
W ocenie pracodawców, w ciągu najbliższych 3 lat, znaczenie poszczególnych kompetencji potrzebnych do pracy na poszczególnych kluczowych stanowiskach w branży NUB, znacząco się nie zmieni. W niewielkim stopniu będzie jedynie rosła rola kompetencji specyficznych zawodowych oraz umiejętności społecznych i analitycznych.
Przyszłość sektora
Plany przedsiębiorców na kolejne 3 lata dotyczą przede wszystkim podwyższenia średniej marży sprzedaży (31 proc. wskazań), inwestycji w rozwój technologii i oprogramowania, inwestycji w umiejętności pracowników oraz innowacyjność (po 20 proc. wskazań). Jednocześnie eksperci branżowi wskazują na cztery możliwe scenariusze rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Najkorzystniejszy dla przedsiębiorstw i pracowników byłby ten, zakładający wysoki poziom automatyzacji i rozwiązań opartych o mechanizmy sztucznej inteligencji oraz niski poziom tworzenia i dostarczania usług o dużej wartości dodanej dla klienta. Najgorsze przewidywania dla sektora zakładają niski poziom automatyzacji i słabo rozwiniętą sztuczną inteligencję. Eksperci podkreślają, że ważne jest wdrażanie już teraz innowacyjnych rozwiązań oraz szukanie nowych sposobów usprawniania branży i rozwoju pracowników.
Gdzie po więcej informacji?
Szczegółowe wnioski z raportu zostaną zaprezentowane 31 marca 2022 r. podczas spotkania online w ramach „Branżowych czwartków”. Cykl skierowany jest do przedsiębiorców, pracowników, przedstawicieli instytucji edukacyjnych oraz analityków.
Formularz zapisu na poszczególne wydarzenia, znajdują się na stronie internetowej PARP pod adresem: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/wydarzenia-bkl.
Źródło informacji: PARP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 18.03.2022, 08:30 |
Źródło informacji | PARP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Dlaczego kontrahenci nie płacą? Bo sami mają problemy lub po prostu złe intencje
Aż 94 proc. firm handlujących z odroczonym terminem płatności przynajmniej raz zetknęło się z problemem faktur, które nie były opłacone na czas. Ponad połowa z nich przeterminowana jest o co najmniej 60 dni - wynika z cyklicznego badania Skaner MŚP realizowanego na potrzeby BIG InfoMonitor. Nieodzyskane należności to zmora przede wszystkim firm transportowych i handlowych, ale też mikro i małych przedsiębiorstw. Spóźnialski klient przeszkadza w płatnościach i inwestycjach, ale często ma też złe intencje.- 24.04.2024, 16:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Konfederacja Lewiatan
-
Image
Iron Mountain inwestuje 10 mln zł w modernizację centrum digitalizacji w Radomiu PAP
Radomskie centrum digitalizacji Iron Mountain - jeden z największych tego rodzaju obiektów na świecie, został w 2023 r. uhonorowany tytułem Center of Digital Excellence. Na modernizację obiektu, w tym budowę dedykowanego Centrum Digitalizacji Dziedzictwa Kulturowego, Iron Mountain przeznaczy do 10 mln zł.- 24.04.2024, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
SUPCON już w czerwcu zaprezentuje przełomowe produkty, w tym pierwszy na świecie UCS
- 24.04.2024, 13:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire