Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Kryterium oceny przy wyborze zwycięzcy w badaniu prowadzonym przez PZFD jest czas wydawania decyzji o warunkach zabudowy w połączeniu z pokryciem miast planami zagospodarowania przestrzennego oraz czas uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Od tej edycji sprawdzana jest dodatkowo sprawność administracji w przypadku inwestycji biurowych i hotelowych, a ranking został rozszerzony na wszystkie miasta większe niż 100 tys. mieszkańców.
Jak wynika z tegorocznego zestawienia, 2019 rok okazał się być najgorszym w zakresie terminowości wydawania decyzji o warunkach zabudowy na przestrzeni ostatnich 3 lat. Szczególnie dotknięci opieszałością urzędów okazali się deweloperzy biurowi – w miastach wojewódzkich zaledwie ¼ WZ-tek została wydana w przepisowym terminie. Równie źle sytuacja wygląda w przypadku pozwoleń na budowę – niewiele ponad połowa decyzji wydana została w terminie.
„Rok 2019 odnotował spadek w terminowości wydawania decyzji w stosunku do 2018 roku, mimo braku znacznego wzrostu liczby wydawanych decyzji, która utrzymała się na podobnym poziomie. Podobnie jak w ubiegłych latach w danych widać znaczną dysproporcję między sprawnością wydawania decyzji WZ i PNB. Pozwolenia na budowę – mimo podobnej liczby rozstrzygnięć – są wydawane znacznie szybciej. Utrzymuje się więc wieloletnia prawidłowość, że bardziej kłopotliwa i czasochłonna jest część procesu inwestycyjno-budowlanego polegająca na przygotowaniu inwestycji i terenu niż uzyskanie samego pozwolenia na budowę. Fakt, że znaczna część rozstrzygnięć wydawana jest z przekroczeniem przepisowego terminu pokazuje, że skomplikowanie i czasochłonność procedur procesu inwestycyjno-budowlanego są kłopotliwe nawet dla urzędów. Ranking nie uwzględnia ponadto czasu, jaki inwestorzy muszą poświęcić na wiele innych decyzji i uzgodnień poprzedzających złożenie wniosków o wydanie decyzji WZ czy PNB – takich jak decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, podział nieruchomości czy uzyskanie warunków przyłączenia mediów” – podkreśla Mateusz Stachewicz, prawnik z Polskiego Związku Firm Deweloperskich, autor opracowania raportu.
W trakcie ogłoszenia wyników rankingu Katarzyna Kuniewicz, senior director, kierująca Zespołem Badań i Analiz Rynku Mieszkaniowego JLL, przedstawiła dynamikę zmian na rynku mieszkaniowym.
„Nie ma wątpliwości, że liczba mieszkań oferowanych przez deweloperów i ich zdolność do elastycznego uzupełniania podaży ma ogromny wpływ na cenę mieszkań i stabilność rynku mieszkaniowego. Doskonale widać to na przykładzie dwóch rynków, które znalazły się na początku i końcu stawki rankingu PZFD. W grudniu 2019 roku klienci zainteresowani zakupem mieszkania w liczącym 780 tys. mieszkańców Krakowie mogli wybierać spośród 7,5 tys. lokali, podczas gdy w zamieszkanym przez 640 tys. osób Wrocławiu oferta wynosiła 10,1 tys. mieszkań. Oznacza to, że nowe mieszkanie mógł kupić jeden ze 104 mieszkańców Krakowa, podczas gdy we Wrocławiu ta relacja była znacznie bardziej korzystna i wynosiła 63. I tylko wśród tych, którzy w tych miastach już oficjalnie mieszkają” – powiedziała Katarzyna Kuniewicz.
„Nie może zatem dziwić, że to rynek krakowski okazał się w 2019 roku liderem wzrostów cen mieszkań na rynku pierwotnym. Średnie ceny mieszkań oferowanych przez deweloperów wzrosły tu w ciągu roku o 16%. Dla porównania, w tym samym czasie na ponad dwukrotnie większym rynku warszawskim ‘zaledwie’ o 5%” - dodała ekspertka.
W X edycji Rankingu Miast I miejsce zajął Wrocław, na drugim miejscu uplasowała się Bydgoszcz, a na trzecim miejscu znalazł się Poznań. W trakcie konferencji miasta reprezentowane były przez Rafała Bruskiego, prezydenta Bydgoszczy, Jakuba Mazura, wiceprezydenta Wrocławia oraz Piotra Sobczaka, dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania.
„Bardzo dziękuję za tę nagrodę. Przez trzy ostatnie lata udawało nam się zdobywać pierwsze miejsce w tym rankingu. Niestety jeżeli chodzi o warunki zabudowy to nie możemy pochwalić się tak dobrymi terminami jak w przypadku pozwoleń na budowę. Bardzo chciałbym, abyśmy podtrzymali wyniki z ubiegłych lat, więc tegoroczne rozstrzygnięcie rankingu traktujemy jako mobilizację do pracy i będziemy starali powrócić się na wcześniej zajmowanie miejsce” – powiedział Piotr Sobczak.
„Zawsze zwracam uwagę na metodologię takich rankingów. W przypadku rankingu PZFD za jego wyniki w zupełności odpowiada miasto, dlatego sukces w tym rankingu to sukces wszystkich pracowników urzędu miasta. Pomimo tego, że nasza pracownia urbanistyczna i wydział administracji budowlanej uchodzą za srogie, to jak widać współpraca z inwestorami układa się na wysokim poziomie. Dzisiaj miasta zmieniają się nie tylko dzięki środkom publicznym, ale również środkom inwestorów. Im bardziej ułatwimy inwestowanie, tym lepiej miasta będą się rozwijały” – mówił prezydent Bydgoszczy.
„Chciałbym podziękować wszystkim samorządowcom za współpracę. Dziękuję również Polskiemu Związkowi Firm Deweloperskich za organizację takiego rankingu, który jest dla nas czynnikiem mobilizującym poza terminami wynikającymi z przepisów. Gratuluję inwestorom, architektom i wszystkim pracowniom, które rozmawiają z nami na co dzień i cieszę się, że kształtujemy swoje relacje w partnerski sposób. Wrocław jest otwarty na współpracę i inwestorów” – zadeklarował wiceprezydent Wrocławia.
„Spadek sprawności urzędów w 2019 roku, który nie był rokiem naznaczonym skutkami pandemii, każe rodzić także obawy o sprawność organów administracji w bieżącym roku, do podsumowań którego przystąpimy za kilka miesięcy” – dodaje Mateusz Stachewicz.
Ranking miast tworzony jest w oparciu o dane przekazywane Polskiemu Związkowi Firm Deweloperskich przez organy administracji samorządowej w trybie dostępu do informacji publicznej.
Polski Związek Firm Deweloperskich to największa w Polsce organizacja branżowa, która na poziomie krajowym oraz europejskim podejmuje działania na rzecz poprawy rynku nieruchomości i warunków inwestowania. PZFD zrzesza ponad 200 firm z całej Polski. Jest członkiem europejskiej federacji organizacji deweloperskich Build Europe. Działa od 2002 roku.
KONTAKT:
Mateusz Stachewicz
Prawnik
tel. +48 22 745 01 00
tel. +48 535 804 177
e-mail: mateusz.stachewicz@pzfd.pl
-
Karol Kępka
Specjalista ds. marketingu i PR
tel. +48 515 445 284
e-mail: media@pzfd.pl
Źródło informacji: Polski Związek Firm Deweloperskich
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.10.2020, 09:24 |
Źródło informacji | Polski Związek Firm Deweloperskich |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Hisense pierwszym oficjalnym partnerem klubowych mistrzostw świata w piłce nożnej 2025 – FIFA Club World Cup 2025™
- 31.10.2024, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Kolejne dwie inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w realizacji
- 31.10.2024, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
Case study kampanii reklamowych WeNet - TV kontra online
WeNet, marka specjalizująca się w marketingu internetowym dla małych i średnich firm, stanęła przed wyzwaniem dynamicznego wejścia na rynek. Bazując na 30-letnich doświadczeniach w branży, celem było zbudowanie rozpoznawalności i zdobycie pozycji lidera w e-marketingu dla MŚP. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma postanowiła zrealizować dwie kampanie reklamowe - jedną w telewizji, a drugą w Internecie.- 31.10.2024, 12:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet