Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W tym roku odbyła się już XVI edycja ogólnopolskiego konkursu Young Design. Nawiązuje do odkrywczej działalności patrona roku - Mikołaja Kopernika. Podczas gali finałowej zostały zaprezentowane prototypy i produkty tegorocznych Laureatów konkursu. Otwarto też wystawę pokonkursową połączoną z wystawą retrospektywną, którą można już bezpłatnie obejrzeć przy ulicy Świętojerskiej 5/7.
Sztuka użytkowa coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, a młodzi projektanci prześcigają się w innowacyjnych pomysłach. Design to dziś nie tylko jakość wykonania, intrygujący wygląd i styl, ale przede wszystkim pole do tworzenia przyszłościowych rozwiązań mogących usprawnić, ułatwić lub nawet przedłużyć nasze życie. Miejsca takie jak Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie dbają o rozwój i promocję młodych talentów.
„Konkurs ukazuje kreatywność i innowacyjność młodych projektantek i projektantów. Bardzo nas cieszy, że możemy w ten sposób promować i wspierać młode talenty, tym samym przyczyniając się do rozwoju branży wzorniczej” - podkreśliła podczas gali Agnieszka Wasilewska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
Wszystkie prototypy nagrodzonych projektów można oglądać do 30 lipca w siedzibie IWP na ulicy Świętojerskiej 5/7 w Warszawie.
Laureatem nagrody głównej - Stypendium im. prof. Wandy Telakowskiej o wartości 20000 zł, ufundowanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - został Jacek Janas z projektem SelfHytte. To system wspomagający montaż urządzeń OZE w domach modułowych. Projekt otrzymał również nagrody specjalne od Polskiej Fundacji Narodowej oraz ARP Budownictwo Sp. z o.o.
W społeczeństwie świadomym ekologicznie wzrasta zapotrzebowanie na nowe, przystępne rozwiązania wspierające oszczędzanie energii. Projekt Jacka Janasa stawia na funkcjonalność, estetykę oraz korzyści związane z OZE. To łatwe w montażu, nawet na niewielkiej powierzchni, intuicyjne narzędzie do wprowadzenia rozwiązań takich jak fotowoltaika, rekuperacja, turbiny wiatrowe, magazynowanie energii, zbieranie wody szarej itp. Ważną rolę w projekcie odgrywa kominek, który może przyjąć tradycyjną lub nowoczesną formę, tworząc w domu przytulną atmosferę, jednocześnie wspierając działanie całego urządzenia.
Nagrodę Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. otrzymał Jakub Bruss z projektem BASOW - konstrukcji służącej do uzdatniania słonej wody przy użyciu energii słonecznej.
Jakub Bruss postarał się udowodnić, że w przyszłości woda z mórz i oceanów może nadawać się do picia. To dzięki nowym, łatwiejszym sposobom na jej uzdatnianie. Jego odsalacz do wody został zaprojektowany jako urządzenie egalitarne, łatwe do złożenia, proste w użyciu, jak również bardzo łatwe do ewentualnej naprawy. Poszczególne elementy zostały wykonane m.in. z aluminium, żywicy i winylu. Wszystko z myślą szczególnie o krajach ubogich, borykających się z problemem niedoboru wody pitnej.
Nagrodę Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. otrzymała Oleksandra Milishchuk z projektem FEMO. - narzędzia materializującego emocje.
FEMO. to kombinacja słów „forma” i „emocja”. Wizualizacja emocji odgrywa ważną rolę w procesie terapeutycznym i pomaga w przepracowywaniu traum. Na podstawie szczegółowego testu psychologicznego (który przy okazji sprawdza, w jak dużym stopniu jesteśmy w stanie skoncentrować się na tym, co czujemy) powstaje indywidualna forma, drukowana następnie na drukarce 3D. Możliwość obcowania ze swoimi zmaterializowanymi emocjami przy pomocy zmysłów pomaga lepiej się z nimi oswoić.
Nagrodę Specjalną Fundacji Orlen otrzymała Aleksandra Wróbel z projektem Mycelio - ekologicznych, wykonanych z grzybni trumien dla zwierząt. Ponadto przedstawiciele Fundacji Orlen zdecydowali się wręczyć dodatkową nagrodę Beacie Świętońskiej za jej projekt flor-i - symulację świata roślin w formie układanki.
Aleksandra Wróbel stworzyła projekt trumien dla zwierząt wykonanych z grzybni jako bezpiecznej alternatywy dla kremacji. Forma obiektu inspirowana jest nasionami oraz kokonami owadów - sugeruje to odrodzenie i nawiązuje do cyrkularności zasobów w środowisku. Pojemnik z grzybni skraca czas rozkładu ciała, a dodatkowo wszelkie toksyczne substancje zostają zniwelowane, gdyż grzyby przemieniają je na pokarm dla siebie.
Flor-i to zestaw elementów na bazie walca wygenerowanego na drodze poszukiwań aspektów determinujących kulturę świata roślin, którego założeniem jest przełożenie mechanizmów organizujących ich strukturę na percepcję człowieka. Zaprojektowana przez Beatę Świętońską układanka odtwarza mechanizmy rządzące światem roślin, w którym niektóre elementy przyciągają się, inne zaś odpychają. Wpływ człowieka na ostateczny kształt układanki, podobnie jak w naturze, jest ograniczony.
Nagrodę Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu oraz nagrodę Ministra Edukacji i Nauki otrzymała Karolina Fischer z Próbnikiem tkanin żakardowych z wykorzystaniem druku sublimacyjnego.
Autorka projektu postanowiła zmierzyć się z problemem nadmiernej ilości wykorzystywanych surowców i powstałych odpadów przy produkcji tkanin żakardowych. Wykorzystując technikę druku sublimacyjnego, stworzyła wytrzymałe, lekkie i redukujące ilość przędzy materiały. Powstałe tkaniny są dwustronne, przyjazne dla skóry i kolorowe, zachowują wizualne cechy tradycyjnego żakardu, czyli pozwalają na wolność twórczego wyrazu.
Young Design świętuje 15-lecie wystawą retrospektywną
Na przestrzeni ostatnich 15 lat wielu początkujących wówczas twórców zyskało uznanie i rozwinęło swoje kariery. Ich prace można obejrzeć obok tegorocznych zwycięskich projektów. Wśród nich znalazł się m.in. MOLLES - projekt zaopatrzenia protetycznego kończyny dolnej, wspierający uprawianie sportów wodnych autorstwa Jakuba Garstkiewicza - laureata Young Design 2022, niezwykły zestaw KAPITALISTYCZNE ZABAWKI zaprojektowany przez Szymona Zakrzewskiego (w tym „Skakanka wyzysku”, „Labirynt Migracji”), zestaw do terapii multisensorycznej dla osób dotkniętych chorobą Alzheimera SENSORIA Małgorzaty Kostacińskiej czy zestaw służący do samodzielnego wytwarzania perfum OSME stworzony przez Annę Elizę Gwiazdę.
Wystawę pokonkursową połączoną z retrospektywą można oglądać do 30 lipca 2023 roku w sali wystawienniczej im. prof. Wandy Telakowskiej w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego (ul. Świętojerska 5/7 w Warszawie) od poniedziałku do piątku w godzinach 11:.00-19:00 oraz w weekendy w godzinach 12:00-19:00. Wstęp jest wolny.
Partnerzy: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Totalizator Sportowy Sp. z o.o., LTG Cargo Polska Sp. z o.o., Operator ARP Sp. z o.o., ARP Budownictwo Sp. z o.o.
Dofinansowane przez: Fundacja Orlen, Polska Fundacja Narodowa, Fundacja ARP
Patronaty honorowe: Prezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rozwoju i Technologii (patronat nad Galą Konkursu), Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne
Patroni medialni: Rzeczpospolita, Polskie Radio Program Trzeci, Magazif, Sztuka Architektury, Architektura i Biznes, WhiteMad, dlastudenta.pl, HIRO, Poptown.eu
Instytut Wzornictwa Przemysłowego może poszczycić się mianem jednej z najstarszych instytucji w Europie związanych z szeroko pojętym wzornictwem przemysłowym. Jest także jedyną w kraju instytucją o statusie jednostki naukowej oraz centrum badawczo-rozwojowego. Posiada ponad 70-letnie doświadczenie w upowszechnianiu i zarządzaniu dizajnem oraz rozwojem nowego produktu, prowadzi projekty badawcze w zakresie wzornictwa i ergonomii. Naszym celem jest promowanie wzornictwa jako strategicznego kierunku innowacji polskiej i europejskiej gospodarki. Organizujemy wystawy i konkursy, na których prezentowane są innowacyjne produkty i dobre praktyki wzornicze. Wspieramy również rozwój i doskonalenie zawodowe młodych ludzi stawiających pierwsze kroki w zawodzie projektanta, m.in. poprzez coroczny Konkurs Young Design. Od przeszło 30 lat organizujemy także Konkurs Dobry Wzór – najstarszy polski konkurs wzorniczy promujący najlepiej zaprojektowane produkty i usługi dostępne na polskim rynku.
Instagram: @instytutwzornictwa_iwp
Facebook: facebook.com/InstytutWzornictwaPrzemyslowego
LinkedIn: linkedin.com/company/instytutwzornictwaprzemyslowego
Zdjęcia (Instytut Wzornictwa Przemysłowego/fot. Łukasz Kłosiński):
https://drive.google.com/drive/folders/1GpxkNfVEudt85nP2uw0anvaWyL5lyA3u?usp=share_link
Źródło informacji: Instytut Wzornictwa Przemysłowego
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.06.2023, 10:53 |
Źródło informacji | Instytut Wzornictwa Przemysłowego |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.