Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Według szacunków organizacji International Council on Clean Transportation kolej odpowiada za emisję zaledwie 4,6 proc całego dwutlenku węgla, który jest produkowany przez transport. Pod tym względem transport szynowy bije na głowę wszelkie inne formy (drogowy, morski oraz lotniczy).
Przejście na bardziej zrównoważony transport warunkuje również Europejski Zielony Ład, którego założenia przewidują ograniczenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu o 90 proc. do 2050 r. w porównaniu z rokiem 1990. Za przesiadką na kolej przemawiają też dane Europejskiej Agencji Środowiska.
Z danych na 2018 r. transport emitował 25 proc. gazów cieplarnianych w UE. Największe emisje w tym sektorze pochodzą z transportu drogowego (72 proc.), natomiast transport morski i lotnictwo stanowią odpowiednio 14 i 13 proc., a udział kolei to 0,4 proc. (wyłącznie emisje z pociągów z silnikami spalinowymi).
W tym kontekście warto wspomnieć też o deklaracji Rail Freight Forward, koalicji firm i federacji kolejowego transportu towarowego z całej Europy, która zobowiązała się do pomocy w zmniejszeniu emisji CO2 w sektorze transportowym nawet o 290 mln ton na przestrzeni nadchodzącej dekady.
Koalicja Rail Freight Forward podejmuje działania zmierzające do zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych z obecnych 18 proc. do 30 proc w 2030 r. ze względu na fakt, że transport kolejowy towarów emituje dziewięć razy mniej CO2 niż przewóz drogowy.
Sprawa nabiera szczególnego znaczenia w kontekście rosnącej wymiany towarowej między Unią Europejską i Chinami z wykorzystaniem Nowego Jedwabnego Szlaku. Warto przypomnieć, że jednym z kluczowych miejsc NJS jest przejście graniczne Brześć/Terespol, za którym znajduje się Rejon Przeładunkowy Małaszewicze.
To tam zgodnie z planami modernizacji na powierzchni ok. 30 km2 ma powstać Park Logistyczny Małaszewicze, który spełniałby kluczową rolę w transporcie intermodalnym. Inwestycja ma pozwolić przyjmować pociągi dłuższe (1050 metrów zamiast 750 metrów) i cięższe (nacisk na oś 25 ton zamiast 22,5 tony). Wzrośnie też ich prędkość.
Firma Cargotor zarządzająca infrastrukturą w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze zwraca szczególną uwagę na ekologię, o czym przypomina prezes spółki Andrzej Sokolewicz.
"Park musi być zielony i to wyraźnie muszę podkreślić, że nie pozwolimy na jakiekolwiek naruszenie ochrony środowiska na tym terenie. Współpraca Cargotoru z wszystkimi podmiotami stojącymi na straży ochrony środowiska i dbałości o ekologię takimi jak Lasy Państwowe - Nadleśnictwo w Chotyłowie, Wody Polskie czy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie układa się modelowo" - mówi prezes Cargotoru.
Sokolewicz podkreśla, że sprawy związane z ochroną środowiska są priorytetowymi i jest przekonany, że Park Logistyczny w Małaszewiczach będzie tak zielony jak to tylko możliwe i znacznie bardziej przyjazny środowisku niż dotychczasowy Rejon Przeładunkowy w Małaszewiczach.
"Jesteśmy konsekwentni i nie zgodzimy się na żaden kompromis w zakresie ochrony środowiska z żadnym podmiotem, który mógłby mieć inne spojrzenie niż nasze na aspekt ochrony środowiska" - dodaje prezes Cargotoru.
"W ostatnich miesiącach widać stabilizację rynku przewozów towarowych. Powrót do wyników sprzed 2020 r. pokazuje stabilną pozycję rynkową spółek kolejowych, zajmujących się transportem dóbr w Polsce. Ważnym czynnikiem jest również ciągły rozwój przewozów intermodalnych" - twierdzi dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.09.2021, 10:15 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Dżek powraca. Edukacja ekonomiczna dla młodej widowni - „Bankructwo małego Dżeka” na scenie Teatru Starego
11 października 2025 r. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbyła się premiera spektaklu „Bankructwo małego Dżeka” według powieści Janusza Korczaka. To wyjątkowe wydarzenie oraz spotkanie ekspertów zajmujących się edukacją ekonomiczną i promowaniem przedsiębiorczości, było częścią oficjalnej inauguracji obchodów 125-lecia istnienia Spółdzielczości Uczniowskiej w Polsce. Doskonale wpisuje się także w Międzynarodowy Rok Spółdzielczości ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ).- 13.10.2025, 11:12
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Warszawski Instytut Bankowości
-
Andersen Consulting pogłębia wiedzę fachową w dziedzinie rozwoju przywództwa wraz z nawiązaniem współpracy z Insight Experience
- 10.10.2025, 15:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Trwają prace nad pakietem antyblackoutowym mającym zwiększyć stabilność systemu energetycznego
Zatrzymane pociągi, sparaliżowane lotniska, ciemne sale operacyjne – 28 kwietnia 2025 r. Na Półwyspie Iberyjskim doszło do rozległej awarii sieci energetycznej. Blackout objął 55 milionów ludzi, przyniósł straty szacowane nawet na 4,5 mld euro i kosztował życie ośmiu osób. Po katastrofie Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) wezwały do stworzenia specjalnego pakietu ustaw i przekazały rządowi swoje rekomendacje.- 10.10.2025, 12:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ