Newsletter

Nowa wystawa w Gongu to artystyczna i ludzka opowieść o polskiej abstrakcji

04.04.2024, 10:37aktualizacja: 04.04.2024, 10:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. Jiri Zerzon
Fot. Jiri Zerzon
W Galerii Gong w ostrawskich Dolnych Witkowicach otwarto wyjątkową wystawę. Pod niepozornym tytułem „Polska abstrakcja i świat” prezentuje początki polskiej sztuki abstrakcyjnej, która powstawała we współpracy z zagranicznymi artystami ze słynnej grupy Abstraction-Création i zrodziła się mimo wielu przeciwności losu.

Jedną z najbardziej niezwykłych historii, do których nawiązuje wystawa zorganizowana przez kuratorów Jana Světlíka i Zdeňka Sklenářa przy udziale prywatnych kolekcjonerów, jest powstanie i późniejsze „zadeptanie” kolekcji sztuki współczesnej w Łodzi.

15 lutego 1931 r. wybitny polski artysta Władysław Strzemiński przekazał Urzędowi Miasta Łodzi kolekcję sztuki międzynarodowej, stanowiącą depozyt artystów, którzy już w 1929 r. byli pod silnym wrażeniem jego starań o stworzenie wyjątkowego zbioru dzieł sztuki nowoczesnej. Środowisko artystyczne wsparło ideę Strzemińskiego, przekazując mu swoje prace. W Paryżu tworzenia kolekcji podjęli się twórcy blisko związani z artystami z kręgu Abstraction-Création.

Grupa Abstraction-Création, założona w Paryżu w 1931 roku, odegrała fundamentalną rolę w historii sztuki nowoczesnej. Powstała w odpowiedzi na rosnącą potrzebę środowiska artystycznego, aby oderwać się od figuratywizmu i wyrazić siebie poprzez abstrakcję. W skład grupy wchodzili jedni z najważniejszych abstrakcjonistów tamtych czasów: Jean Arp, Robert Delaunay, Wassily Kandinsky czy Piet Mondrian. Jako pierwsi do „Kolekcji Łódzkiej” dołączyli Jean Arp i Michel Seuphor. W ślad za nimi poszły inne wielkie nazwiska, których prace znalazły się później obok siebie w Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów w Łodzi w ramach jednej z pierwszych stałych wystaw muzealnych sztuki awangardowej na świecie. Ale jej los wkrótce zamienił się w dramat.

W czasie okupacji łódzkie muzeum znajdowało się pod zarządem niemieckim. Niemieccy samozwańczy inwentaryzatorzy nadali kolekcji sztuki nowoczesnej pejoratywną nazwę „entartete und jűdische kunst” (sztuka zdegenerowana i żydowska). Duża część kolekcji została skradziona, a część zniszczona. Łącznie zaginęło lub uległo zniszczeniu 225 eksponatów. Przed końcem wojny okupanci wywieźli z Łodzi większość zbiorów.

Dzięki staraniom kuratorów na wystawie w Galerii Gong można zobaczyć nie tylko prace Władysława Strzemińskiego i Henryka Stażewskiego, którzy byli odpowiedzialni za powstanie unikatowej stałej ekspozycji muzealnej sztuki awangardowej w Łodzi, ale także wielu innych polskich twórców i międzynarodowych artystów, którzy mieli bezpośredni wpływ na polską sztukę, takich jak Hans Arp, Sonia Deaunay, Pablo Picasso, Jean Gorin i inni.

Na wystawie prezentowane są również prace Kajetana Sosnowskiego, przedstawiciela tradycyjnego okresu, a także współczesnych polskich artystów, takich jak Marcin Jasik, Anna Osiecka, Małgorzata Borek, Aleksandra Kowalczyk i innych młodych twórców. Na pograniczu tradycji plasuje się Andrzej Nowacki, który tworzy nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech, a swego czasu miał też atelier w Ostrawie na Hlubinie, gdzie współpracował z nim Rafał Labijak, którego prace również można zobaczyć na nowej wystawie w Galerii Gong.

Wystawę będzie można oglądać do 04.08.2024 r.

Godziny otwarcia:

Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00, w dni świąteczne i wolne od pracy oraz w czasie wakacji wystawa będzie czynna również w poniedziałek.

KONTAKT:

Eva Kijonková

public relations

tel. 721 857 097

Źródło informacji: Galerie Gong

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 04.04.2024, 10:37
Źródło informacji Galerie Gong
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ