Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Alkohole na bazie owoców jagodowych mogą odnieść sukces rynkowy. Są elementem wizerunku polskiej sztuki kulinarnej, polskiego produktu regionalnego, polskiego produktu spożywczego, polskiego rolnictwa i sadownictwa. Owoce jagodowe przez setki lat były w głównym nurcie tego co się w Polsce uprawia i z czego się produkuje alkohol. Widać, że wracają” - mówi Zbigniew Kmieć, ekspert ds. rolnictwa i produkcji spożywczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców RP, juror Berry Fest 2023.
Jak dobrze ta oferta wpisuje się w światowe trendy?
„Współczesny rynek alkoholi na świecie poszukuje rzeczy oryginalnych i rzeczy z określoną jasną tożsamością regionalną, narodową, z jasnym osadzeniem w tradycji kulinarnej. Nawet jeżeli nie dosłownie, to chodzi po prostu o pewny układ smaków, połączeń, o pewien sposób rozumienia, o ducha tradycji kulinarnej. Uważam, że owoce jagodowej, jak prawie żaden inny produkt, oddają ducha kuchni polskiej. To jest polski styl dosmaczania, łączenie kwaśnego ze słodkim, budowania kontrastów, brak strachu przed dawaniem słodkich napojów do wytrawnych mięs i tak dalej. To jest właśnie duch polskiej kuchni, polskich połączeń kulinarnych, połączeń gastronomicznych i alkoholowych” – dodaje Zbigniew Kmieć.
„Trendom odpowiada formuła Berry Fest. Jako jury spotykamy się z twórcami i po prostu rozmawiamy o tym, co nam się podoba, co nam się nie podoba. Dyskutujemy o tym, jak zrobić aby to było lepsze albo jak zrobić to, żeby się lepiej sprzedawało. Przy okazji uczymy się nawzajem od siebie” – opisuje Łukasz Klesyk, redaktor kulinarny, ekspert alkoholi mocnych.
Kogo przyciągnął Berry Fest?
„Spotkało się kilkadziesiąt osób, które są na różnym poziomie i w różny sposób zaangażowani są w produkcję, sprzedaż i promocję owoców jagodowych. Spotkały się osoby, które uważają, że owoce jagodowe mogą służyć do produkcji dobrych alkoholi, że mogą odnieść rynkowy sukces i mogą przynieść dobrobyt ich producentom” – opisuje Zbigniew Kmieć, juror Berry Fest 2023.
„To spotkanie było premierowe i unikatowe. Połączyli się producenci plantatorzy owoców jagodowych z ludźmi, którzy z tych owoców tworzą alkohole. Cenna jest energia i know how, które połączył Berry Fest. Jest wizja rozwoju tej branży, jest potencjał, tradycje, gościnność, która jest wizytówką Polski” - mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, entuzjasta wyzwań gastronomicznych i sukcesów polskich producentów, również juror zakończonego niedawno festiwalu Berry Fest 2023.
„Kluczowe znaczenie ma walor integracyjny. Produkty oparte na owocach jagodowych, w ogóle polskie wino owocowe i nalewki, traktowane są nieco stereotypowo. To jest segment rynku, który należałoby odczarować. Osobami, które mogą to zrobić jesteśmy my, branża HoReCa, branżą sommelierska. Jesteście na początku drogi, która polega na odnalezieniu swojej własnej tożsamości, dążeniu do ciągłej poprawy jakości produktu i wspólnej promocji” – mówi Katarzyna Puk, sommelier, sędzia w konkursach winiarskich, juror Berry Fest 2023.
Wracamy do korzeni i patrzymy w przyszłość
„Sektor owoców jagodowych cały czas poszukuje nowych rozwiązań i nowych rynków zbytu. W tej chwili w Polsce tworzy się nowy trend, choć można tu też powiedzieć, że wracamy do korzeni. Wina i nalewki malinowe, z jeżyn, z czarnej porzeczki, to bardzo polski produkt. Powinniśmy wykorzystać ten trend. Możemy wykorzystać naturalne walory owoców jagodowych. Na pewno warto zacząć od tego co jest znane u nas od lat, a więc wina porzeczkowe i nalewki z malin. Te dwa gatunki powinny być w czołówce. Do nich dojdzie aronia, myślę, że to może być hit, i jagoda kamczacka. Z moich faworytów jeszcze borówka. Dalej minikiwi, dereń, pigwowiec, gatunki, które dopiero budzą się do życia w Polsce, ale perspektywy mają obiecujące” - mówi dr Paweł Krawiec, plantator, producent i promotor owoców jagodowych.
Pierwszy przegląd przyciągnął producentów 28 win owocowych, nalewek i destylatów. Wśród laureatów wina porzeczkowe, z jagody kamczackiej i borówki wysokiej, geist z jeżyn oraz nalewki z malin, derenia, agrestu i aronii. Największe uznanie jury zdobyły wino z czerwonej porzeczki oraz nalewka z polskiego minikiwi. Pełna lista laureatów, opinie uczestników, zdjęcia, znaleźć można na BerryFest.pl.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! IV edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.10.2022, 11:17 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.