Newsletter

Nowa wystawa w Gongu to artystyczna i ludzka opowieść o polskiej abstrakcji

04.04.2024, 10:37aktualizacja: 04.04.2024, 10:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. Jiri Zerzon
Fot. Jiri Zerzon
W Galerii Gong w ostrawskich Dolnych Witkowicach otwarto wyjątkową wystawę. Pod niepozornym tytułem „Polska abstrakcja i świat” prezentuje początki polskiej sztuki abstrakcyjnej, która powstawała we współpracy z zagranicznymi artystami ze słynnej grupy Abstraction-Création i zrodziła się mimo wielu przeciwności losu.

Jedną z najbardziej niezwykłych historii, do których nawiązuje wystawa zorganizowana przez kuratorów Jana Světlíka i Zdeňka Sklenářa przy udziale prywatnych kolekcjonerów, jest powstanie i późniejsze „zadeptanie” kolekcji sztuki współczesnej w Łodzi.

15 lutego 1931 r. wybitny polski artysta Władysław Strzemiński przekazał Urzędowi Miasta Łodzi kolekcję sztuki międzynarodowej, stanowiącą depozyt artystów, którzy już w 1929 r. byli pod silnym wrażeniem jego starań o stworzenie wyjątkowego zbioru dzieł sztuki nowoczesnej. Środowisko artystyczne wsparło ideę Strzemińskiego, przekazując mu swoje prace. W Paryżu tworzenia kolekcji podjęli się twórcy blisko związani z artystami z kręgu Abstraction-Création.

Grupa Abstraction-Création, założona w Paryżu w 1931 roku, odegrała fundamentalną rolę w historii sztuki nowoczesnej. Powstała w odpowiedzi na rosnącą potrzebę środowiska artystycznego, aby oderwać się od figuratywizmu i wyrazić siebie poprzez abstrakcję. W skład grupy wchodzili jedni z najważniejszych abstrakcjonistów tamtych czasów: Jean Arp, Robert Delaunay, Wassily Kandinsky czy Piet Mondrian. Jako pierwsi do „Kolekcji Łódzkiej” dołączyli Jean Arp i Michel Seuphor. W ślad za nimi poszły inne wielkie nazwiska, których prace znalazły się później obok siebie w Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów w Łodzi w ramach jednej z pierwszych stałych wystaw muzealnych sztuki awangardowej na świecie. Ale jej los wkrótce zamienił się w dramat.

W czasie okupacji łódzkie muzeum znajdowało się pod zarządem niemieckim. Niemieccy samozwańczy inwentaryzatorzy nadali kolekcji sztuki nowoczesnej pejoratywną nazwę „entartete und jűdische kunst” (sztuka zdegenerowana i żydowska). Duża część kolekcji została skradziona, a część zniszczona. Łącznie zaginęło lub uległo zniszczeniu 225 eksponatów. Przed końcem wojny okupanci wywieźli z Łodzi większość zbiorów.

Dzięki staraniom kuratorów na wystawie w Galerii Gong można zobaczyć nie tylko prace Władysława Strzemińskiego i Henryka Stażewskiego, którzy byli odpowiedzialni za powstanie unikatowej stałej ekspozycji muzealnej sztuki awangardowej w Łodzi, ale także wielu innych polskich twórców i międzynarodowych artystów, którzy mieli bezpośredni wpływ na polską sztukę, takich jak Hans Arp, Sonia Deaunay, Pablo Picasso, Jean Gorin i inni.

Na wystawie prezentowane są również prace Kajetana Sosnowskiego, przedstawiciela tradycyjnego okresu, a także współczesnych polskich artystów, takich jak Marcin Jasik, Anna Osiecka, Małgorzata Borek, Aleksandra Kowalczyk i innych młodych twórców. Na pograniczu tradycji plasuje się Andrzej Nowacki, który tworzy nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech, a swego czasu miał też atelier w Ostrawie na Hlubinie, gdzie współpracował z nim Rafał Labijak, którego prace również można zobaczyć na nowej wystawie w Galerii Gong.

Wystawę będzie można oglądać do 04.08.2024 r.

Godziny otwarcia:

Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00, w dni świąteczne i wolne od pracy oraz w czasie wakacji wystawa będzie czynna również w poniedziałek.

KONTAKT:

Eva Kijonková

public relations

tel. 721 857 097

Źródło informacji: Galerie Gong

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 04.04.2024, 10:37
Źródło informacji Galerie Gong
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ