Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Msza żałobna „Requiem” to najsłynniejszy, chociaż nieukończony, utwór Mozarta, osnuty romantyczną tajemnicą - kompozytor miał go ponoć stworzyć na własny pogrzeb.
„O >>Requiem<< napisano tysiące stronnic. O tajemniczym zamówieniu, o wycieńczonym pracą i życiem organizmie młodego przecież wciąż człowieka, o walce z czasem. Mozart nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nim - wiemy to dzisiaj z całą pewnością - muzyczny amator Franz Graf von Walseg-Stuppach, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje. Z tego powodu przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat tych okoliczności” - wyjaśnia Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor WOK.
Program poniedziałkowego galowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie wypełniły monumentalne kompozycje Mozarta: „Requiem” d-moll oraz „Wielka Msza” c-moll KV 427 w wykonaniu solistów (Dorota Szczepańska - sopran, Maya Gour - mezzosopran, Benjamin Hulett - tenor, Rafał Siwek - bas), Zespołu Wokalnego WOK przygotowanego przez Krzysztofa Kusiel-Moroza oraz orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV). Całość poprowadził maestro Adam Banaszak, kierownik muzyczny MACV.
W tym samym wykonaniu uwiecznione zostało „Requiem” na płycie, której promocja towarzyszyła koncertowi. Nagranie uwiecznione na płycie zostało zrealizowane w stroju A₁ = 430 Hz, powstało na podstawie urtextu (zapis nutowy wydany drukiem) wydawnictwa New Mozart Edition, w opracowaniu Leopolda Nowaka.
„To jest ogromna odpowiedzialność, zarazem i przywilej, nagrywać to arcydzieło. To jest również spełnienie marzeń bardzo wielu muzyków, którzy chcą się zmierzyć z ostatnim, nieukończonym utworem największego, być może, kompozytora w dziejach muzyki klasycznej. To arcydzieło ma tę niezwykłą cechę, że jest niezmiennie aktualne. A przez to, że jest niezmiennie aktualne, że ma w sobie tę siłę opowieści, to wierzę głęboko, że nagrywanie jego kolejnych wersji ma sens” - powiedział PAP MEDIAROOM maestro Adam Banaszak.
Maestro Banaszak podkreślił, że cieszy się, iż razem z Zespołem MACV, Zespołem Wokalny WOK oraz solistami, dzięki inicjatywie dyrektor WOK Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd, mógł „opowiedzieć tę historię” w sposób bardzo osobisty.
„Dzisiejszy standard nagraniowy jest tak wysoki, tak wyśrubowany, że trzeba mieć bardzo dużo odwagi, żeby nagrywać w ogóle, żeby nagrywać muzykę Mozarta, a tym bardziej >>Requiem<<. Cieszę się bardzo ze wsparcia firmy Dux, znakomitych reżyserów i realizatorów dźwięku. Wierzę, że udało nam się, mimo nagrania studyjnego, uzyskać wrażenie podobne do wykonania koncertowego” - podkreślił dyrygent.
Wykonujący partię basu Rafał Siwek powiedział PAP MEDIAROOM, że najlepszą zasadą, którą powinien kierować się wokalista przy wykonywaniu dzieł wielkich kompozytorów, jest trzymanie się zapisu nutowego.
„Jeżeli trzymamy się dokładnie tego, co napisał kompozytor, a szczególnie Mozart, który zapisywał wszystko tak jak trzeba, to wykonanie wtedy jest najpiękniejsze. Mam nadzieję, że starałem się trzymać jak najbliżej myśli Wolfganga Amadeusza” - powiedział Rafał Siwek.
Nagranie „Requiem” dokonane przez WOK jest dostępne w serwisie streamingowym, na nośniku CD oraz jako płyta winylowa.
„Powrót do płyt winylowych jest czymś bardzo pięknym i szalenie romantycznym. To coś dla melomanów starej daty, dla kolekcjonerów, którzy chcą słyszeć ten specyficzny rodzaj dźwięku, ale także celebrować odtwarzanie płyty. Sam rytuał odtwarzania takiej płyty jest wyjątkowym przeżyciem” - podkreślił maestro Banaszak.
Dwa kolejne wykonania „Requiem” w ramach 34. Festiwalu Mozartowskiego odbędą się w katedrze św. Jana. 30 maja będzie to wersja opracowana i uzupełniona przez brytyjskiego kompozytora i dyrygenta Howarda Armana, który także poprowadzi koncert. Natomiast 13 czerwca solistów, chór i orkiestrę WOK poprowadzi Eugene Tzigane, dyrektor artystyczny Orkiestry Symfonicznej w Kuopio (Finlandia).
Program festiwalu wypełniają ponadto spektakle oper skomponowanych przez Mozarta, także w wersjach przygotowanych specjalnie dla najmłodszych melomanów, recitale wybitnych śpiewaków i instrumentalistów, spotkania z autorami bestsellerów poświęconych temu kompozytorowi.
Powołany do życia w 1991 roku przez ówczesnego dyrektora WOK Stefana Sutkowskiego Festiwal Mozartowski to fenomen w skali światowej. W jego ramach artyści WOK wykonali wszystkie dzieła sceniczne wiedeńskiego klasyka. WOK jest jedyną instytucją, która ma je w stałym repertuarze i wielokrotnie prezentowała je także poza granicami Polski, m.in. w: Japonii, Omanie, Libanie i niemal całej Europie.
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) to jeden z najwybitniejszych kompozytorów w historii światowej muzyki. W roku 1761 skomponował pierwszy utwór - „Menuet i Trio” KV 1. Jako „cudowne dziecko” koncertował ze swoim ojcem, Leopoldem, w całej Europie, by w dorosłym wieku osiąść najpierw w Salzburgu - jako kompozytor nadworny tamtejszego arcybiskupa, a następnie przenieść się do Wiednia, gdzie tworzył jako niezależny kompozytor.
Mozart skomponował ponad 40 symfonii, kilkadziesiąt koncertów fortepianowych, skrzypcowych, fletowych i na inne instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, blisko 20 mszy (w tym „Requiem”) oraz inne utwory muzyki sakralnej, przeszło 20 oper, które do dziś znajdują się w repertuarze wszystkich teatrów operowych świata. Mozart napisał również wiele utworów kameralnych, solowych oraz o charakterze rozrywkowym (tańce, divertimenta, serenady).
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.05.2025, 16:22 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Zabytkowy most w Maurzycach trafi na listę UNESCO?
Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej wystąpił do GDDKiA z cenną inicjatywą wpisania zabytkowego mostu w Maurzycach na krajową Listę Pomników Historii Prezydenta RP. GDDKiA przyłączyła się do tych działań, które są wstępem do umieszczenia rewolucyjnego obiektu na elitarnej liście światowego dziedzictwa UNESCO.- 09.05.2025, 16:19
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: GDDKiA
-
Image
PKP Intercity zaprasza na pokaz nowego taboru kupionego dzięki unijnemu wsparciu PAP
Z okazji Dnia Funduszy Europejskich PKP Intercity zaprasza miłośników kolei z rodzinami na Dworzec Zachodni w Warszawie na wystawę lokomotyw połączoną z konkursami i animacjami.- 09.05.2025, 12:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Fundusz Hipoteczny DOM: zapomniany projekt ustawy, który mógłby chronić tysiące seniorów przed wyłudzeniami
W Polsce rośnie liczba seniorów, którzy w poszukiwaniu dodatkowych środków na życie decydują się na umowy o dożywocie lub podobne rozwiązania - przekazując własność mieszkania lub domu w zamian za comiesięczne świadczenia lub opiekę. Niestety, zdecydowana większość tych umów zawierana jest poza jakimkolwiek nadzorem instytucjonalnym, często między osobami prywatnymi [1]. Największe fundusze hipoteczne zrzeszone w Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) przypominają, że od ponad dekady istnieje gotowy projekt ustawy, który mógłby zwiększyć bezpieczeństwo osób starszych. Projekt nigdy nie został wdrożony.- 08.05.2025, 15:44
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Fundusz Hipoteczny DOM
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ