Newsletter

Chrabański z PAIH: pojazdy drogowe to najczęściej sprzedawane produkty do Niemiec

09.11.2019, 08:31aktualizacja: 09.11.2019, 08:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Pojazdy drogowe to najczęściej sprzedawane produkty do Niemiec, jak i najbardziej pożądane niemieckie produkty w Polsce - mówi Łukasz Chrabański z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. W ostatnich pięciu latach rosły zarówno polski eksport i import.

Szef biura PAIH we Frankfurcie nad Menem zwrócił uwagę, że "30. rocznicę upadku muru berlińskiego obchodzimy, kiedy relacje gospodarcze z naszym zachodnim sąsiadem są najlepsze w historii". Podkreślił, że od lat Niemcy są największym partnerem handlowym Polski z udziałem w eksporcie, według danych za 2018 r., na poziomie 28,21 proc. oraz w imporcie – 22,55 proc.

W rozmowach z Niemcami na temat polskich produktów, jak powiedział, "znacząco wybrzmiewa zainteresowanie rozwojem technologii nad Wisłą". Wyzwaniem według niego jest jednak to, że "Polskę postrzega się zazwyczaj jako eksportera komponentów, podczas gdy coraz częściej za Odrę sprzedajemy dobra, które trafiają do ostatecznego konsumenta".

"W ostatnich pięciu latach rosły zarówno polski eksport do Niemiec, jak i import zza Odry nad Wisłę. W efekcie saldo w handlu zagranicznym z naszym zachodnim sąsiadem wzrosło z 6,52 mld euro w 2014 roku do 11,61 mld euro w 2018 roku, czyli o 178 proc." - wyliczył. Dodał, że dynamika wymiany w tym okresie była dodatnia – oba strumienie handlu, z wyjątkiem 2016 roku, rosły w tempie 8-13 proc. rdr. "Dane GUS za 2018 rok pokazują, że pojazdy drogowe to jednocześnie najczęściej sprzedawane produkty do Niemiec, jak i najbardziej pożądane niemieckie produkty w Polsce" - powiedział.

Według niego "kolejne trzy dekady z pewnością upłyną pod znakiem jeszcze silniejszej współpracy biznesowej z Niemcami, która może wpłynąć na transformację europejskiej gospodarki". (PAP)

maja/ dym/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.11.2019, 08:31
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ