Newsletter

Cukier drożeje w Polsce i na świecie

02.10.2016, 14:51aktualizacja: 02.10.2016, 14:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Cukier drożeje na rynku krajowym i na świecie. Powodem wzrostu cen jest przede wszystkim poprawa koniunktury na świecie. W lipcu br. kilogram paczkowanego cukru w naszym kraju kosztował średnio 2,8 zł/ kg tj. o 28 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tymczasem w tym roku - jak oceniają eksperci - produkcja cukru będzie znacznie większa od kwoty produkcyjnej (1405,6 tys. ton) i krajowego zapotrzebowania (1705 tys. ton).

Kampania cukrownicza w Polsce rozpoczęła się na początku września. Wegetacja buraków cukrowych przebiegała w korzystnych warunkach pogodowych. Jeżeli w trakcie kampanii warunki pogodowe również będą korzystne, to produkcja cukru może wynieść 2-2,1 mln ton.

Na krajowym rynku utrzymuje się wzrostowa tendencja cen cukru. W lipcu br. średnia cena zbytu cukru workowanego wyniosła 2,33 zł/kg i była o 0,7 proc. wyższa niż przed miesiącem oraz o 22 proc. wyższa niż przed rokiem. Średnia cena zbytu cukru paczkowanego (2,50 zł/kg) i wzrosła o 1,6 proc. w porównaniu do czerwca oraz była o 22,5 proc. wyższa niż w czerwcu 2015 r. - informuje w raporcie Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).

W handlu detalicznym także cukier drożeje, średnia cena w lipcu br. wyniosła 2,80 zł/kg i była o 1,1 proc. wyższa niż w czerwcu oraz o 27,9 proc. wyższa niż przed rokiem. W ocenie IERiGŻ, powodem wzrostu cen jest przede wszystkim poprawa koniunktury na światowym rynku.

Według notowań portalu dla handlu, cukier w sklepach najdroższy był w marcu-kwietniu 2011, gdy jego ceny przekraczały 4,7 zł/kg, a najtańszy - w drugiej połowie 2014 i do połowy 2015 r., gdy można było go kupić za 1,8-2,0 zł/kg.(PAP)

awy/ son/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.10.2016, 14:51
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ