Newsletter

Wdrożenie w urzędzie e-Doręczeń to nawet 300 tys. zł oszczędności na jednej wysyłce dokumentów

27.11.2024, 14:00aktualizacja: 27.11.2024, 14:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Redukcja kosztów operacyjnych o 42 proc., skrócenie całego procesu z kilku tygodni do pięciu dni, wymierne korzyści dla środowiska - to efekty wprowadzenia przez gminę Piaseczno, we współpracy z Asseco, elektronicznych doręczeń w korespondencji urzędowej. Jednak nie wszędzie w Polsce cyfryzacja przebiega tak sprawnie: gotowość do przystąpienia do ogólnopolskiego systemu e-Doręczeń deklaruje zaledwie 30 proc. samorządów.

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-Doręczeń, czyli elektronicznych odpowiedników listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. Termin ten był już kilkukrotnie przesuwany - pierwotna data uruchomienia systemu e-Doręczeń sięga października 2021 roku.

Tyle teoria - jednak w praktyce 21 października Sejm uchwalił nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, wprowadzając dodatkowy okres przejściowy dla urzędów - do końca 2025 roku. Problemom i wyzwaniom związanym z cyfryzacją polskich samorządów, a także pozytywnym przykładom jej przeprowadzenia, poświęcona była debata ekspercka zorganizowana w Centrum Prasowym PAP.

„Uznaliśmy, że kolejne przesuwanie terminu wejścia w życie ustawy nie ma sensu, bo ta formuła po prostu się nie sprawdza. Zamiast tego oferujemy samorządom dodatkowy rok na zapoznanie się z nowymi systemami elektronicznego obiegu dokumentów i organizację szkoleń w tym zakresie. Całkowite zastąpienie korespondencji papierowej formą elektroniczną nastąpi więc w styczniu 2026 roku” - powiedziała Katarzyna Zajkowska, dyrektor departamentu transformacji cyfrowej w Ministerstwie Cyfryzacji.

Okazało się bowiem, że początek 2024 roku jako data całkowitego wyeliminowania tradycyjnej formy korespondencji urzędowej jest nierealny. Z badań przeprowadzonych przez resort cyfryzacji wśród użytkowników ePUAP wynika, że zaledwie 25 proc. podmiotów publicznych korzysta z systemów klasy EZD, czyli elektronicznego zarządzania dokumentacją, ale nawet wśród nich to rozwiązanie pełni często jedynie funkcję wspierającą, służąc do ewidencjonowania korespondencji. Natomiast obieg dokumentów i tak pozostaje papierowy. Z badań tych wynika również, że aż 70 proc. podmiotów publicznych nie złożyło nawet wniosku o nadanie adresu do doręczeń elektronicznych.

„Aby maksymalnie wykorzystać okres przejściowy, koncentrujemy się przygotowywaniu serii webinarów eksperckich, a także kompleksowego poradnika dla urzędników i informatyków zatrudnionych w administracji samorządowej. Często bowiem to nie technologia, a organizacja i trudność w zmianie przyzwyczajeń stanowią największą przeszkodę w rozpowszechnieniu elektronicznej korespondencji: wewnętrznej oraz zewnętrznej” - podkreślała Anna Durmaj, zastępczyni dyrektora departamentu kanałów cyfrowych w Centralnym Ośrodku Informatyki.

Istnieją jednak w Polsce gminy, które już teraz, nie czekając na ustawowe terminy bądź okresy przejściowe, z powodzeniem korzystają z systemu e-Doręczeń. Jedną z nich jest podwarszawskie Piaseczno, którego władze definiują cyfryzację swych urzędów nie jako obowiązek, ale szansę na szybsze, sprawniejsze i tańsze obsługiwanie spraw stale rosnącej liczby mieszkańców oraz zarejestrowanych firm.

„Wraz z naszym partnerem technologicznym, firmą Asseco, stworzyliśmy modelowy przykład efektywnego wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w funkcjonowaniu administracji. Centralnym elementem tej transformacji było wdrożenie systemu MKO365 do obsługi e-Doręczeń, mające na celu automatyzację i masową obsługę korespondencji podatkowej. Cała operacja dotyczyła imponującej liczby 70 tysięcy decyzji rocznie, skierowanych do osób fizycznych” - zaznaczył Daniel Putkiewicz, burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno.

Jak podkreślała dr inż. Katarzyna Kobierowska, kierownik produktu w Asseco Data Systems, cyfryzacja tylko jednej akcji wymiarowej (w tym przypadku decyzji podatkowych) przyniosła gminie Piaseczno konkretne oszczędności - zarówno pieniędzy, jak i czasu.

„Standardowo przeprowadzenie takiego procesu zajęłoby urzędowi od czterech do pięciu tygodni - wspólnie skróciliśmy ten okres do zaledwie kilku dni. Oszczędności przekroczyły 300 tys. zł, co stanowiło ponad 42-procentową redukcję kosztów operacyjnych. Taka automatyzacja umożliwiła uwolnienie potencjału pracowników do bardziej złożonych zadań” - wyjaśniła przedstawicielka firmy technologicznej Asseco.

Uczestnicy debaty w CP PAP przyznali, że wprowadzenie e-Doręczeń powinno stanowić nie zwieńczenie procesu ucyfrowienia administracji samorządowej, ale jego kolejny etap.

„Technologia obecnie znacznie wyprzedza przepisy prawne. Już dziś aktywnie pracujemy nad pełną integracją różnych systemów i e-usług, a także wykorzystaniem potencjału sztucznej inteligencji, chociażby w rozpoznawaniu treści oraz odpowiednim katalogowaniu poszczególnych pism elektronicznych. Warto więc słuchać ekspertów i praktyków i równać do najlepszych” - konkludowała dr inż. Katarzyna Kobierowska.

Więcej informacji o e-Doręczeniach, w tym instrukcję założenia skrzynki, znaleźć można m.in. na stronie firmy Asseco.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 27.11.2024, 14:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii