Newsletter

UOKiK: Światowy Dzień Konsumenta (komunikat)

13.03.2019, 12:08aktualizacja: 13.03.2019, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat. Wyróżniliśmy 30 z nich. Co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika.

– W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyróżnienia dla rzeczników

Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych w całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.

- Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w. Poszkodowany powinien dostać pomoc w skomplikowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówi Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce.

– Doceniam pracę rzeczników, dlatego w tym roku, z okazji jubileuszu, wyróżniłem 30 z nich. Dziękuję im za zaangażowanie. Wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodaje Niechciał. Lista wszystkich nagrodzonych jest w załączniku.

Wyróżnienia dla firm - Amicus Consumentium

UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów wyróżnili dwie firmy tytułem Amicus Consumentium 2018 r. Przedsiębiorców w szczególności doceniono za udział w polubownym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Laureaci to: CCC z Polkowic (już po raz drugi) i sklep Mix Małgorzata Dawidowska ze Słupska. Gratulujemy. Wyróżnienie zostało ustanowione w 2017 r. Laureaci zostają wyłonieni spośród przedsiębiorców zgłoszonych między innymi przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie.

Światowy Dzień Konsumenta

O tym, jakie wyzwania czekają konsumentów i instytucje, które chronią ich prawa, rozmawiamy na konferencji z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Poruszamy też temat nadzoru rynku w Polsce i zmian, które przed nim stoją. Debata odbywa się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii w sali pod Kopułą (Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3/5). Potrwa do godz. 15.30.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.03.2019, 12:08
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ