Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Bezpośrednią konsekwencją nowych przepisów jest wzrost wynagrodzeń kierowców, co odnotowali nie tylko kierowcy jeżdżący na trasach międzynarodowych, ale także na trasach lokalnych. Wyniki szóstej edycji Raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL” przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego pod patronatem Webfleet pokazują m.in. wzrost zarobków w 2022 roku, czynniki powodujące największą satysfakcje z wykonywanej pracy, wpływ niedoboru kierowców na funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych oraz narzędzia technologiczne, z których korzystają zawodowi kierowcy.
Kluczowe wnioski z Raportu:
- pomimo zawirowań gospodarczych w 2022 roku, średnia pensja netto kierowców wzrosła o 21,6% w stosunku do roku poprzedniego;
- zmalała liczba kierowców rozważających zmianę zawodu (myśli o tym jedynie 4 na 10 kierowców) oraz niezadowolonych z wykonywanej pracy (20%) – spadek o 8% w stosunku do 2021 roku;
- wśród czynników mających motywować kierowców do pracy najniższy udział miały dodatkowe benefity;
- problem zatrudnienia kierowców zawodowych wciąż trwa, pracodawcy potrzebują do tego najczęściej od jednego do trzech tygodni;
- ponad 72% kierowców korzysta z rozwiązań technologicznych, głównie z monitoringu GPS i lokalizacji pojazdu – 22,9%, z profesjonalnej nawigacji dla pojazdów ciężarowych – 21,9% oraz informatorów live o utrudnieniach na trasie – 17,4%.
8 na 10 kierowców lubi swoją pracę
Praca kierowcy jest wymagająca. Kierowcy często pracują wiele godzin, poza domem, czasami w innym kraju, a sama praca narażona jest na wiele niebezpieczeństw, czy to w miejscach postoju, czy to na drogach. Pomimo wyzwań, badania pokazują, iż 80% kierowców jest zadowolona z wykonywanej pracy. W stosunku do zeszłorocznego raportu widać kilkuprocentowy wzrost poziomu satysfakcji z podejmowanej pracy – 8%. Powodem zadowolenia jest dla kierowców poznawanie nowych miejsc, elastyczne godziny pracy, a najmniej benefity. Największym wyzwaniem dla kierowców jest jednak rozłąka z najbliższymi, co powoduje, iż praca staję się często niewygodna.
Na to jak kierowcy realizują swoje zadania i z jakim zaangażowaniem je wykonują duży wpływ ma to, czy w miejscu pracy czują się oni komfortowo i bezpiecznie. 24,6% badanych kierowców deklarowało, iż praca niesie ze sobą wiele powodów do stresu, a 21,1% także niebezpieczeństw na drodze. Niezwykle ważne jest również poczucie przynależności do firmy i bycia docenianym, dzięki czemu kierowca nie myśli o odejściu z pracy. 38% badanych kierowców myśli o zmianie zawodu bardzo często lub często, o 12% mniej niż w poprzednim raporcie. Ma na to jednak wpływ wysokość zarobków, ponieważ dla wspomnianej grupy mediana netto wynosi 6 725 tys. zł. Przy wyższej kwocie natomiast kierowcy już nie chcą zmieniać pracy.
Nowoczesne technologie odpowiedzią na usprawnienie wykonywania pracy kierowcy
Przeważająca część respondentów, około 72% kierowców, posługuje się nowoczesnymi systemami technologicznymi. Pośród najpopularniejszych z nich prym wiedzie nadal podstawowa telematyka w postaci monitoringu GPS i lokalizacji pojazdów – około 23%. Ponadto w pierwszej trójce znalazły się urządzenia nawigacyjne opracowane z myślą o samochodach ciężarowych oraz system rozpoznawania przeszkód na trasie, odpowiednio około 22% i 17%. Ze wszystkich omawianych technologii najmniejszy odsetek odpowiedzi kierowców stanowiły terminale dla kierowców (tablety pokładowe wyposażone w zestaw aplikacji), jak również aplikacje cyfrowe przeznaczone do sprawdzania i przekazywania do centrali wyników pracy pojazdu – mniej niż 1 na 10 wskazań.
Analizując wyniki badań widać, że pomocne okazują się nowoczesne technologie, między innymi telematyka, umożliwiająca automatyzację wybranych procesów (usprawnienie pracy, redukcja zadań związanych z administracją), skuteczniejsze planowanie i optymalizację realizacji zamówień (zwiększenie wydajności) lub też udoskonalenie stylu jazdy (zwiększenie bezpieczeństwa, obniżenie zużycia paliwa). Obecnie na rynku dostępnych jest szereg aplikacji do zarządzania flotą, takie jak Webfleet Work App, za pomocą których kierowca może korzystać z nawigacji i efektywnie zarządzać codziennymi zleceniami bądź usprawnić przeglądy pojazdów i składanie list kontrolnych dzięki aplikacjom takim jak Webfleet Vehicle Check. Kierowcy mogą łatwo zobaczyć nadchodzące zlecenia i automatycznie udostępniać dane dyspozytorowi, komunikować się z biurem, dostarczać dokładnych informacji o czasie przybycia (ETA), rejestrować godziny pracy oraz przejazdy służbowe i prywatne.
Telematyka pełni także niebagatelną funkcję w zwiększaniu poziomu bezpieczeństwa kierowców. Aby ograniczyć napięcie związane z jazdą, a także zabezpieczyć firmę przed fałszywymi oskarżeniami dotyczącymi incydentów czy wypadków drogowych firmy powinny rozważyć wykorzystanie kamer samochodowych, takich jak CAM50 w rozwiązaniu Webfleet Video. Wbudowana w kamerę sztuczna inteligencja (AI), poza aktywną rejestracją zdarzeń drogowych, pomaga też proaktywnie przeciwdziałać rozpraszaniu uwagi kierowcy i innym niebezpieczeństwom drogowym.
„Bardzo nas cieszy rosnący stopień wykorzystania nowych technologii przez kierowców, gdyż to właśnie narzędzia cyfrowe mają usprawniać ich pracę, zwiększać ich wydajność, bezpieczeństwo i eliminować stres. To właśnie te czynniki mają decydujący wpływ na poziom satysfakcji z wykonywanej pracy, jak i wizerunek samego zawodu kierowcy” – mówi Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet.
Proces digitalizacji będzie dalej postępować. Dane z zeszłorocznego badania, zrealizowanego wspólnie z PITD „Mobility 2032: czy jesteś gotowy?” pokazują, że przewoźnicy chcą automatyzować procesy, eliminować papierkowe zadania i cyfryzować obieg dokumentów.
„Dużym wyzwaniem pod kątem edukacji jest jednak niechęć do zmian, nauka obsługi nowych narzędzi, a także uświadomienia korzyści z tego typu rozwiązań. Dużą rolę odgrywają tu pracodawcy oraz dostawcy systemów. Proces transformacji jednak to proces zmiany na lepsze, a nowe technologie i telematyka w szczególności będą je wspierać” – dodaje Agnieszka Szwaj.
Źródło informacji: Webfleet
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.04.2023, 12:07 |
Źródło informacji | Webfleet |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT