Newsletter

Wielkanocne spotkanie branży mięsnej z mediami

25.03.2016, 12:08aktualizacja: 25.03.2016, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konferencja w CP PAP (1)
Konferencja w CP PAP (1)
Przy wielkanocnym stole suto zastawionym potrawami mięsnymi spotkali się przedstawiciele branży mięsnej z dziennikarzami krajowymi i zagranicznymi. Takie spotkania są okazją do pokazania mediom tradycyjnych świątecznych pieczeni, pasztetów i wędlin oraz do porozmawiania o kondycji branży.

"Ten stół jest wzorcowym, polskim stołem wielkanocnym, są to różne smakołyki - pieczenie, wędliny, kiełbasy, pasztety" - powiedział organizator imprezy Andrzej Łyszyk witając gości. Zaznaczył że takie spotkania organizowane są w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie od trzech lat.

Jak mówił, to spotkanie jest nie tylko okazją do uświęcenia polskiej tradycji, ale też okazją do wymiany poglądów dotyczących branży mięsnej.

Stowarzyszenie organizuje w ramach promocji mięsa różne imprezy. m.in. Świętomięs, który w tym roku będzie zorganizowany po raz szósty, tym razem w Bydgoszczy. Odbywają się one za każdym razem w innym mieście Polski.

Pomysłodawca i organizator cyklu imprez promujących spożycie mięsa, honorowy prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, Jacek Marcinkowski poinformował, że akcja rozpoczęła się jeszcze przed rozpoczęciem postu od certyfikowania wędlin wielkopolskich m.in. chodzi o kiełbasę białą, która pretenduje do uzyskania unijnego znaku. Procedura już przeszła w ministerstwie i już zajmuje się tym UE.

Kiełbasa biała parzona z nazwą "wielkopolska" i unijnym certyfikatem, mówiącym o jej regionalnym pochodzeniu, będzie musiała być produkowane według tradycyjnej receptury z najlepszej jakości mięsa wieprzowego i tylko z dodatkiem naturalnych przypraw: majeranku, pieprzu, soli i czosnku.

W ramach tego cyklu była też akcja promocyjna na Starym Rynku w Poznaniu, gdzie mieszkańcy i turyści mieli szansę skosztować wyrobów wędliniarskich, ale także dowiedzieć się od technologów żywności nt. produkcji wyrobów i o wartościach odżywczych mięsa. Projekt ten był skierowany zwłaszcza do młodzieży, która jest podatna na mody żywieniowe takie jak np. wegetarianizm. My chcemy zwrócić uwagę, że mięso w diecie jest potrzebne.

Duża akcja została przeprowadzona na targach edukacyjnych (według Międzynarodowych Targów Poznańskich, odwiedza je 30-40 tys. młodych ludzi), gdzie przez 3 dni w Poznaniu promowane były wędliny. Chodziło o to by młodych nauczyć , a starszych przypomnieć o tradycjach wielkanocnych. Ostatnim wydarzeniem cyklu była konferencja i degustacja w PAP.

Przy okazji prezentacji wielkanocnego stołu i degustacji mięs odbyła się konferencja prasowa "Aktualne problemy branży mięsnej", w której wzięli udział przedstawiciele producentów, przetwórców, inspekcji nadzorujących żywność oraz resortu rolnictwa. Poruszano aktualne problemy branży.

Wiceminister rolnictwa Ewa Lech poinformowała o pracach resortu nad projekt ustawy dotyczącym powołania Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności, ma on być gotowy do końca czerwca.

Prezes Wielkopolskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej Grzegorz Majchrzak podkreślał, że sytuacja hodowców i producentów trzody chlewnej w Polsce nie jest łatwa, bo cena skupu żywca wieprzowego jest niska. Przypomniał, że z Wielkopolski pochodzi 1/3 krajowej produkcji wieprzowiny. Mimo tych trudności rolnicy chcą rozwijać produkcję, ale także zachować krajowe rasy świń.

Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki zwrócił z kolei uwagę na postępujące negocjacje dotyczące umowy o wolnym handlu z USA (TTIP) oraz coraz większe otwarcie rynku europejskiego. Mówiąc o rynku wołowiny podkreślił, że za kilka lat należy spodziewać się "silniejszej presji cenowej ze strony krajów Ameryki Południowej i Północnej". Dlatego - jego zdaniem - polski sektor wołowiny należy przygotować do silniejszej konkurencji.

O wzroście produkcji drobiu w Polsce oraz o dobrych wynikach w eksporcie mówił Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa. Podkreślił, że w 2015 roku dynamika przyrostu produkcji drobiu w naszym kraju wyniosła 10%. Zauważył jednak, że krajowy rynek jest w stanie wchłonąć ok. 1 mln 300 tys. ton drobiu, a produkujemy 2 mln 300 tys. ton. Dlatego konieczny jest eksport, w to wymaga promocji i informacji o warunkach polskiej hodowli, jak również na temat cech jakościowych i walorów smakowych polskiego drobiu.

Prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński zauważył, że jeszcze kilka lat temu Polska była trzecim producentem mięsa wieprzowego w Europie, a obecnie jest importerem netto tego mięsa. Ocenił, że w branży mięsnej najwięcej jest do zrobienia w przypadku sektora trzody chlewnej. "Produkcja branży mięsnej w Polsce jest liczącą się produkcją; to największa produkcja w przemyśle rolno-spożywczym. Bezpośrednio branża zatrudnia 115 tys. osób, a współpracuje z nią kilkaset tysięcy rolników i firm transportowych. Branża mięsna generuje ok. 1,5% polskiego PKB. Dlatego ten przemysł musimy traktować bardzo poważnie" - przekonywał.

Zdaniem prezesa Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesława Różańskiego, by rósł udział mięsa na polskim stole, ale też eksport tych produktów, muszą być one dobrej jakości. Podkreślił, że jest duże zainteresowanie produkcją mięsa w systemach jakości, takie produkty muszą być dobrej jakości i powtarzalnej jakości. Jednak te produkty nie zawsze mogą przebić się na półki sklepowe. "Niestety, handel w naszym kraju nie jest w większości przypadków w polskich rękach. To nie my decydujemy o cenach, a większą cześć dochodów zabiera handel" - zaznaczył. Dodał, że konieczna jest współpraca całej branży mięsnej.

Do dyskusji włączył się też Marcinkowski, który jak mówił reprezentuje też Związek Rzemiosła Polskiego, czyli tych małych wytwórców, którzy dostarczają produkty na rynek lokalny i produkują wyroby tradycyjne, tu zyskowność jest bardzo niska na poziomie 1%. Oni kupują mięso od polskich rolników.

Na coraz lepszą jakość mięsa w Polsce wskazywał główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Stanisław Kowalczyk. "Od 2010 roku obserwowaliśmy tendencję pogarszania się jakości przetworów mięsnych. W 2015 roku wyniki były o wiele korzystniejsze. (...) Okazało się, że w ubiegłym roku te wyniki są lepsze nawet od przeciętnych w przemyśle spożywczym. Dotyczy to przede wszystkim znakowania przetworów mięsnych, (...) konsument otrzymuje to, co deklaruje producent" - podkreślił.

Natomiast Główny Lekarz Weterynarii Włodzimierz Skorupski powiedział, że obecnie Inspekcją najbardziej zajmuje zwalczenie afrykańskiego pomoru świń i związany z tym odstrzał dzików. ASF jest niezwykle groźna chorobą świń, a jej pojawienie się w stadzie trzody oznaczałoby wybicie zwierząt. Zapewnił, że służby weterynaryjne czuwają nad bezpieczeństwem polskiej hodowli i chowu. "Polska żywność jest bezpieczna i zdrowa; jest jedną z najlepszych żywności w Europie, a także na świecie" - podsumował Skorupski.

Projekt został sfinansowany z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.03.2016, 12:08
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii