Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o uchyleniu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program dla Odry – 2006”.
Wydano rozporządzenie w sprawie zniesienia pełnomocnika rządu do spraw Programu dla Odry – 2006”.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie uchylenia „Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”.
Wydano rozporządzenie w sprawie zniesienia pełnomocnika rządu do spraw Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły.
Ponadto rząd podjął:
- uchwałę w sprawie przyjęcia przejściowego dokumentu strategicznego – Masterplanu dla obszaru dorzecza Wisły,
- uchwałę w sprawie przyjęcia przejściowego dokumentu strategicznego – Masterplanu dla obszaru dorzecza Odry.
* * *
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra finansów.
Zmiany zawarte w założeniach do ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych powinny pozytywnie wpłynąć na rozwój listów zastawnych emitowanych przez banki hipoteczne (listy zastawne są długookresowymi instrumentami dłużnymi o wysokim poziomie bezpieczeństwa i płynności).
Przewidziano przede wszystkim rozwiązania zwiększające ustawową ochronę praw wierzycieli z listów zastawnych. Proponowane zmiany mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa wierzycieli z listów zastawnych, a więc obniżyć koszty kredytów przez tańsze finansowanie działalności kredytowej dla banków, przy jednoczesnym zniesieniu aktualnych barier związanych z atrakcyjnością listu zastawnego dla jego inwestorów.
Wdrożono szczegółowe zasady regulujące procedurę ich zaspokajania oraz określono przebieg procesu upadłości banku hipotecznego.
Wprowadzenie rozwiązań mających na celu rozwój listów zastawnych zmniejszy praktykę finansowania wieloletnich kredytów przez krótkoterminowe depozyty, umacniając bezpieczeństwo sektora bankowego.
W ramach zmian przewidziano także obowiązek utrzymywania przez banki hipoteczne co najmniej 10 proc. nadzabezpieczenia listów zastawnych, które będzie liczone od wartości emisji. Założono także utworzenie „bufora płynności” na zabezpieczenie obsługi odsetek od listów zastawnych w okresie 6 kolejnych miesięcy. Przewidziano zwiększenie limitu emisji listów zastawnych, na podstawie kredytów udzielanych na cele mieszkaniowe, z 60 do 80 proc. bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości.
Założono, że sąd – na wniosek banku hipotecznego, z którym zostanie zawarta umowa kredytowa na nabycie mieszkania, a wcześniej umowa nabywcy z deweloperem o sprzedaż mieszkania – będzie dokonywał „z urzędu” wpisu w księdze wieczystej (w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego) roszczenia banku hipotecznego o ustanowienie na jego rzecz hipoteki (chodzi o zabezpieczenie spłaty kredytu na nieruchomości lokalowej, jednocześnie z wyodrębnieniem lokalu przez dewelopera).
W praktyce deweloperzy niechętnie dokonują wpisów takich roszczeń lub zwlekają z tym. Prawny obowiązek uzyskania zgody od dewelopera na taki wpis, eliminuje bank hipoteczny jako podmiot, który konkuruje na rynku w udzielaniu kredytów na nabywanie mieszkań od deweloperów.
Zmiany będą także dotyczyć ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, w której określone zostaną zasady zaspokajania wierzycieli z listów zastawnych. Przede wszystkim, każdy wierzyciel z listu zastawnego będzie miał zapewnione takie same prawa względem odrębnej masy upadłości.
Przewidziano również zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaproponowano też nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A kolejne zmiany – zwiększające możliwości inwestowania w listy zastawne przez otwarte fundusze emerytalne i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe – mają dotyczyć ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.
Założono, że nowe regulacje będą obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Jednak termin ten może być zmieniony w celu zapewnienia odpowiedniego vacatio legis dla zmian wprowadzonych ustawą, która zostanie opracowana na podstawie założeń.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o uchyleniu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program dla Odry – 2006”, przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji.
Od 1 stycznia 2015 r. nie będzie realizowany wieloletni „Program dla Odry- 2006” (zniesiony zostanie też Komitet Sterujący Programu) – przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości realizacji zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową.
Przepisy przejściowe umożliwią kontynuowanie niezakończonych zadań programu do końca 2015 r. Zadania inwestycyjne programu będą realizowane pod warunkiem ich uwzględnienia w tzw. Masterplanie (przejściowym planie gospodarowania wodami w dorzeczu Odry) lub zaktualizowanym planie gospodarowania wodami.
Przygotowanie projektu ustawy znoszącego „Program dla Odry – 2006” ma związek z nałożeniem na Polskę przez Komisję Europejską obowiązku wdrożenia jednolitego sposobu gospodarowania wodami i ochroną przeciwpowodziową oraz zaleceniem Komisji dotyczącym rezygnacji z sektorowych i regionalnych programów ochrony przeciwpowodziowej. Konieczne też było uwzględnienie uchwały Rady Ministrów z 2 lipca 2013 r. w sprawie przyjęcia „Planu działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej”.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie zniesienia pełnomocnika rządu do spraw Programu dla Odry – 2006”, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Od 1 stycznia 2015 r. nie będzie pełniona funkcja pełnomocnika rządu ds. Programu dla Odry – 2006 (jest nim wojewoda dolnośląski). Jego zadania, wszczęte i niezakończone, będą koordynowane przez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (KZGW), nie dłużej jednak niż do końca 2015 r.
Prezes KZGW (po uzgodnieniu z wojewodą dolnośląskim) przedstawi rządowi – do końca pierwszego kwartału 2015 r. – sprawozdanie z działalności pełnomocnika i realizacji zadań za 2014 r.
W 2015 r. zadania wynikające z uchylonego programu będą koordynowane przez prezesa KZGW, zgodnie z tzw. Masterplanem – przejściowym planem gospodarowania wodami w dorzeczu Odry, o którym mowa w „Planie działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej”.
Jednocześnie do końca 2015 r. powinny być opracowane zaktualizowane plany gospodarowania wodami, które pozwolą na realizację zadań programu niezakończonych do końca 2015 r.
Termin obowiązywania rozporządzenia jest powiązany z wejściem w życie ustawy o uchyleniu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program dla Odry – 2006”.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie uchylenia „Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”, przedłożoną przez ministra administracji i cyfryzacji.
Od 1 września 2014 r. nie będzie realizowany „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości realizacji zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową.
Zadania inwestycyjne wynikające z programu (rozpoczęte i niezakończone) będą kontynuowane w 2014 r. i 2015 r. – pod warunkiem ich ujęcia w zatwierdzonym przez rząd przejściowym dokumencie strategicznym dla obszaru dorzecza Wisły (Masterplanie).
Opracowanie uchwały, która znosi „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły” ma związek z zaleceniami Komisji Europejskiej dotyczącymi wdrożenia jednolitego sposobu gospodarowania wodami i ochroną przeciwpowodziową oraz zaleceniem Komisji dotyczącym rezygnacji z sektorowych i regionalnych programów ochrony przeciwpowodziowej. Niezbędne też było uwzględnienie uchwały Rady Ministrów z 2 lipca 2013 r. w sprawie „Planu działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej”.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie zniesienia pełnomocnika rządu do spraw Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Od 1 września 2014 r. nie będzie pełniona funkcja pełnomocnika rządu ds. Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły. Zadania pełnomocnika, realizowane i niezakończone, będą prowadzone przez wojewodę małopolskiego, nie dłużej jednak niż do końca 2015 r. Wojewoda utraci status pełnomocnika rządu, ale nadal będzie realizował zadania programu.
Termin prowadzenia rozpoczętych spraw przez wojewodę powiązany jest z terminem obowiązywania Masterplanu dla obszaru dorzecza Wisły, tj. przejściowego dokumentu strategicznego, o którym mowa w „Planie działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej”. Założono, że Masterplan dla dorzecza Wisły będzie obowiązywał do końca 2015 r., kiedy to zostanie zastąpiony przez zaktualizowany plan gospodarowania wodami.
Wojewoda małopolski przedstawi rządowi, do końca marca 2015 r., sprawozdanie z działalności pełnomocnika za 2014 r.
Zniesiony zostanie także Komitet Sterujący Programu (ciało opiniodawczo-doradcze pełnomocnika).
Data obowiązywania rozporządzenia jest powiązana z datą uchylenia „Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”.
* * *
Rada Ministrów podjęła:
- uchwałę w sprawie przyjęcia przejściowego dokumentu strategicznego – Masterplanu dla obszaru dorzecza Wisły,
- uchwałę w sprawie przyjęcia przejściowego dokumentu strategicznego – Masterplanu dla obszaru dorzecza Odry – obydwa dokumenty przedłożone przez ministra środowiska.
Masterplan jest dokumentem o nadrzędnym znaczeniu dla wszystkich istniejących w Polsce krajowych i regionalnych planów oraz programów sektorowych, w których planowane są działania lub inwestycje mające wpływ na stan zasobów wodnych oraz cele ochrony wód, wynikające z Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW). Nadrzędny charakter Masterplanów polega na konieczności uchylenia dotychczas funkcjonujących dokumentów planistycznych na ich rzecz.
Masterplany są wynikiem analizy i przeglądu dokumentacji dla inwestycji, które przeprowadzono, które są w trakcie realizacji oraz dla których proces przygotowania dokumentacji na potrzeby uzyskania pozwolenia na realizację został już rozpoczęty. Największy udział wśród przeanalizowanych inwestycji mają te, których celem jest ochrona przeciwpowodziowa. Działania te mają zapewnić właściwe planowanie strategiczne w gospodarce wodnej.
Masterplany dla obszarów dorzeczy Wisły i Odry są wynikiem ustaleń z Komisją Europejską, które doprowadziły do przyjęcia przez Polskę planu działań, zawartego w uchwale Rady Ministrów z 2 lipca 2013 r. w sprawie przyjęcia „Planu działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej”. Masterplany dla obszarów dorzeczy Wisły i Odry będą stanowiły uzupełnienie obowiązujących planów gospodarowania wodami do czasu ich aktualizacji w 2015 r.
Dokumenty te uwzględniają nadrzędne cele strategiczne polityki wodnej Unii Europejskiej polegające na:
- osiągnięciu i utrzymaniu dobrego stanu oraz potencjału wód, a także związanych z nimi ekosystemów;
- zapewnieniu dostępu do zasobów wodnych w celu zaspokojenia potrzeb ludności i środowiska naturalnego;
- ograniczeniu negatywnych skutków powodzi i suszy oraz minimalizowaniu ryzyka wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych;
- wdrożeniu systemu zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi i gospodarowania wodami.
W Masterplanach zestawiono inwestycje planowane do realizacji w perspektywie do 2021 r. na obszarach dorzeczy Wisły i Odry. Stworzono dwie podstawowe listy inwestycji, tj.:
- lista nr 1 – inwestycje, które nie wpływają negatywnie na osiągnięcie dobrego stanu wód lub nie pogarszają stanu wód,
- lista nr 2 – inwestycje, które mogą spowodować nieosiągnięcie dobrego stanu wód lub pogorszenie ich stanu/potencjału, i dla których należy rozważyć zastosowanie odstępstwa.
Spełnienie wszystkich przesłanek z art. 4 ust. 7 RDW umożliwiających uzyskanie odstępstwa od wyznaczonych celów środowiskowych dotyczy:
a) 155 inwestycji w obszarze dorzecza Wisły, w tym:
- 43 inwestycji zrealizowanych,
- 36 inwestycji będących w trakcie realizacji,
- 76 inwestycji planowanych.
b) 161 inwestycji w obszarze dorzecza Odry, w tym:
- 36 inwestycji zrealizowanych,
- 28 inwestycji będących w trakcie realizacji,
- 64 inwestycji planowanych do realizacji do 2016 r.,
- 33 inwestycji planowanych do realizacji po 2016 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.08.2014, 14:57 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |