Newsletter

ZUE SA (6/2019) Wstępne wyniki finansowe za rok 2018.

08.03.2019, 08:42aktualizacja: 08.03.2019, 08:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport bieżący 6/2019

Zarząd ZUE S.A. (Spółka, ZUE) informuje, iż w związku z zakończeniem w dniu 8 marca 2019 r. procesu agregacji danych finansowych realizowanego na potrzeby przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego Spółki oraz Grupy Kapitałowej ZUE za rok 2018, podjęta została decyzja o przekazaniu do publicznej wiadomości wstępnych wyników finansowych za ww. okres.

Wstępne wyniki finansowe ZUE za rok 2018:

- przychody ze sprzedaży: 763 757 tys. zł,

- wynik brutto ze sprzedaży: - 62 035 tys. zł,

- wynik netto: - 64 049 tys. zł.

Wstępne wyniki finansowe Grupy Kapitałowej ZUE za rok 2018:

- przychody ze sprzedaży: 832 725 tys. zł,

- wynik brutto ze sprzedaży: - 56 038 tys. zł,

- wynik netto: - 62 585 tys. zł.

Spółka informuje, iż stan środków pieniężnych do dyspozycji ZUE na koniec grudnia 2018 r wyniósł ok. 79 404 tys. zł.

Po przeprowadzeniu odbywającej się dwa razy w roku rewizji budżetów realizowanych kontraktów budowlanych (będących podstawą do sporządzania sprawozdań finansowych), Zarząd Spółki podjął decyzję o obniżeniu prognozowanych marż na części realizowanych dla PKP PLK S.A. kolejowych kontraktów budowlanych, a na kilku kontraktach o obniżeniu prognozowanych marż poniżej zera. Dotyczy to kontraktów pozyskanych głównie w latach 2016 i 2017. Przyczynkiem dla powyższego jest przede wszystkim wystąpienie niezależnych od Spółki przeszkód kontraktowych, uniemożliwiających realizację tychże kontraktów zgodnie z pierwotnymi założeniami, jakie zostały przyjęte na etapie ofertowania na podstawie udostępnionej wykonawcom dokumentacji przetargowej. W oparciu o powyższe założenia Spółka opracowała harmonogramy rzeczowo-finansowe, na podstawie których zawarła umowy ramowe na dostawy kluczowych materiałów budowlanych, zabezpieczyła mobilizację kadry i sprzętu, zgromadziła oferty podwykonawców i usługodawców, jak również przygotowała środki finansowe niezbędne do sfinansowania procesu inwestycyjnego.

Przeszkody kontraktowe (takie jak m.in. nieuregulowany stan prawny działek, opóźnienia procedur administracyjnych, braki w dostępności frontów robót, odmienne od zakładanych w SIWZ warunki fizyczne, w tym dotyczące dokumentacji geodezyjnej i stanu obiektów, wyniki specjalistycznych ekspertyz, zmiany w obowiązujących przepisach prawa, oczekiwania artykułowane przez społeczności lokalne) są niezależne od wykonawcy, a częstokroć również od zamawiającego. Tym niemniej ryzyko ich wystąpienia obciąża zamawiającego, uprawniając wykonawcę do zgłaszania roszczeń o dodatkową płatność. Ewaluacja wpływu przeszkód kontraktowych na ścieżkę krytyczną realizowanych projektów wymusza znaczące modyfikacje harmonogramów rzeczowo-finansowych, w celu dostosowania ich do zmienionych w stosunku do założeń przetargowych i zakładanych w pierwszych fazach realizacji procesu inwestycyjnego uwarunkowań. Na powyższe nałożył się nieprzewidywalny na etapie składania ofert przetargowych, radykalny, a dotykający całą branżę, wzrost kosztów realizacji kontraktów budowlanych, w tym kosztów robocizny, materiałów budowlanych, prac podwykonawczych oraz usług logistycznych. W szczególności przesunięcia w czasie planowanych etapów inwestycji oraz fazowań robót, przy równoczesnej presji na dotrzymanie ich terminów końcowych, powodują niekorzystną kumulację robót na kilku zadaniach, a co za tym idzie konieczność większej mobilizacji zasobów, co w połączeniu ze skokowym wzrostem kosztów w branży budowlanej, znalazło odbicie w prognozowanych marżach. Spółka częściowo zabezpieczyła się przed radykalnym wzrostem cen materiałów budowlanych poprzez zawarcie na początku 2017 roku szeregu umów ramowych na dostawy materiałów strategicznych z ich producentami. Tym niemniej na pozostałe wzrosty kosztów w branży budowlanej, w szczególności kosztów robocizny, nie ma wpływu i ponosi ich skutki.

Podpisane przez Spółkę umowy, jak i obowiązujące przepisy prawa, obejmują postanowienia umożliwiające zmianę należnego wykonawcy wynagrodzenia w sytuacji wystąpienia określonych, niezależnych od wykonawcy ryzyk. Mając to na uwadze, Spółka konsekwentnie składa i popiera roszczenia kontraktowe, obejmujące w szczególności żądanie zwiększenia należnego wykonawcy wynagrodzenia na zasadach określonych w zawartych z zamawiającym umowach i obowiązujących przepisach prawa. Spółka zainicjowała odpowiednie procedury i prowadzi dialog z umocowanymi kontraktowo przedstawicielami zamawiającego w odniesieniu do kluczowych zadań inwestycyjnych. Czasochłonność trwających procedur jest jednym z czynników, które złożyły się na prezentowane wyniki roczne - składane przez Spółkę, zasadne roszczenia kontraktowe, z uwagi na zainicjowane, ale wciąż trwające rozpatrywanie procedur zmian, nie są bowiem uwzględniane w prezentowanych wynikach rocznych.

Spółka zakłada kontynuację i ukończenie realizowanych zadań inwestycyjnych zgodnie z zawartymi umowami, z uwzględnieniem, tam gdzie to zasadne, ich zmiany obejmującej w szczególności zwiększenie wynagrodzenia. Spółka będzie kontynuowała rozmowy z zamawiającym w celu adekwatnego, zgodnego z prawem i zawartymi umowami, uwzględnienia zgłaszanych roszczeń kontraktowych.

W 2018 roku Spółka w ogóle nie korzystała z dostępnych linii kredytowych, finansując swoją działalność operacyjną w całości ze środków własnych.

Obydwie spółki zależne w Grupie Kapitałowej ZUE w 2018 roku wypracowały dodatnie wyniki finansowe.

Spółka informuje, iż na moment publikacji niniejszego raportu bieżącego, spółki z Grupy Kapitałowej ZUE posiadają portfel zamówień o wartości ok. 2 mld zł. Spółka oczekuje również na rozstrzygnięcia przetargów o wartości ok. 650 mln zł. ZUE kontynuuje rozbudowę portfela zamówień w sposób selektywny z uwzględnieniem ryzyk branżowych, korzyści logistycznych i zwiększając udział w portfelu kontraktów miejskich.

ZUE informuje, iż szczegółowe informacje o posiadanym portfelu zamówień oraz ostateczne wyniki finansowe zostaną przekazane w raportach Spółki oraz Grupy Kapitałowej ZUE za 2018 rok.

Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1

kom espi zdz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.03.2019, 08:42
Źródło informacji ESPI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii