Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Jedenaście międzynarodowych drużyn walczyło o pulę nagród w wysokości 2,25 mln USD.
- Człowiek kontra AI: były kierowca F1, Daniil Kvyat, jedynie nieznacznie wyprzedził czas autonomicznego rywala; na chwilę obecną ludzie wciąż mają niewielką przewagę nad maszynami.
Transmisja wyścigu jest dostępna tutaj: https://youtu.be/d9LLZ5mb5cA?si=RgJnvjWhdasZdXZS
ABU ZABI, Zjednoczone Emiraty Arabskie--(BUSINESS WIRE) -- Autonomiczna liga wyścigowa Abu Zabi (A2RL) wyznaczyła decydujący moment w historii technologii autonomicznej jazdy podczas wielkiego finału na torze Yas Marina Circuit, w którym po raz pierwszy na świecie zmierzyło się sześć w pełni autonomicznych pojazdów wyścigowych, pokonując bariery wydajności AI. Wieczór upłynął pod znakiem rekordowego tempa, śmiałego wyprzedzania i decyzji podejmowanych w ułamku sekundy przez AI. Pozycję lidera obroniła niemiecka drużyna TUM, która zdołała utrzymać tytuł mistrza; na drugim miejscu uplasowała się drużyna TII Racing (ZEA), a na trzecim znalazła się drużyna PoliMOVE (Włochy). Wydarzenie, w którym walkę o pulę nagród w wysokości 2,25 mln USD stoczyło jedenaście międzynarodowych drużyn, a były kierowca F1, Daniil Kvyat, stanął do decydującego starcia człowieka z AI, było wyrazem ogromnych postępów poczynionych w ramach wyścigu i wykorzystywanych w nim technologii od czasu 1. sezonu.
Ta informacja prasowa zawiera multimedia. Pełna treść informacji prasowej znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20251117306196/pl/
Od samego początku wyścigu mistrzowie z drużyny TUM czuli napór drużyny Unimore (Włochy), która pobiła własny rekord pod względem prędkości, wyprzedzając rywala na zakręcie nr 6 przed końcem drugiego okrążenia. Podczas kolejnych dziesięciu okrążeń duet stoczył zaciętą walkę przy prędkości przekraczającej 250 km/h, a różnice czasów mieściły się w granicach niecałej sekundy. W połowie wyścigu obejmującego łącznie 20 okrążeń obie drużyny dzieliło jedynie pół sekundy. Starając się wyprzedzić szóstą na torze drużynę Constructor (Niemcy), Unimore uderzył w tył jej pojazdu podczas pokonywania zakrętu, wskutek czego oba samochody wypadły z toru, a prowadzenie ponownie objęła drużyna TUM, która zachowała je aż do zwycięstwa. Drużyna Unimore zdobyła nagrodę za najszybsze pokonanie okrążenia w trakcie wyścigu.
Puchary i medale wręczyli zwycięzcom wielkiego finału A2RL Szejk Muhammad ibn Zajid Al Nahajjan, Szejk Muhammad ibn Sultan ibn Khalifa Al Nahajjan, wiceprzewodniczący Klubu Międzynarodowych Sportów Morskich w Abu Zabi i prezes Federacji Sportów Morskich ZEA, oraz Faisal Al Bannai, doradca prezydenta ZEA i sekretarz generalny Rady ds. Badań Naukowych w zakresie Zaawansowanych Technologii.
Faisal Al Bannai, z którego inicjatywy powstała A2RL, powiedział:
„A2RL pokazuje, co można osiągnąć, łącząc śmiałe ambicje z dyscypliną naukową. To nie tylko wyścig, ale również poletko doświadczalne pozwalające szybciej urzeczywistnić przyszłość autonomicznych systemów, zdobywając zarazem publiczne zaufanie do technologii, które wkrótce będą poruszać się po naszych miastach, przemierzać nasze nieba i funkcjonować w naszym przemyśle. Dokonania na torze odzwierciedlają potencjał globalnych talentów, rygorystycznych badań naukowych oraz przekonania ZEA, że przełomy osiąga się szybciej, gdy cały świat uczestniczy w opracowywaniu innowacji”.
Prof. Markus Lienkamp, szef zespołu TUM, powiedział:
„Od początku spodziewaliśmy się zaciętej walki z Unimore. Z każdą sesją próbną byli coraz szybsi, zwłaszcza na zimnych oponach. Oczekiwaliśmy, że wyprzedzą nas na drugim okrążeniu, a my zmniejszymy następnie dystans, gdy nasze opony się rozgrzeją. Oczywiście liczyliśmy na zażartą rywalizację aż do mety, ale i tak pokazaliśmy dziś wieczorem, jak ogromny postęp i profesjonalizm osiągnęły zespoły w tej serii, skoro mogliśmy stoczyć tak wyrównaną walkę przed zgromadzonymi na trybunach kibicami”.
Marko Bertogna, szef zespołu Unimore Racing, powiedział:
„Byłem niezwykle zadowolony z naszych osiągnięć - tempa, manewru wyprzedzania, wszystkiego, co świadczy o naszym profesjonalnym poziomie. Nawet ludzki kierowca wyścigowy nie byłby w stanie uniknąć kolizji, która nam się przydarzyła - na tym właśnie polega rywalizacja na najwyższym poziomie. Jestem bardzo zadowolony z osiągów technologicznych, choć oczywiście mniej z ostatecznego wyniku”.
Choć to zaledwie drugi sezon, liga A2RL i uczestniczące drużyny wykazały istotne postępy poczynione na styku sportów motorowych, mobilności i AI. Nazywana często „nauką w sferze publicznej” liga A2RL nie ustaje w rozwoju wysokowydajnej technologii autonomicznej jazdy, konfrontując ją z ogromną presją konkurencji.
W intensywnych kwalifikacjach, które odbyły się w ostatnich tygodniach, samochody sterowane przez AI nie tylko zdołały wyeliminować lukę między czasami pokonywania okrążeń wyznaczonymi przez człowieka, ale również udało im się je wyprzedzić - z różnic liczonych w minutach udało się zejść do zaledwie ułamków sekundy. Wielki finał wyznaczył rekord jako największy na świecie wyścig samochodów autonomicznych, w którym zmierzyło się sześć drużyn: TUM, Unimore, Kinetiz (UAE), TII Racing, PoliMOVE i Constructor (w kolejności według pozycji startowych).
Człowiek kontra maszyna: Daniil Kvyat rywalizuje z kierowcą AI aktualnego mistrza ligi.
Były kierowca Formuły 1, Daniil Kvyat, był zaskoczony postępem, jaki osiągnęły drużyny od czasu ostatniego pojedynku z kierowcą AI podczas pokazu A2RL w 2024 r. w Japonii. Tym razem zmierzył się na torze z samochodem autonomicznym drużyny cieszącej się tytułem mistrza, TUM, bolidem o nazwie HAILEY. Kvyat, który ruszył z lotnego startu z 10-sekundowym opóźnieniem, miał podczas zaledwie dziesięciu okrążeń dogonić rywala sterowanego przez AI. Kvyat na najlepszym okrążeniu osiągnął czas 57,57 sekund, natomiast HAILEY osiągnął najkrótszy czas 59,15 sekundy - a tym samym obu dzieliło zaledwie 1,58 sekundy różnicy, czyli znacznie mniej niż utrzymujące się jeszcze 18 miesięcy temu 10 sekund, co jednoznacznie sugeruje, że AI szybko nadrabia zaległości. Pojedynek zakończył się dramatyczną końcówką, a ostatecznie oba pojazdy minęły linię mety niemal jednocześnie, przy entuzjastycznym dopingu kibiców.
Daniil Kvyat powiedział:
„Kiedy wspominam początki rozwoju A2RL sprzed kilku lat, kierowcę i pojazd sterowany przez AI dzieliły minuty, a potem różnica ta skurczyła się do 10 sekund w naszym pierwszym pojedynku. Teraz dzielą nas ułamki sekundy, co pokazuje, że postęp technologiczny jest niesamowity. Jako miłośnik technologii i kierowca wyścigowy bardzo się cieszę, że mogłem wnieść wkład w ten proces od samego początku. Rywalizacja z AI na torze jest doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju i bardzo się cieszę, że dziś wieczorem zapewniliśmy kibicom wielkie emocje”.
Stephane Timpano, dyrektor generalny ASPIRE, filii ATRC odpowiedzialnej za A2RL, powiedział:
„Gratuluję drużynie TUM imponującego zwycięstwa. Ten wielki finał jednoznacznie pokazał, po co istnieje A2RL: aby przesuwać granice autonomicznej technologii coraz dalej w drodze realnej konkurencji. W ciągu zaledwie 18 miesięcy drużynom, które dotąd stały w miejscu, udało się osiągnąć czasy lepsze od człowieka i opanować skomplikowane manewry wyprzedzania - na takie postępy zazwyczaj potrzeba lat. Łącząc wirtualne sprinty symulacyjne z szeroko zakrojonymi testami w warunkach rzeczywistych, drużyny wypracowały nowe zdolności, które wpłyną na wiele dziedzin poza samym światem wyścigów. Dziękuję wszystkim jedenastu drużynom za pokazanie, czym może zaowocować prawdziwa innowacyjność pod presją”.
Oprócz głównego wyścigu A2RL zorganizowała również wyścig STEM. Ponad 140 uczniów i studentów ze wszystkich siedmiu emiratów ZEA wzięło udział w programie edukacyjnym, który zakończył się wyścigiem samochodów autonomicznych DeepRacer w skali 1:18, odzwierciedlającym wyścig A2RL. Celem rywalizacji jest zainspirowanie i wsparcie kolejnego pokolenia specjalistów w dziedzinie autonomicznej jazdy i AI, zapewniając im nowe umiejętności i doświadczenie. W tym roku zwycięzcą Ligi Uniwersyteckiej była drużyna „Uniwersytet ZEA”, a tytuł mistrza wśród szkół średnich zdobyła drużyna „SABIS - Ras al-Chajma”.
Tegoroczny wielki finał A2RL stanowił ukoronowanie pierwszego Tygodnia Autonomicznej Jazdy w Abu Zabi (Abu Dhabi Autonomous Week, ADAW), sześciodniowego wydarzenia, w którym wzięli udział badacze i branżowy eksperci w ramach szeregu szczytów wysokiego szczebla, wystaw oraz innych wydarzeń. ADAW obejmuje szczyt Abu Dhabi Autonomous Summit, wystawę DRIFTx oraz mistrzostwa RoboCup Asia-Pacific.
2. sezon ligi A2RL obserwowało na żywo ponad 8000 widzów, którzy całkowicie wypełnili Trybunę Północną. Wyścig otrzymał wsparcie SteerAI oraz wiodących partnerów, firm du infra oraz AD Ports Group; oficjalnymi partnerami były AWS i Abu Dhabi Mobility; oficjalne wsparcie zapewniły firmy WIO Bank PHSC, Exxon Mobil i Castore; partnerzy techniczni: PACETEQ, Live in Five, Meccanica 42 i Vislink; partnerami wydarzenia były również Abu Dhabi Gaming, Miral - Yas Island oraz Rada ZEA ds. Cyberbezpieczeństwa.
Transmisję wyścigu można obejrzeć tutaj: https://youtu.be/d9LLZ5mb5cA?si=RgJnvjWhdasZdXZS
Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.
Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20251117306196/pl/
Źródło: Abu Dhabi Autonomous Racing League
KONTAKT:
Naomi Panter
e-mail: naomi@navigate.partners
Alexandra Patel
e-mail: alexandra.patel@edelman.com
Źródło informacji: Business Wire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
| Data publikacji | 19.11.2025, 09:34 |
| Źródło informacji | Business Wire |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |