Newsletter

Szara strefa rynku płynów do e-papierosów na poziomie ponad 90%. Branża krytycznie o propozycjach Ministerstwa Finansów

14.11.2022, 11:20aktualizacja: 14.11.2022, 11:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Branża beznikotynowych płynów do e-papierosów od miesięcy alarmuje Ministerstwo Finansów o niespotykanym w gospodarce poziomie szarej strefy, szacowanej na tym rynku na ponad 90%. Podkreślają, że wyliczenia te opierają na danych samego Ministerstwa Finansów, które do 2020 r., gdy jeszcze stawka akcyzy na e-liquidy wynosiła 0 zł, ale wyroby te już były formalnie monitorowane (podlegały ewidencjonowaniu i sprawozdaniom) szacowało ten rynek na poziomie ponad 1 mln litrów w skali roku, co powinno się przełożyć na ok. 550-600 mln zł wpływów rocznych z akcyzy.

Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców - wykres (1)

Tymczasem realne wpływy na 2022 r. nie sięgną nawet 200 mln zł, co oznacza łącznie szarą strefę na poziomie powyżej 60%, ale uwzględniając podział rynku na płyny nikotynowe (gdzie szara strefa jest znikoma - nikotyna jest łatwa do śledzenia przez skarbówkę) i beznikotynowe - oznacza to, że w tych ostatnich szara strefa przekracza 90% całego rynku.

Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców - tabela

Ministerstwo Finansów ma świadomość tej sytuacji, dlatego w sierpniu zaproponowało zmiany do przepisów akcyzowych, które obecnie trafiły do Sejmu. Zdaniem polskich producentów e-liquidów, MF stawia słuszną diagnozę, ale proponuje niewłaściwe środki zaradcze.

W ocenie Stowarzyszenia Obrony Praw Przedsiębiorców („STOPP”), największej organizacji branżowej zrzeszającej krajowych producentów płynów do papierosów elektronicznych, z praktycznego punktu widzenia nie jest możliwe objęcie nadzorem komponentów tych wyrobów, bowiem zarówno glikol, gliceryna jak i aromaty spożywcze występują w powszechnym obrocie w setkach tysięcy punktów handlowych, w tym sklepach spożywczych, aptekach czy sklepach chemicznych i farmaceutycznych. Składniki te nie podlegają rejestracji i w zasadzie każdy przedsiębiorca może nimi handlować. Tylko płynna nikotyna jest składnikiem rejestrowanym i możliwym do faktycznego całościowego monitorowania. Stowarzyszenie postuluje, aby podobnie jak w sektorze alkoholowym (np. napojów spirytusowych), dla akcyzy od e-liquidów istotna była nikotyna, tak jak alkohol etylowy zawarty w wódce decyduje o jej opodatkowaniu, a nie występująca w powszechnym obrocie woda.

W projekcie procedowanym w Sejmie proponuje się utrzymanie akcyzy również na pozostałe komponenty e-liquidów, co oznacza że potencjalnie może podlegać akcyzie każda gliceryna, glikol czy aromaty, niezależnie od ich faktycznego zastosowania, jeśli tylko potencjalnie mogłyby być wykorzystane w e-liquidach. Dodajmy, że do płynów do e-papierosów wykorzystuje się mniej niż 1% obecnych na rynku składników, co oznacza że 99% przedsiębiorstw mogą czekać trudności w tłumaczeniu, czy ich glikol, gliceryna i aromaty mogą, czy nie mogą być stosowane w e-liquidach. W ocenie STOPP, rozwiązaniem sytuacji powinna być zmiana struktury akcyzy od e-liquidów, tj. zróżnicowanie stawek akcyzy bądź oparcie opodatkowania na zasadniczym komponencie, jakim jest płynna nikotyna.

Ministerstwu znane są te postulaty oraz dane rynkowe o szarej strefie. Niemniej Resort zakłada, że jest możliwe utrzymanie nadzoru skarbowego nad całym rynkiem komponentów do e-liquidów.

Powoduje to, że z perspektywy konsumenta ten sam wyrób z legalnego źródła (z rozliczoną akcyzą) kosztuje ok. 70-80 zł (za 100 ml), a bez akcyzy ok. 10 zł. Tej konkurencji nie wytrzymują polscy producenci legalnych wyrobów, którzy są wypierani z rynku przez szarą strefę. Obecnie dyskusja przeniosła się do Sejmu, gdzie ważą się losy, w którym ostatecznie kierunku pójdą proponowane zmiany.

Źródło informacji: Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.11.2022, 11:20
Źródło informacji Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ