Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Złożone i wielostopniowe działania
Proces realizacji inwestycji drogowej jest bardzo długi i złożony. GDDKiA opisała to szeroko w informacji o Cyklu przygotowania inwestycji drogowej. Studium korytarzowe dla OAW i S10 wykazało zasadność budowy tych tras i pozwoliło wskazać kierunek do dalszego uszczegóławiania na kolejnym etapie opracowywania dokumentacji przygotowawczej. Studium stanowiło także bazę dla opracowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) w zakresie drogowym. Proces opracowania i konsultacji SSL prowadziła spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK), a szczegóły można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej.
Pod koniec stycznia br. GDDKiA zorganizowała spotkania z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Szczegółowo zaprezentowała zaawansowanie prac przygotowawczych, wyniki dotychczasowych analiz oraz przedstawiła dalsze możliwe działania zmierzające do realizacji inwestycji. Na swojej stronie internetowej zamieściła podsumowanie tych spotkań.
Co dalej?
Kolejny etap prac projektowych, czyli Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), może zostać rozpoczęte po zapewnieniu finansowania i wyborze wykonawców dokumentacji. GDDKiA przewiduje etapowe zlecanie poszczególnych odcinków, a w pierwszej kolejności ogłosi przetargi na opracowanie STEŚ dla S10 oraz zachodniej części OAW łącząc S7 w okolicy Płońska i okolicy Grójca. Projektanci przedstawią możliwe warianty przebiegu drogi we wskazanym, optymalnym korytarzu.
Dla pozostałej części OAW, przebiegającej na wschód od S7 - w sąsiedztwie Zalewu Zegrzyńskiego, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, Mińska Mazowieckiego, Otwocka czy Wiązownej – GDDKiA zamierza przeanalizować ponownie istniejące korytarze i uwarunkowania sieciowe. To odpowiedź na zgłoszone przez mieszkańców i samorządy głosy dotyczące wskazanego w SK korytarza. Przed skierowaniem inwestycji do dalszych prac studialnych pod uwagę zostaną wzięte aktualne dane, GDDKiA poszuka rozwiązań akceptowalnych zarówno pod kątem społecznym, ekonomicznym, technicznym, ruchowym, komunikacyjnym, jak i środowiskowym. Zależy jej na wskazaniu do dalszych prac wariantu, który będzie miał szanse na realizację, a w efekcie przyniesie korzyści dla wszystkich zainteresowanych.
Dla kogo powstanie OAW?
OAW jest potrzebna nie tylko za sprawą planów budowy CPK, ale przede wszystkim dla mieszkańców Warszawy i okolicznych miejscowości. Droga ma być dla nich, ale nie wbrew nim. I taki właśnie cel przyświecał GDDKiA, gdy na tak wczesnym etapie przygotowania inwestycji pokazała wstępne plany i założenia dla tej inwestycji.
Dokończenie realizacji obecnej małej obwodnicy stolicy usprawni dojazd z obszaru aglomeracji warszawskiej, jak i pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Dla bezpiecznej i komfortowej obsługi komunikacyjnej potrzebna jest również budowa dużej obwodnicy (OAW), która przejmie ruch tranzytowy na wszystkich kierunkach.
Dlatego bardzo ważne jest wspólne poszukiwanie rozwiązań i prowadzenie dialogu. Wszystkie dotychczasowe i planowane działania prowadzone są po to, aby wypracować optymalne rozwiązanie, akceptowane również pod kątem społecznym. GDDKiA umożliwiła wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z wynikami swoich prac już na tak wczesnym etapie. Otrzymała wiele uwag i sugestii – za wszystkie dziękuje. Szuka właściwych rozwiązań. Sprecyzowane i uszczegółowione rozwiązania pojawią się dopiero na kolejnym etapie, podczas opracowywania STEŚ-R.
Projektanci zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu drogi. Ustalenie docelowego przebiegu nastąpi w procedurze wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Rozwiązanie, dla którego zostanie wydana DŚU, na kolejnych etapach prac projektowych będzie podlegało dalszym uszczegółowieniom. Poszczególne kroki na etapach decyzji administracyjnych będą prowadzone z udziałem społeczeństwa, organizacji pozarządowych i innych interesariuszy w ramach spotkań informacyjnych oraz konsultacji społecznych.
Inwestycja a środowisko
W ramach SSL przeprowadzona została procedura strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, która obejmowała wszystkie działania związane z realizacją CPK. Na kolejnych etapach (DŚU, ZRID), ale już na zdecydowanie większym poziomie szczegółowości, prowadzone będą kolejne procedury oceny oddziaływania na środowisko. Elementem każdego z takich postępowań jest raport o oddziaływaniu na środowisko, pozwalający ocenić wpływ na wszystkie elementy środowiska. Badane będzie oddziaływanie m.in. na: zdrowie i życie ludzi, zabytki, obiekty kulturowe czy powierzchnię ziemi. Przeanalizowany zostanie też wpływ inwestycji na gleby, wody powierzchniowe, wody podziemnie, powietrze atmosferyczne, klimat, klimat akustyczny, faunę, florę oraz obszary chronione. Pozwoli to ocenić i porównać na dużo większym poziomie szczegółowości zaproponowane rozwiązania, a ich efekty przedstawić społeczeństwu i interesariuszom w ramach konsultacji społecznych.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
Opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) określa działania w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych. Wśród wskazanych zadań w projekcie znalazły się OAW i S10, przy czym ich długości bazują na rozwiązaniu optymalnym wskazanym w Studium korytarzowym z 2019 r. Dokładne parametry poznamy po uzyskaniu DŚU. Według tych samych zasad określono długość odcinków w podobnym stanie przygotowania w obecnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
A2 Łódź - Warszawa zyska dodatkowy pas ruchu
Przypomnijmy, że toczą się przygotowania do poszerzenia 89 km autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. GDDKiA uzyskała decyzje środowiskowe. Jest gotowa, aby jeszcze jesienią (po zatwierdzeniu finansowania) ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ułatwi w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
Data publikacji | 07.10.2021, 14:52 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu