Newsletter

Nauka i technologie

Co zrobić, żeby nasze maile nie trafiły do spamu?

06.12.2023, 10:56aktualizacja: 06.12.2023, 11:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Envato Elements
Envato Elements
Kampania email marketingowa dopięta na ostatni guzik. Klikasz „wyślij” i z niecierpliwością liczysz na spektakularne rezultaty. Osiągnięte wyniki praktycznie zwalają cię z nóg - jednak tym razem w negatywnym znaczeniu? Za taki stan może odpowiadać cichy, niepozorny, aczkolwiek bardzo skuteczny folder, który zadomowił się w każdej skrzynce pocztowej - folder SPAM.

Czym jest SPAM i jak działają filtry antyspamowe?

Najprościej rzecz ujmując, spam to niechciana, niepotrzebna wiadomość, czyli wysyłana bez zgody odbiorcy, masowo - do wielu kontaktów jednocześnie.

Aby chronić użytkowników poczty email przed tym zagrożeniem, powstały filtry antyspamowe, z założenia mające zapobiegać nadużyciom i przepełnieniu naszych skrzynek pocztowych. Dzięki nim wszystkie takie „wiadomości-śmieci” trafiają do folderu SPAM i zwykle nie są odczytywane przez odbiorców.

Zdarza się jednak, że system antyspamowy popełni błąd i niesłusznie uzna wiadomość email za niepożądaną. Nic zatem dziwnego, że dbanie o dostarczalność jest jednym z największych wyzwań email marketerów.

Co sprawia, że maile lądują w SPAM-ie? 

Powodów, przez które Twoje maile trafiają do SPAM-u (https://www.getresponse.pl/blog/dlaczego-email-trafia-do-spamu), może być bardzo wiele. Za taki stan rzeczy może odpowiadać sposób ich dostarczania, zawartość wiadomości, stan Twojej bazy, a nawet zachowania konkretnych odbiorców.

Wydaje ci się, że to strasznie dużo aspektów? Spokojnie! W kolejnych akapitach omówimy je krok po kroku. Tak aby każdy następny email, który wyślesz do swojej bazy, z dużo większych prawdopodobieństwem trafił dokładnie tam, gdzie chcesz, czyli - do folderu głównego.

Co zrobić, aby twoje maile skutecznie omijały folder SPAM?

Poznaj 5 kluczowych zasad, które pozwolą ci nie trafiać do SPAM-u, a co za tym idzie - podnosić skuteczność twoich newsletterów i kampanii email marketingowych.

Po pierwsze - dbaj o listę i wysyłaj tylko do osób, które wyraziły na to zgodę

Upewnij się, że każdy odbiorca z twojej bazy znalazł się w niej świadomie i naprawdę chce otrzymywać od ciebie wiadomości. Jeśli tego nie zrobisz - istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ogóle nie będzie otwierał twoich wiadomości, a z każdym nieotwartym mailem rośnie szansa, że kolejny zasili folder SPAM. A dodatkowo - możesz narazić się na bardzo nieprzyjemne konsekwencje prawnofinansowe.

Jak się przed tym uchronić? Już na etapie zbierania zgód marketingowych zadbaj o przejrzystość - napisz klarownie, na co użytkownik się zapisuje, jakich treści i od kogo może się spodziewać, i dotrzymaj słowa. Te zasady zabezpieczą cię nie tylko przed trafieniem do folderu SPAM, ale mogą także obniżyć współczynnik wypisów z newslettera i poprawić inne statystyki.

Co więcej, nie trzymaj kontaktów na siłę - większa baza wcale nie musi być lepsza. Pamiętaj, by w każdej wiadomości znajdował się link do rezygnacji z subskrypcji. Ale też postaw na regularną higienę twojej bazy mailingowej. Od czasu do czasu sprawdzaj, jak zachowują się poszczególne kontakty, a następnie wprowadzaj optymalizacje.

Jeżeli system do wysyłki poinformuje cię, że Twój mail został nie został dostarczony, może to oznaczać, że skrzynka odbiorcy jest przepełniona, lub dany adres w ogóle nie istnieje. W takim wypadku najlepiej usuń go ze swojej bazy.

Jeśli wybrany odbiorca nie otworzył żadnego z ostatnich 5 twoich maili - istnieje spore prawdopodobieństwo, że kolejne również nie zostaną odczytane. Dlatego rozważ usunięcie go z bazy lub wprowadzenie działań ratunkowych (np. wysyłkę maila, w którym zapytasz, dlaczego nie otwiera twoich maili).

Po drugie - wybierz wiarygodny adres nadawcy

Zamiast korzystać z darmowej poczty, takiej jak Gmail, Yahoo, Outlook, załóż domenę dla swojej firmy. Własna domena nie tylko stanie się wizytówką twojej firmy i podniesie wiarygodność w internecie, ale również umożliwi ci wysyłanie wiadomości z wykorzystaniem swojego adresu email.

Korzystając z narzędzi do email marketingu, zadbaj o to, jak wyświetla się twój adres. Dobrze, jeśli w polu nadawcy możesz zdefiniować imię i podać nazwę twojej firmy - to umożliwi odbiorcy szybką identyfikację autora wiadomości i oczywiście obniży ryzyko wpadnięcia do SPAM-u.

Po trzecie - stwórz dobry temat wiadomości

Wysokość CTR świadczy nie tylko o skuteczności twoich kampanii, ale w dużym stopniu decyduje również o powodzeniu kolejnych wysyłek. Dobry temat wiadomości nie tylko zachęci odbiorcę do kliknięcia, ale również zabezpieczy cię przed wpadnięciem do SPAM-u.

Jaki będzie ten dobry temat? Przede wszystkim prawdziwy - przedstaw w nim krótko najważniejsze informacje i korzyść płynącą z przeczytania twojego maila. Może to być w formie intrygującego pytania, z dodatkiem emotikonki, z wykorzystaniem personalizacji - ważne, żeby faktycznie odzwierciedlało zawartość twojej wiadomości.

Unikaj symulowania odpowiedzi poprzez dodawanie „Re:”, „Fwd:”, „Odp:” na początku tematu wiadomości. Nawet jeśli twój odbiorca się na to złapie, szybko zorientuje się, że to była tylko sztuczka mająca przyciągnąć jego uwagę, a to może sprowokować go do wypisu lub oznaczenia twojej wiadomości jako SPAM. 

Po czwarte - unikaj kontrowersyjnych treści

Przyjęło się mówić, że klienci pocztowi są wyczuleni na konkretne słownictwo, które przez lata zakorzeniło się w działaniach spamerskich. Tylko że systemy antyspamowe stale się rozwijają i weryfikują znacznie więcej niż tylko słowa użyte w temacie czy treści maila.

Jednak na początku twojej przygody z email marketingiem staraj się nie używać nagminnie słów, jak chociażby: promocja, wyprzedaż, oferta, kredyt, pożyczka, tanio czy za darmo - i nie stosuj ich nigdy, jeśli nie mają odniesienia w dalszej treści wiadomości.

Kontrowersyjną treścią będzie też umieszczanie zbyt dużej liczby linków, szczególnie linkujących do stron o niskiej reputacji czy w ogóle zbyt częste przekierowanie czytelników w inne miejsca, do zbyt wielu domen. Dlatego zadbaj o proporcje - im mniej różnych linków w stosunku do innych treści, tym dla reputacji wiadomości email lepiej.

Po piąte - zadbaj o poprawne formatowanie maila

Większość maili, które już na starcie są kwalifikowane jako SPAM, charakteryzuje się dużą liczbą grafik, filmów lub innych “dodatków”, które obciążają wiadomość i pocztę twojego odbiorcy, to dlatego filtry antyspamowe mogą potraktować ją jaką niepożądaną.

Poza tym grafiki nie zawsze wyświetlają się poprawnie, a czasem w ogóle nie są widoczne. Jeśli dodatkowo brakuje w nich natomiast tego, co najważniejsze, czyli zwykłego tekstu, to staną się bezwartościowe dla odbiorcy. 

Jeśli twoje wiadomości mają trafiać do skrzynki głównej - dopilnuj, aby zachować właściwe proporcje. Ogranicz grafiki do niezbędnego minimum i stawiaj na treści tekstowe. 

Jeśli wysyłasz ich dużo (a za tyle można uznać nawet kilkanaście wiadomości o tej samej treści) - zapomnij o korzystaniu z tradycyjnej skrzynki pocztowej. Zamiast tego, postaw na dedykowane narzędzie do email marketingu np. GetResponse (https://www.getresponse.pl/funkcjonalnosci/email-marketing). Dobry dostawca dba o reputację adresu IP, monitoruje odrzucenia, wskaźniki wypisów czy też zgłoszenia do SPAM-u, a obsługa klienta pomoże we wprowadzeniu niezbędnych zmian.

Podsumowanie

Jeżeli zależy ci na skutecznym omijaniu tego niechcianego folderu - pamiętaj o takich obszarach, jak:

  • zbieranie danych w legalny sposób, dbanie o higienę bazy mailingowej,
  • kwestie techniczne związane z wysyłką twoich maili - wiarygodny adres nadawcy, odpowiednie narzędzie do wysyłki wiadomości email,
  • tworzenie wartościowych, angażujących treści i dobrych tematów wiadomości,
  • unikanie kontrowersyjnych słów, linków, manipulacji,
  • dbanie o estetykę i poprawne formatowanie wiadomości email.

Więcej na: https://www.getresponse.pl/ 

Źródło informacji: GetResponse

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.12.2023, 10:56
Źródło informacji GetResponse
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ