Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Ten stół jest wzorcowym, polskim stołem wielkanocnym, są to różne smakołyki - pieczenie, wędliny, kiełbasy, pasztety" - powiedział organizator imprezy Andrzej Łyszyk witając gości. Zaznaczył że takie spotkania organizowane są w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie od trzech lat.
Jak mówił, to spotkanie jest nie tylko okazją do uświęcenia polskiej tradycji, ale też okazją do wymiany poglądów dotyczących branży mięsnej.
Stowarzyszenie organizuje w ramach promocji mięsa różne imprezy. m.in. Świętomięs, który w tym roku będzie zorganizowany po raz szósty, tym razem w Bydgoszczy. Odbywają się one za każdym razem w innym mieście Polski.
Pomysłodawca i organizator cyklu imprez promujących spożycie mięsa, honorowy prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, Jacek Marcinkowski poinformował, że akcja rozpoczęła się jeszcze przed rozpoczęciem postu od certyfikowania wędlin wielkopolskich m.in. chodzi o kiełbasę białą, która pretenduje do uzyskania unijnego znaku. Procedura już przeszła w ministerstwie i już zajmuje się tym UE.
Kiełbasa biała parzona z nazwą "wielkopolska" i unijnym certyfikatem, mówiącym o jej regionalnym pochodzeniu, będzie musiała być produkowane według tradycyjnej receptury z najlepszej jakości mięsa wieprzowego i tylko z dodatkiem naturalnych przypraw: majeranku, pieprzu, soli i czosnku.
W ramach tego cyklu była też akcja promocyjna na Starym Rynku w Poznaniu, gdzie mieszkańcy i turyści mieli szansę skosztować wyrobów wędliniarskich, ale także dowiedzieć się od technologów żywności nt. produkcji wyrobów i o wartościach odżywczych mięsa. Projekt ten był skierowany zwłaszcza do młodzieży, która jest podatna na mody żywieniowe takie jak np. wegetarianizm. My chcemy zwrócić uwagę, że mięso w diecie jest potrzebne.
Duża akcja została przeprowadzona na targach edukacyjnych (według Międzynarodowych Targów Poznańskich, odwiedza je 30-40 tys. młodych ludzi), gdzie przez 3 dni w Poznaniu promowane były wędliny. Chodziło o to by młodych nauczyć , a starszych przypomnieć o tradycjach wielkanocnych. Ostatnim wydarzeniem cyklu była konferencja i degustacja w PAP.
Przy okazji prezentacji wielkanocnego stołu i degustacji mięs odbyła się konferencja prasowa "Aktualne problemy branży mięsnej", w której wzięli udział przedstawiciele producentów, przetwórców, inspekcji nadzorujących żywność oraz resortu rolnictwa. Poruszano aktualne problemy branży.
Wiceminister rolnictwa Ewa Lech poinformowała o pracach resortu nad projekt ustawy dotyczącym powołania Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności, ma on być gotowy do końca czerwca.
Prezes Wielkopolskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej Grzegorz Majchrzak podkreślał, że sytuacja hodowców i producentów trzody chlewnej w Polsce nie jest łatwa, bo cena skupu żywca wieprzowego jest niska. Przypomniał, że z Wielkopolski pochodzi 1/3 krajowej produkcji wieprzowiny. Mimo tych trudności rolnicy chcą rozwijać produkcję, ale także zachować krajowe rasy świń.
Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki zwrócił z kolei uwagę na postępujące negocjacje dotyczące umowy o wolnym handlu z USA (TTIP) oraz coraz większe otwarcie rynku europejskiego. Mówiąc o rynku wołowiny podkreślił, że za kilka lat należy spodziewać się "silniejszej presji cenowej ze strony krajów Ameryki Południowej i Północnej". Dlatego - jego zdaniem - polski sektor wołowiny należy przygotować do silniejszej konkurencji.
O wzroście produkcji drobiu w Polsce oraz o dobrych wynikach w eksporcie mówił Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa. Podkreślił, że w 2015 roku dynamika przyrostu produkcji drobiu w naszym kraju wyniosła 10%. Zauważył jednak, że krajowy rynek jest w stanie wchłonąć ok. 1 mln 300 tys. ton drobiu, a produkujemy 2 mln 300 tys. ton. Dlatego konieczny jest eksport, w to wymaga promocji i informacji o warunkach polskiej hodowli, jak również na temat cech jakościowych i walorów smakowych polskiego drobiu.
Prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński zauważył, że jeszcze kilka lat temu Polska była trzecim producentem mięsa wieprzowego w Europie, a obecnie jest importerem netto tego mięsa. Ocenił, że w branży mięsnej najwięcej jest do zrobienia w przypadku sektora trzody chlewnej. "Produkcja branży mięsnej w Polsce jest liczącą się produkcją; to największa produkcja w przemyśle rolno-spożywczym. Bezpośrednio branża zatrudnia 115 tys. osób, a współpracuje z nią kilkaset tysięcy rolników i firm transportowych. Branża mięsna generuje ok. 1,5% polskiego PKB. Dlatego ten przemysł musimy traktować bardzo poważnie" - przekonywał.
Zdaniem prezesa Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesława Różańskiego, by rósł udział mięsa na polskim stole, ale też eksport tych produktów, muszą być one dobrej jakości. Podkreślił, że jest duże zainteresowanie produkcją mięsa w systemach jakości, takie produkty muszą być dobrej jakości i powtarzalnej jakości. Jednak te produkty nie zawsze mogą przebić się na półki sklepowe. "Niestety, handel w naszym kraju nie jest w większości przypadków w polskich rękach. To nie my decydujemy o cenach, a większą cześć dochodów zabiera handel" - zaznaczył. Dodał, że konieczna jest współpraca całej branży mięsnej.
Do dyskusji włączył się też Marcinkowski, który jak mówił reprezentuje też Związek Rzemiosła Polskiego, czyli tych małych wytwórców, którzy dostarczają produkty na rynek lokalny i produkują wyroby tradycyjne, tu zyskowność jest bardzo niska na poziomie 1%. Oni kupują mięso od polskich rolników.
Na coraz lepszą jakość mięsa w Polsce wskazywał główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Stanisław Kowalczyk. "Od 2010 roku obserwowaliśmy tendencję pogarszania się jakości przetworów mięsnych. W 2015 roku wyniki były o wiele korzystniejsze. (...) Okazało się, że w ubiegłym roku te wyniki są lepsze nawet od przeciętnych w przemyśle spożywczym. Dotyczy to przede wszystkim znakowania przetworów mięsnych, (...) konsument otrzymuje to, co deklaruje producent" - podkreślił.
Natomiast Główny Lekarz Weterynarii Włodzimierz Skorupski powiedział, że obecnie Inspekcją najbardziej zajmuje zwalczenie afrykańskiego pomoru świń i związany z tym odstrzał dzików. ASF jest niezwykle groźna chorobą świń, a jej pojawienie się w stadzie trzody oznaczałoby wybicie zwierząt. Zapewnił, że służby weterynaryjne czuwają nad bezpieczeństwem polskiej hodowli i chowu. "Polska żywność jest bezpieczna i zdrowa; jest jedną z najlepszych żywności w Europie, a także na świecie" - podsumował Skorupski.
Projekt został sfinansowany z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.03.2016, 12:08 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Rynek fotowoltaiki w Polsce 2025. Podsumowanie i wnioski z raportu
Instytut Energetyki Odnawialnej opublikował XIII edycję raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2025”. Wartość inwestycji w moce PV przekroczyła 12 mld zł. Pod względem przyrostu mocy PV w 2024 roku Polska zajęła 5. miejsce w UE i umocniła się na 6. miejscu pod względem skumulowanej mocy zainstalowanej, daleko wyprzedzając kolejne kraje z TOP 10.- 04.07.2025, 15:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Instytut Energetyki Odnawialnej
-
Image
Hot dog - król szybkiej przekąski. Jak Circle K zapoczątkował hot dogową rewolucję na polskich stacjach paliw?
Hot dog to dla wielu kierowców nie tylko szybka przekąska, ale symbol podróży i wygodnego przystanku w trasie. Dla młodych kierowców klasyczna bułka z parówką w trasie to norma i może nie mieścić im się w głowach, że jeszcze na początku lat 90. wakacyjna podróż zaczynała się od przygotowania kanapek we własnym domu. Jak w takim razie hot dog trafił na polskie stacje paliw?- 04.07.2025, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Circle K Polska
-
Image
Wakacyjna mobilność w firmie? Z leasingiem rozwiniesz biznes w podróży
Lato to czas wyjazdów, urlopów i większej mobilności. Dla wielu przedsiębiorców to także moment, gdy firma może „ruszyć” do przodu - niezależnie od lokalizacji. Praca zdalna i hybrydowa stały się nowym standardem, który na dobre zagościł na rynku. Wakacyjna swoboda może oznaczać większą produktywność, ale tylko wtedy, gdy masz odpowiedni sprzęt. Dobra wiadomość? Niezbędne wyposażenie mobilne sfinansujesz w leasingu bez wydawania gotówki.
- 04.07.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: LeaseLink
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ