Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
Jak powinny być oceniane porozumienia wertykalne? Uczestnicy międzynarodowego seminarium organizowanego przez UOKiK i Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych UW (CARS) dyskutowali dziś na temat doświadczeń różnych krajów w tym obszarze. W spotkaniu wzięli udział eksperci z Komisji Europejskiej, urzędów ochrony konkurencji, a także wybitni przedstawiciele środowisk akademickich i praktycy
Porozumienia wertykalne zawierane są pomiędzy przedsiębiorcami, którzy nie rywalizują bezpośrednio ze sobą lecz działają na różnych szczeblach obrotu (np. producent-dystrybutor).
Urzędy zajmujące się ochroną konkurencji stoją obecnie przed wyzwaniem, w jakich sytuacjach uzasadniona jest ich interwencja, jak ocenić efekty porozumienia wertykalnego dla konkurencji oraz jego pozytywne i negatywne skutki dla rynku? Na ten temat dyskutowali goście międzynarodowego seminarium organizowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego. W spotkaniu wzięli udział eksperci z Komisji Europejskiej, urzędów ochrony konkurencji z państw członkowskich UE, a także wybitni przedstawiciele środowisk akademickich i praktycy. Seminarium poprzedziło konferencję Ekonomia Ochrony Konkurencji.
Porozumienia wertykalne pomiędzy przedsiębiorstwami mogą zarówno przynosić korzyści i jak i ograniczać konkurencje oraz dobrobyt konsumentów. Dla zidentyfikowania, z którym przypadkiem mamy do czynienia kluczowa jest analiza ekonomiczna – powiedział Prezes UOKiK Adam Jasser podczas otwarcia seminarium.
Przemówienia wprowadzające wygłosili prof. William E. Kovacic były szef amerykańskiego odpowiednika UOKiK - Federalnej Komisji Handlu (Federal Trade Commision), a także Guillaume Loriot, dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji KE.
Prof. Kovacić podkreślił rolę polskiego Urzędu w rozwoju prawa konkurencji na rynkach wschodzących. Powiedział również, że tradycyjny podział pomiędzy porozumieniami wertykalnymi a horyzontalnym coraz bardziej zaciera się i są one ze sobą często silnie powiązane. Zwrócił również uwagę, że skuteczny program compliance w przedsiębiorstwach możliwy jest jedynie poprzez aktywny monitoring potencjalnych nieprawidłowości.
Guillaume Loriot wskazał, że wraz z rozwojem nowych technologii może dochodzić do częstszego zawierania porozumień wertykalnych. Jednocześnie podkreślił, że prawo konkurencji ma pozwolić konsumentom na czerpanie korzyści z rozwoju e-commerce.
Spotkanie składało się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczyła interwencji organów ochrony konkurencji w przypadku porozumień wertykalnych. Wzięli w nim udział prof. Anna Fornalczyk, pierwszy Prezes polskiego Urzędu Antymonopolowego, szefowie holenderskiego i litewskiego: Chris Fonteijn i Sarunas Keserauskas oraz Luc Peeperkorn z Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji KE, prof. Carsten Becker, z niemieckiego Bundeskartellamtu oraz Craig Conrath z Departamentu Sprawiedliwości USA. Uczestnicy panelu zgodzili się, że każde porozumienie wertykalne powinno być analizowane indywidualnie, a urzędy powinny mieć jasne kryteria oceny takich spraw.
Drugi panel dotyczył porozumień wertykalnych w sektorze e-commerce. Wzięli w nim udział m.in. Thomas Kramler z Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji KE, Jose Rivas, profesor wizytujący w Kolegium Europejskim w Natolinie, a także prof. Ioannis Lianos z Uniwersytetu College London oraz Nikodem Szadkowski, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Rynku UOKiK.
Zapis wideo z seminarium będzie dostępny na stronie internetowej UOKiK do 23 października br.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.10.2015, 19:45 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |