Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Eksperci branżowi twierdzą, że bez robotów trudno będzie utrzymać konkurencyjność polskiego przemysłu na globalnym rynku. Przy niskim bezrobociu firmom coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników, a perspektywy demograficzne (postępujące starzenie się społeczeństwa) jeszcze ten trend pogłębiają.
Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) monitoruje liczbę instalacji robotów przemysłowych w Polsce od 2008 roku. Według ostatniego raportu IFR, ubiegły rok okazał się pod tym względem rekordowy - w naszym kraju zakupiono i zainstalowano 2651 robotów przemysłowych, co w porównaniu do 2017 roku stanowi wzrost o 40 proc.
Prognozy IFR zakładają, że przy stabilnej sytuacji ekonomicznej w latach 2019 - 2022 uda się utrzymać wzrost instalacji robotów w naszym kraju na poziomie 15 - 20 proc rocznie.
Najwięcej nowych robotów zadebiutowało w sektorze operacji przeładunkowych (56 proc.). Aż 1/3 nowych instalacji dokonano w sektorze motoryzacyjnym (33 proc.). Roboty zakupiono również do prac spawalniczych (17 proc.) oraz produkcji chemikaliów i tworzyw sztucznych (15 proc.).
Polski przemysł wykorzystuje już łącznie ponad 13 630 robotów przemysłowych (20 proc. więcej niż w 2017 roku). Ponad połowa z nich działa w sektorze operacji przeładunkowych (52 proc.). Branża motoryzacyjna ma 39-procentowy udział w rynku. Automaty spawalnicze stanowią 22 proc., a produkcja chemikaliów i tworzyw sztucznych - 19 proc.
Udało się podnieść wskaźnik gęstości robotów przemysłowych w przeliczeniu na 10 tys. osób zatrudnionych przy produkcji przemysłowej w Polsce - obecnie wynosi on 42. To jednak nadal niewiele, jeśli porównamy go ze średnią dla całej Europy na poziomie 114.
W robotyzacji wyprzedzają nas chociażby nasi południowi sąsiedzi. Czechy i Słowacja mogą się pochwalić gęstością robotyzacji przemysłu na poziomie 135 maszyn na 10 tys. stanowisk. Tymczasem w Niemczech (piątym co do wielkości rynku robotów przemysłowych na świecie) jest ona dużo wyższa - 338.
Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego wśród polskich przedsiębiorstw przemysłowych przez Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG), poziom wiedzy o korzyściach związanych z robotyzacją produkcji jest nadal niski wśród przedsiębiorców.
Przedsiębiorcy nie znają korzyści, dlatego nie biorą pod uwagę tej technologii jako rozwiązania dla siebie. W ten sposób zwiększają dystans w stosunku do konkurentów europejskich. Dane zebrane przez IPAG pokazują, że w przyszłości niewiele ma się w tym względzie zmienić.
Ponad połowa przedsiębiorców ankietowanych przez IPAG w ogóle nie zastanawia się nad robotyzacją produkcji, 26 proc. zdecydowanie twierdzi, że nie ma takiej potrzeby, 15 proc. zaczyna myśleć o zastosowaniu robotów, a 7 proc. uważa, że jest to rozwiązanie zbyt drogie.
To bardzo zły znak, który może kosztować polskie firmy utratę konkurencyjności.
W Polsce są już firmy, które zdecydowały się na wdrożenie nowoczesnych technologii i korzystają z ich zalet.
Spośród efektów robotyzacji najbardziej doceniają: wzrost jakości wyrobów (63 proc.) wzrost elastyczności linii produkcyjnych (63 proc.) i spadek kosztów produkcji (53 proc.). Zrobotyzowanym przedsiębiorstwom dużo łatwiej znaleźć pracowników. W zdecydowanej większości zakładów, które przeprowadziły robotyzację, proces wdrożenia nie trwał dłużej niż rok (90 proc. przypadków).
Sceptycy, którzy zdecydowaliby się na bliższe przyjrzenie się efektom robotyzacji mogliby skorzystać z doświadczeń pionierów i polepszyć wyniki swojej produkcji. Zrobotyzowane przedsiębiorstwa dowodzą, że warto, bo roboty umożliwiają wzrost produkcji (84 proc.) i poprawę konkurencyjności (58 proc.).
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 28.11.2019, 14:06 |
| Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Wiatr zmian w energetyce wieje od morza: do 2040 r. na polskich wodach Bałtyku powstanie 18 GW zainstalowanej mocy PAP
Potencjał energetyczny polskiej części Morza Bałtyckiego uznawany jest za jeden z największych w Europie, sięgający nawet 33 GW. „Jego wykorzystanie pozwoliłoby na zaspokojenie dużej części zapotrzebowania na energię elektryczną Polski, co z kolei przełoży się na zapewnienie niezależności i bezpieczeństwa energetycznego kraju” - powiedział Janusz Bil, prezes zarządu ORLEN Neptun podczas debaty eksperckiej zorganizowanej przez PAP.- 02.12.2025, 15:33
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Rząd wspiera polski biznes w Brukseli PAP
Polski biznes i przemysł coraz aktywniej uczestniczą w unijnym procesie legislacyjnym, a ich działania wspiera Business & Science Poland (BSP) - związek pracodawców reprezentujący interesy polskiej gospodarki w Brukseli.
„Rząd dobrze rozumie bolączki polskiego biznesu i potrzebę współpracy między polską administracją oraz przedstawicielami firm i organizacji biznesowych na gruncie europejskim” - mówił Bartek Czyczerski, prezes zarządu BSP podczas kongresu Polska Moc Biznesu.- 02.12.2025, 14:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Nowa odsłona aplikacji Alior Mobile: prościej niż kiedykolwiek wcześniej PAP
Alior Bank udostępnia klientom nową odsłonę aplikacji Alior Mobile. Zamiana ma na celu ułatwienie codziennego korzystania z usług bankowych dzięki bardziej przejrzystemu układowi i intuicyjnej treści. Na koniec II kw. 2025 r. liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wyniosła w Polsce ponad 26 mln. Wprowadzane aktualizacje są więc bezpośrednią odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku i rosnące oczekiwania klientów detalicznych, dla których aplikacja staje się kompleksowym centrum zarządzania finansami osobistymi.- 02.12.2025, 14:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ