Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MRiRW: Dialog o usprawnieniu rozliczeń w funduszach promocji (komunikat)

02.12.2025, 14:36aktualizacja: 02.12.2025, 14:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:

Dialog o usprawnieniu rozliczeń w funduszach promocji

W MRiRW odbyło się spotkanie poświęcone projektowi rozporządzenia zmieniającego zasady udzielania wsparcia z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. W centrum dyskusji znalazły się postulaty branży dotyczące uproszczenia i usprawnienia systemu rozliczeń oraz ich większej przejrzystości.

By omówić projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniający zasady udzielania wsparcia finansowego z tych funduszy do wspólnego stołu zasiedli Stefan Krajewski minister rolnictwa i rozwoju wsi, Małgorzata Gromadzka wiceminister rolnictwa oraz przedstawiciele i członkowie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

– Chcemy wzmacniać i jeszcze bardziej angażować fundusze w promocję naszych produktów – powiedział Stefan Krajewski, otwierając spotkanie – potrzebujemy wspólnego projektu, który połączy fundusze promocji, KOWR i PAiH na rzecz międzynarodowej promocji polskiej żywności – dodał.

Minister zadeklarował również pełne wsparcie resortu dla środowisk branżowych. Zaznaczył, że dialog oraz otwartość na propozycje zmian są kluczowe dla poprawy funkcjonowania systemu funduszy promocji i usprawnienia procedur rozliczeniowych.

Propozycje branży

Głównym tematem dyskusji było wydłużenie okresu rozliczeń pomiędzy organizacjami branżowymi a Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR), co od dawna stanowi jeden z najpilniejszych postulatów zgłaszanych przez przedstawicieli funduszy.

Wiceminister Gromadzka podkreśliła, jak ważne jest przedstawienie przez organizacje problemów i wskazanie, czy mają one charakter prawny, czy wynikają z praktyki działania instytucji. Wiceminister zapewniła, że Ministerstwo jest gotowe do prac nad rozwiązaniami odpowiadającymi rzeczywistym potrzebom branży.

W trakcie dyskusji, organizacje branżowe przedstawiły szereg kluczowych problemów, wśród których znalazły się m.in.:

- brak możliwości prefinansowania działań,

- wydłużające się procedury i duża ilość dokumentacji,

- niejednolita interpretacja dokumentów,

- potrzeba większej transparentności finansowania działań i funkcjonowania komisji zarządzających funduszami,

- wysokie opłaty administracyjne,

- zasady reprezentatywności i wyłaniania członków komisji, które – zdaniem branży – powinny lepiej odzwierciedlać strukturę rynku,

- konieczność weryfikacji regulacji i praktyk KOWR, by uprościć i usprawnić cały system.

Podsumowując dyskusję, wiceminister Gromadzka wskazała, że większość problemów wynika z praktyki działania instytucji wykonawczej, a nie z samych przepisów. Zapewniła, że resort aktywnie włączy się w proces naprawczy oraz dostosowanie regulacji do potrzeb organizacji branżowych. Zgłoszone podczas spotkania postulaty i rekomendacje posłużą dalszym pracom nad usprawnieniem systemu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

O funduszach promocji

Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych.

Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję zarządzającą składającą się z 9 członków (3 przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 5 producentów oraz 1 przedstawiciela izb rolniczych). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata.

Więcej o funduszach: https://www.gov.pl/web/kowr/fundusze-promocji

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ azk/ ktl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2025, 14:36
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ