Newsletter

33. Festiwal Mozartowski: zespół Warszawskiej Opery Kameralnej oczarował Wiedeń

05.07.2024, 11:34aktualizacja: 05.07.2024, 13:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
Owacje na stojąco i bisy towarzyszyły wszystkim trzem koncertom Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV w światowej stolicy muzyki klasycznej. Wspaniałe występy w legendarnych salach Wiener Musikverein, Mozarthaus oraz Hofburgkapelle stanowiły wiedeńską odsłonę 33. Festiwalu Mozartowskiego.

Jeszcze przed odjazdem do Wiednia dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, wspominała pewne wątpliwości towarzyszące jej autorskiemu pomysłowi wykonania utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta w mieście, w którym powstały jego najważniejsze i najbardziej znane dzieła.

„Kiedy dwa lata temu wraz z orkiestrą MACV z sukcesem zagraliśmy w legendarnej, złotej Sali Musikverein >>Pasję Janową<< Bacha, powiedziałam swym austriackim przyjaciołom, że naszym marzeniem byłoby powrócić do Wiednia z repertuarem samego Mozarta. Wydawało się to czymś abstrakcyjnym: przybywać aż z Polski, by wykonywać dzieła Wiedeńczyka w jego mieście? Okazuje się jednak, że tutejsza, bardzo wymagająca publiczność, jest zachwycona naszą interpretacją utworów tego geniusza” - tłumaczyła Alicja Węgorzewska-Whiskerd.

„Victoria wiedeńska” polskich muzyków wydaje się mieć dwa źródła: pierwszym jest wykonywanie przez nich repertuaru Mozarta na oryginalnych, historycznych instrumentach stworzonych w czasach, w których żył i komponował najsłynniejszy Wiedeńczyk. Oznacza to, że brzmią one dokładnie tak samo, jak słyszał je sam autor.

„Po drugie, towarzyszą nam naprawdę wspaniali, światowej sławy soliści: Jessica Pratt (sopran koloraturowy), która występuje na najważniejszych scenach operowych świata, oraz Petr Nekoranec (tenor), laureat m.in. Francesco Viñas International Competition” - dodała dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.

Pierwszy występ, w Musikverein, był powtórzeniem koncertu, który zainaugurował 33. edycję Festiwalu Mozartowskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Tak w Warszawie, jak i Wiedniu, publiczność mogła rozkoszować się uwerturami i ariami z najsłynniejszych oper austriackiego kompozytora: „Uprowadzenie z seraju”, „Don Giovanni”, „Łaskawość Tytusa”, prowadzonymi pod batutą maestro Michała Maciaszczyka.

Następnie w miejscu, gdzie artysta skomponował między innymi „Wesele Figara”, czyli jego wieloletnim domu tuż obok Katedry św. Szczepana, kameraliści Warszawskiej Opery Kameralnej podczas koncertu „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” wykonali kwartety i divertimenta Mozarta.

Trzeciego dnia w wiedeńskiej Hofburgkapelle Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej MACV pod dyrekcją maestro Adama Banaszaka wykonała brawurowo trzy ostatnie mozartowskie symfonie (39. Es-dur, 40. g-moll i 41. C-dur).

„Z jednej strony twórczość Mozarta to probierz doskonałości - odważając się na wykonanie któregokolwiek z jego dzieł, każdy z nas definiuje się jako dyrygent, śpiewak, instrumentalista. Z kolei w aspekcie narracji, opowiedzenia tej historii, budowania formy - mamy do czynienia z prawdziwą przygodą życia” - wyjaśniał Adam Banaszak, dyrygent i kierownik muzyczny Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV.

Mozart to również ikona i symbol Wiednia: na każdym kroku widać tu osoby przebrane za legendarnego kompozytora, sklepowe półki wręcz uginają się od słodyczy czy pamiątek z jego podobizną. Samo miasto z kolei wręcz żyje muzyką klasyczną - wyjście do opery czy filharmonii stanowi nieodzowny element codziennego życia Wiedeńczyków.

„To wszystko powoduje, że tutejsza publiczność należy do najbardziej wymagających na świecie, co dla każdego artysty stanowi wyjątkowe doświadczenie i wyzwanie. Jednak kilka dni wcześniej w Warszawie również nie mieliśmy łatwego zadania: to z kolei miasto wspaniałego Chopina, również kochające i rozumiejące muzykę. Dlatego uważam, że ten Festiwal zbudował wyjątkowy most pomiędzy tymi dwoma inspirującymi metropoliami” - powiedziała Jessica Pratt.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 05.07.2024, 11:34
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ